رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد در صحن علنی خبرداد و گفت: اینچه برون موقعیتی بکر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری است.

اینچه برون موقعیتی بکر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری است

به گزارش گلستان24؛به نقل روابط عمومی استانداری گلستان، محمدرضا پور ابراهیمی، در جلسه بررسی ظرفیت های اقتصادی و زیرساختی منطقه اینچه برون گنبدکاووس اظهار کرد: جزییات این لایحه هم اکنون در کمیسیون اقتصادی درحال بررسی است و تا یک ماه آینده برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارسال می شود.

وی علت تاخیر ارسال لایحه قبلی دولت به صحن علنی را تاخیر دولت در ارسال نقشه های این مناطق و نیز اضافه کردن منطقه آزاد قصرشیرین به این لایحه از سوی دولت دانست و افزود: این لایحه جدید به همراه نقشه های مربوطه ۱۰ روز قبل به کمیسیون اقتصادی مجلس رسید و بالافاصله بررسی جزییات آن که قبلا کلیات آن تصویب شده بود، آغاز شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون گنبدکاووس گفت: در بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این منطقه موقعیتی بکر برای توسعه و ایجاد منطقه آزاد تجاری دارد.

وی تصریح کرد: همجواری با کشورهای آسیای میانه و ظرفیت های بالای این کشورها بویژه قزاقستان و ظرفیت های کشاورزی و معدنی آن و نیز آماده بودن خط ریلی متصل به این کشورها در اینچه برون از ویژگی های منحصر بفرد اینچه برون گنبدکاووس است.

پور ابراهیمی اظهار کرد: بحث انتقال کالا از چین از طریق اینچه برون نسبت به مسیر دریایی ایمن تر و به صرفه تر از لحاظ زمانی و قیمت است.

وی افزود: مجموعه شرایط و ویژگی های منطقه اینچه برون گلستان احتمال تصویب این منطقه نسبت به سایر مناطق پیشنهادی دولت در لایحه را دو چندان کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب مبلغ یک و نیم میلیارد دلار معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی و به همین میزان از محل منابع بانکی برای اجرای طرح های اقتصادی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر در چند ماه گذشته توسط کمیسیون اقتصادی و مجلس خبر داد و گفت: استان ها می توانند از این تسهیلات که با نرخ ۶ درصد و بازپرداخت پنج ساله با یک سال تنفس است در اجرای طرح های گردشگری. صنایع دستی و تولیدی، قالیبافی، بوم گردی و دانش بنیان استفاده کنند.

وی از ایجاد خط اعتباری جدید توسط دولت و وزارت صنایع و معادن برای کمک به رونق واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد خبر داد و افزود: از مجموع ۱۲۰۰ واحد تولیدی گلستان ۵۰ درصد نیمه فعال و راکد است که می توانند از این خط اعتباری استفاده کنند.

پور ابراهیمی اظهار کرد:همچنین با اشاره به سفر اعضای این کمیسیون به استان ها یادآور شد: این سفرها که گلستان ششمین آن است با هدف بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی استان ها و پیگیری آن در سطح استان و مجلس و ملی انجام می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار