بیمارستان 5 آذر گرگان در سال های اخیر همواره شاهد نابسامانی های فراوانی بوده است. به ویژه بخش اورژانس این بیمارستان همواره باعث نارضایتی بیماران در مورد عملکرد پرسنل، شرایط بد خدمات دهی و وضعیت نامناسب بهداشتی بود...

نابسامانی های فراوان بیمارستان 5 آذر گرگان

به گزارش گلستان24؛بیمارستان 5 آذر گرگان در سال های اخیر همواره شاهد نابسامانی های فراوانی بوده است. به ویژه بخش اورژانس این بیمارستان همواره باعث نارضایتی بیماران در مورد عملکرد پرسنل، شرایط بد خدمات دهی و وضعیت نامناسب بهداشتی بود. یکی از مشکلات عمده این اورژانس، فضای قدیمی و غیر استاندارد آن عنوان می شد که متناسب با نیازهای مردم مرکز استان نبود و فضای کوچک آن نمی توانست پاسخگوی تعداد مراجعان باشد. «تقی ریاحی» رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان در زمان ریاست خود تصمیم به تخریب کامل ساختمان قدیمی اورژانس گرفت و قرار شد به جای آن، ساختمان آموزشی درمانی در 7 طبقه با بیش از 250 تخت بیمارستانی شامل اورژانس، مرکز تروما و سایر بخش های مجهز درمانی ساخته شود.

کاهش طبقات اورژانس
با تغییر مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، رئیس جدید این دانشگاه، در نشستی، عنوان کرد که ساختمان جدید اورژانس این بیمارستان در 2 یا 3 طبقه ساخته خواهد شد. اما «عبدالرضا فاضل» اشاره نکرد که چرا از تعداد طبقاتی که برای بیمارستان جدید در نظر گرفته شده بود، کاسته شده است. این موضوع در فضای مجازی گرگان جنجال ایجاد کرد و خیلی ها برایشان سوال بود که سرنوشت ساختمان جدید اورژانس بالاخره چه می شود.

ساخت اورژانس مربوط به تصمیم وزارتخانه است
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد این موضوع  به همشهری گفت: ساخت اورژانس ۵ آذر ارتباطی به تصمیم مدیریت وقت دانشگاه ندارد بلکه مربوط به تفاهم‌نامه‌ای بوده که وزارت بهداشت با همه دانشگاه‌های استان برای بهبود استاندارد اورژانس‌ها امضا کرده است. این تفاهم‌نامه شامل ساخت اورژانس بیمارستان ۵ آذر، اورژانس بیمارستان مطهری گنبد، ساخت کلینیک در ۵ شهرستان از جمله گرگان و ساخت مراکز پیشگیری از سرطان بوده است و این طرح‌ها هم‌اکنون در بسیاری از استان‌ها به اتمام رسیده یا در حال اجرا هستند.
وی افزود: نکته دوم این که این طرح‌ها بر اساس تفاهم‌نامه فقط تا ساخت ۱۲۲۰ متر، مجوز و اعتبار داشته و بقیه آن مربوط به همان اورژانس قدیمی بوده که قانوناً باید تخریب می‌شده است.
ضمن این که برای تخریب بناهای دولتی نیاز به اخذ مجوز از اداره اقتصاد و دارایی است که چنین مجوزی نیز اخذ نشده است. لازم به ذکر است اعتبار ساخت آن 2 اورژانس عمدتاً برای ساخت اورژانس بیمارستان مطهری هزینه شده بود. این مسئول گفت: پس از تخریب اورژانس قدیم، تخت‌های اورژانس ۵ آذر از ۳۸ تخت به ۱۳ تخت کاهش یافته است و متأسفانه مردم گرگان باید تا پایان اتمام کار ساختمان جدید، خدمات اورژانس خود را در فضای غیراستانداردتر فعلی دریافت کنند. برای پرهیز از بروز اضطراب در خوانندگان، به تأثیر این میزان کاهش تخت‌های اورژانس در آمادگی برای مقابله با حوادث اشاره‌ای نمی‌کنیم.

قول تأمین اعتبار گرفته شده است
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: ریاست فعلی دانشگاه با رایزنی‌هایی که با مقامات وزارتخانه انجام دادند قول تأمین اعتبار ساخت این طرح را در حد ۶ طبقه گرفتند که 3 طبقه آن به اورژانس با بیش از ۵۰ تخت بستری، طبقات دیگر به ۵ اطاق عمل و مراقبت ویژه استاندارد (ICU) با ۲۵ تخت، ۲ بخش بستری هرکدام با ۵۰ تخت و سالن آموزشی دانشجویان تعلق خواهد گرفت. بنابراین برخلاف گفته‌های برخی کانال‌های تلگرامی، این ساختمان فقط 3 طبقه نخواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی بر بررسی سازمان‌های ناظر از جمله اداره بازرسی و دیوان محاسبات استان در مورد تخریب بدون مجوز ساختمان اورژانس، ساخته نشدن کلینیک برای شهرستان گرگان و هزینه کردن منابع ساخت این کلینیک در سایر بخش‌ها (علی‌رغم تعهد در تفاهم‌نامه با مقام وزارت) اصرار دارد و پیگیر اجرای قانون است.
با این همه، ارائه نامطلوب خدمات از سوی بیمارستان 5 آذر گرگان در سال‌های اخیر، افکار عمومی را نسبت به بهسازی این فضای درمانی، بدگمان کرده است و حالا به نظر می‌رسد چاره‌ای جز انتظار وجود ندارد. مثل معروفی هست که می‌گوید: املای ننوشته غلط ندارد و حالا این نقل بهسازی بیمارستان 5 آذر است که هنوز تا راه‌اندازی دوباره بخش اورژانس آن به شکل جدی، زمان لازم داریم.

/همشهری

ارسال نظر

آخرین اخبار