رئیس گروه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان:

رئیس گروه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از راه اندازی دومین ژئوپارک کشور در منطقه گردشگری قلعه میران رامیان خبر داد.

راه اندازی دومین ژئوپارک کشور در گلستان

به گزارش گلستان24؛ اصغر قدیمی، رئیس گروه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: پارک طبیعی (جغرافیایی) منطقه گردشگری قلعه میران به عنوان دومین ژئو پارک کشور در استان گلستان و شهرستان رامیان ایجاد می شود.

 

وی افزود: مطالعات امکان سنجی و نیازسنجی و طرح توجیهی این ژئو پارک در چهار جلد آماده شده و جهت اخذ تصمیمات لازم و تصویب به کارگروه گردشگری استان ارسال شده است.

 

قدیمی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و فعال کردن مردم بومی و محلی و معرفی صنایع دستی و غذاهای سنتی با بکار گیری مردم در قلعه میران رامیان است.

 

وی ادامه داد: برای اجرای این ژئو پارک دو زون ورودی و تفرجی تعریف شده که در زون وروی اقداماتی برای ورود گردشگر به منطقه انجام و در زون تفرجی برای بهره مندی بیشتر گردشگران از منطقه برنامه هایی اجرا می شود.

 

رئیس گروه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اجرای این پروژه در چند فاز، اظهارداشت: در ابتدا این منطقه تبدیل به یک ژئو سایت و در فازهای بعدی تبدیل به ژئو پارک کامل می شود.

 

وی با بیان اینکه در این منطقه چند نوع گردشگری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: گردشگری خانوادگی شامل؛ ایجاد هتل، رستوران، آلاچیق و اقامتگاه، گردشگری ورزشی با ایجاد زیرساخت های مرتبط، گردشگری اکوتوریسم یا طبیعت گردی و گردشگری هیجانی از پروژه های تعریف شده در این منطقه است.

 

قلعه میران (قلعه ماران، قلعه موران) قله‌ای به ارتفاع 2430 متر است که در 12 کیلومتری جنوب رامیان قرار گرفته، از نقاط دیدنی و باشکوه با چشم‌انداز جالب و زیبا است.

 

در بالای قله قلعه میران زمینی مسطح به مساحت 3 کیلومتر مربع قرار دارد که در طول تاریخ، مرکز برخی حکومت‌ها بوده به عنوان مثال گفته می‌شود که قلعه میران یکی از شهرهای اصلی هیرکانیا در زمان اشکانیان بوده است. همچنین این قلعه به دلیل موقعیت مناسب، دژی محکم جهت پناه گرفتن بود. در کتاب‌های بسیاری از این قلعه ذکری به میان آمده است از جمله سعیدی مؤلف کتاب رامیان و فندرسک درباره قلعه میران می‌نویسد: "کوه قلعه میران بلندترین کوه‌های بخش رامیان و گرگان است. سر کوه مسطح و مرتع گاو و گوسفند است و چشمه آبی بر سر کوه است که مورد استفاده دامداران است. گندم‌های ذخیره امیرخان سردار (برادر محمد زمانخان) که در چاه‌هایی که در قله است، همانند زغال تا امروز باقی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار