یکی ازمزایای مهم ایجاد شبکه وجمع آوری فاضلاب این است که از مخلوط شدن این مواد سمی با آبهای سالم وپاکیزه جلوگیری می کند. درحالی که با توجه به کم شدن منابع آبی احداث این سیستم به شدت در بیشتر استانهای کشور نمود پیدا می کند، اما در بسیاری از موارد بی توجهی به این مهم موجب شده تا سلامتی افراد دچارمخاطره شود. درحالی که به علت نزدیک منابع آبی با فاضلابهای تولیدی در استانهای شمالی کشور ایجاد شبکه فاضلاب بسیار مهم وضروری است ، اما در حال حاضر بی توجهی به این مهم موجب شده تا در برخی موارد آبهای آشامیدنی سالم با فاضلاب مخلوط شده وموجب بیماری مردم در یک منطقه شود که دراین رابطه می توان به مسمومیت ۳۰۰ نفر از اهالی روستای اوجابن در استان گلستان اشاره کرد.

لزوم ایجاد شبکه فاضلاب درگلستان

به گزارش گلستان24؛از آنجا که بارشهای فراوان در استانهای شمالی موجب شده تا دسترسی به منابع آبی در کمترین فاصله امکان پذیر باشد لذا این مهم می طلبد تا ایجاد شبکه های فاضلاب در این مناطق با شدت دنبال شود چرا که با رشد جمعیت دراین مناطق وافزایش انواع فاضلابها سبب شده تا منابع زیر زمینی آب که برای شرب استفاده می شود به شدت مورد خطر واقع شود.

دراین میان استان گلستان ازجمله مناطق مهم درشمال کشور به حساب آمده که به شدت نیازمند شبکه فاضلاب است .

با وجود اینکه درحال حاضرنزدیک به 300 کیلومتر شبکه فاضلاب دراین استان اجراشده است ، اما فرسودگی ومشکلات موجود برروند تسریع در ایجاد آن موجب شده تا نتواند در این سالها به نقطه مطلوب برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گلستان دراین خصوص می گوید:« نزدیک بودن منابع آبی به سطح زمین وفراوانی بارش ها دراین استان ازجمله عواملی است که به شدت ایجاد سیستم فاضلاب دراین منطقه را ضروری می کند.»

محمد هادی رحمتی می افزاید:«با توجه به اهمیت این موضوع وجلوگیری از آلودگی منابع آبی تا کنون نزدیک به 300کیلومتر سیستم فاضلاب دراین منطقه کشیده شده است.»

وی با اشاره به مشکلات موجود ادامه می دهد:«از آنجا که نفوذ فاضلاب می تواند منابع آبی را به شدت آلوده کند لذا این مهم می طلبد تا در ایجاد این شبکه تسرع شود.»

لزوم ایجاد شبکه فاضلاب درگلستان

ازآنجا که علاوه بر آب شرب دربخش کشاورزی نیزنیاز مبرم به داشتن آب بهداشتی وسالم است لذا این مهم می طلبد تا برای جلوگیری نفوذ فاضلاب به منابع آبی شبکه فاضلاب با شدت بیشتری انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان دراین خصوص می گوید:«طبق برنامه ریزی های که در زمان تصویب اجرای طرح شبکه فاضلاب گرگان انجام شد قرار براین گردید تا سال 1410جمعیتی بالغ بر 450 هزار نفر ازآن بهره مند شوند.»

رحمتی می افزاید:« جمعیت تحت پوشش شبکه آب شرب گرگان بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر است که از این تعداد و در بهره برداری از فاز یک تصفیه خانه فاضلاب این شهر جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و به مرور پس از تکمیل ظرفیت فوق الذکر فاز ۲ تصفیه خانه نیز آغاز می شود.»

وی ادامه می دهد:«از آنجا که آغاز این طرح سال 85 اود اذا امیدواریم که این طرح به طور کامل تا سال 1410 اجرایی ومورد استفاده عموم قرار بگیرد.»

به گفته وی ، فرسودگی ومشکلات موجود برروند تسریع در ایجاد آن موجب شده تا نتوانیم در این سالها به نقطه مطلوب برسیم که امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود.

این درحالی است که گزارش ها نشان می دهد بی توجهی به این مهم در برخی مناطق دراستان گلستان موجب بروز برخی مشکلات شده است که به عنوان نمونه می توان به نفوذ فاضلاب به منابع آب کشاورزی در روستای اوجابن اشاره کرد که موجب مسمومیت ۳۰۰ نفرازاهالی آن شد.

هرچند برخی از مسئولان نظر یه خودرا دراین خصوص به مشخص شدن تحقیقات موکول کردند اما ، این مهم نشان داد که بی توجهی به ایجاد سیستم فاضلاب تا چه حد می تواند خطر آفرین باشد.

منبع: روزنامه جوان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار