رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت که صنایع راکد استان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید 35 درصد ازمجموع واحدهای صنعتی زیرپوشش سازمان بود که با اقدامات درجهت رونق تولید این واحدها این رقم به 20 درصد کاهش یافته است.

کاهش 15 درصدی واحدهای صنعتی راکد گلستان

به گزارش گلستان24؛حسینقلی قوانلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه وضعیت فعالیت صنایع استان بهتر از قبل شده است، اظهار کرد: در این استان 950 واحد صنعتی زیر پوشش خدمات این سازمان بوده که حدود 198 واحد راکد و نیازمند کمک برای رونق تولید هستند. 
به گفته وی؛ این واحدها امسال برای رونق مجدد در قالب خدمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و طرح های اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار می گیرند. 
وی در خصوص اعتبارات سال جاری رونق تولید واحدهای صنعتی گلستان، افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده از مرکز برای استان به مقدار اعتبار هزینه شده سال قبل و رقم چهار هزار و 700 میلیارد ریال بوده و جدای از اعتبارات پرداختی بانک های عامل استان است. 
قوانلو؛ سرمایه گذاری در برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کارکنان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک و نواحی صنعتی، تکمیل و راه اندازی 50 طرح تولیدی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی، توسعه و بازسازی 125 واحد تولیدی قدیمی با هزینه کرد دوهزار و 500 میلیارد ریال، افزایش صادرات غیرنفتی و ساماندهی چهارهزار واحد صنفی را از برنامه های سال جاری این سازمان برشمرد. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در اجرایی شدن طرح نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی و افزایش صادرات غیرنفتی باید تلاش بیشتری شود و تا پایان سال این برنامه ها محقق شده و تاثیر آن را در رونق اقتصادی گلستان شاهد خواهیم بود. 
به گفته وی؛ از ابتدای امسال 54 طرح بالای 60 درصد پیشرفت در استان مورد بهره برداری قرار گرفته، سه هزار واحد صنفی پروانه دریافت کردند و حمایت از طرح های تولیدی نیازمند وام بانکی نیز از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درحال پیگیری است. 
قوانلو افزود: طبق آمارها حدود یکهزار و 200 واحد تولیدی دربخش های صنعت و کشاورزی وجود دارد که برای تداوم رونق تولید از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورد حمایت قرار دارند. 
وی در خصوص نظارت بر وام پرداختی به واحدها نیز اظهار کرد: این تسهیلات در قالب طرح های خروج از رکود، افزایش تولید و راه اندازی واحدهای بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و دارای توجیه اقتصادی پرداخت شده و با تشکیل کارگروه های تخصصی زیرمجموعه و پس از تائید اعضا به ستاد استانی پیشنهاد برای تصویب طرح و حمایت می شود. 
به گفته وی؛ متقاضی برای استفاده از تسهیلات باید واحد یا طرح تولیدی خود را در سامانه بهین یاب ثبت کند و این درخواست از طریق نمایندگان صنعت، شرکت شهرکهای صنعتی، باتک ها، خانه صنعت و استانداری مورد بررسی قرار می گیرد. 
او افزود: سال قبل از دو هزار متقاضی استفاده از تسهیلات رونق تولید در استان فقط 425 واحد یا طرح بالای 60 درصد در بخش های مختلف موفق به دریافت وام شدند که در بخش صنعت فقط 10 واحد انحراف داشت و تسهیلات را برای پرداخت بدهی خود هزینه کرده بودند که برخورد قانونی با آنها صورت گرفته است. 
قوانلو از استمرار ارائه تسهیلات به واحدها خبر داد و یادآور شد: نظارت ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید متشکل از دستگاه های صنعت، جهادکشاورزی، استانداری ، تعاون و تامین اجتماعی فعال است و روند هزینه کرد وام به منظور تحقق افزایش تولید، خروج از رکود یا راه اندازی طرح و ایجاد اشتغال پیگیری می شود. 
به گفته وی؛ سال قبل 218 واحد یا طرح زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن وتجارت استان وام رونق تولید دریافت کردند که باعث ایجاد یکهزار و 353 شغل شد که 903 نفر بیمه شده جدید بودند. 
وی افزود: از میان این طرح های حمایت شده، 111 طرح افزایش تولید داشته اند. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید توسط دولت تدبیر و امید توانسته با تزریق وام یارانه دار، حمایت خوبی از واحدها و طرح های تولیدی در کشور و از جمله استان داشته باشد، گفت: امروز باید اعتراف کرد که جزو یکی از طرح های موفق در رونق تولید به شمار می رود و نباید آن را تضعیف کرد. 
وی افزود: جایگاه گلستان در برخورداری از تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، هفتم بوده و چهار هزار و 700 میلیارد ریال وام (از محل طرح رونق تولید و اعتبارات بانک ها) جذب شده است. 
قوانلو افزود: رتبه صنعت گلستان با اقدام هایی که انجام شده در پایان سال 95 طبق برآورد مرکز آمار ایران 18 بوده ، این در حالی است که در سال 93 گلستان رتبه 26 را داشت. 
وی در خصوص نرخ بیکاری هم گفت: میانگین چهار فصل سال 95نرخ بیکاری در استان 12.6 درصد بوده است، در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال قبل از 13.8 به 13.6درصد و تابستان 96نسبت به مدت مشابه سال قبل از 12.8 به 11.9 درصد کاهش یافته است. 

* جذب افزون 2500 میلیارد ریال سرمایه برای رونق تولید 
قوانلو افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال افزون بر دو هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه برای رونق تولید در استان جذب شود. 
وی گفت: درهفت ماه نخست امسال یکهزار و 500 میلیارد ریال سرمایه برای رونق تولید در استان با ایجاد 66 طرح جذب شد که با کل سال 95 برابری می کند. 
به گفته وی؛ سال قبل 125 طرح با یکهزار و 470 میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا و برای یکهزار و 80 نفر شغل ایجاد شد. 
استان گلستان واقع در شمال کشور طبق سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته، یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد ساکنان آن بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است، صنعت استان بیشتر در حوزه صنایع کوچک و با اشتغال کم است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار