مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان:

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با تأکید بر توسعه اقتصادی روستاها به عنوان یکی از اولویت‌های جدی دولت گفت: براساس تفاهم‌نامه‌های امضاء شده، تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاهای استان گلستان پرداخت می‌شود.

تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاهای استان گلستان پرداخت می‌شود

به گزارش گلستان24؛علی نصیبی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با تأکید بر توسعه اقتصادی روستاها به عنوان یکی از اولویت‌های جدی دولت به برخی از تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از حمایت‌هایی که از افراد علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در روستاها می‌شود در راستای تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری گلستان، بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به عاملیت بانک سینا برای پرداخت تسهیلات است.

وی گفت: براساس این تفاهم‌نامه 5 درصد سود را بنیاد علوی و 5 درصد هم از سوی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در قالب یارانه‌ای پرداخت می‌شود. علاوه براین نمونه این تفاهم‌نامه برای پرداخت تسهیلات در روستاها با بانک پارسیان نیز منعقد شده که این تسهیلات با سود 8 درصد بوده و دارای 2 سال دوره تنفس است.

به گفته نصیبی حداقل و حداکثر تسهیلات پرداختی در قالب این تفاهم‌نامه 100 میلیون تومان تا 2 میلیارد تومان است. در مناطق کمتر توسعه یافته نیز تفاهم‌نامه‌ای با پست بانک برای ایجاد گلخانه‌ها، خدمات مکانیزه کشاورزی، طرح‌های شیلاتی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و غیره منعقد شده است.

وی بیان داشت: هم‌چنین از مانده حساب دهیاری‌ها در استان می‌توان به دهیاری‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی تسهیلاتی با سود 8 درصد پرداخت کرد. اگر طرحی مصوبه شورا را داشته باشد در مدت 20 روز مجوز  پرداخت تسهیلات آن گرفته می‌شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به برنامه دولت برای توسعه اقتصادی 5 هزار روستا در سال‌ جاری اظهار داشت: براساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه هر ساله باید برای 5 هزار روستا برنامه اقتصادی تدوین شود که سهم استان همه ساله 119 روستا است.

وی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در روستاها خواست تا درخواست‌ها و طرح‌های خود را به اداره مرتبط شهرستان تحویل دهند تا پس از تکمیل مدارک از طریق فرمانداری‌ها به اداره کل امور روستایی ارسال شود و مورد صحت سنجی و ارزیابی توجیه فنی و اقتصادی قرار بگیرد.

نصیبی اظهار داشت: مسلما توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها خیلی مهم است، سرعت در جذب اعتبارات را فدای کیفیت نمی‌کنیم و با توجه به اینکه برخ از مشاغل اشباع شده و در بازار فروش مشکل داریم، به دنبال پرداخت تسهیلات به مشاغلی هستیم که مشکلی در بازار فروش نداشته و اشباع نشده باشند. در همین راستا راه‌اندازی پایگاه‌های مشاوره در روستاها برای بازارسنجی و نیاز بازار و توجیه فنی و اقتصادی لازم و ضروری است.

وی درباره طرح روستای بدون بیکار گفت: طرح روستای بدون بیکار، با توجه به اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مباحث اقتصاد مقاومتی وزیر معین استان گلستان است، این طرح از طریق صندوق کارآفرینی مطرح شد و دستگاه‌های مختلف و فرمانداری‌ها جلساتی برای اجرائی کردن آن داشته‌اند.

نصیبی با اشاره به نقش جوامع محلی برای شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در روستاها افزود: روستاهایی مانند وامنان، عطاآباد و محمدآباد گرگان از جمله روستاهای کارآفرین هستند که افراد متقاضی و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در روستاها می‌توانند از این تجارب موفق بازدید کنند.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار