فرماندار آق قلا از مرمت پل تاریخی این شهرستان واقع در استان گلستان خبر داد و گفت: در ماه آینده تردد شهروندان و عبور مردم از روی این پل محقق خواهد شد.

استمرار مرمت پل تاریخی آق قلا/ماه آینده آماده تردد شهروندان

به گزارش گلستان24؛امانگلدی ضمیر در بازدید از پل تاریخی شهر آق قلا به منظور بررسی آخرین وضعیت و پیشرفت فیزیکی عملیات مرمت آن اظهار کرد: مرمت این پل تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی اظهار کرد: در راستای وحدت رویه و اهتمام دولت دوازدهم در سطح استانی و شهرستانی برای احیای آثار تاریخی، نسبت به مرمت این پل باستانی به عنوان 'نماد تاریخی و میراث فرهنگی اجداد و گذشتگان' و از مطالبات مردمی آق قلا اقدام شد.
ضمیر اظهار امیدواری کرد که با پایان بتن ریزی و ترمیم دیواره های دوطرف روی پل که 10 درصد باقیمانده را شامل می شود، امکان تردد شهروندان فراهم شود.
به گزارش ایرنا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان مرداد ماه امسال از مرمت اضطراری پل تاریخی آق قلا واقع در شمال استان خبر داد و گفت: برای شروع این مرمت حدود 5 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
پل تاریخی آق قلا مربوط به دوران صفویه بوده و در منابع تاریخی به نام 'پل پهلوی دژ' نیز یاد شده است.
این اثر تاریخی با شماره 919 در تاریخ 1351/03/27 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل آق قلا به طول 75/75 و عرض گذرگاه حدود 30/4متر و حداکثر ارتفاع دوازده متر از سطح آب یکی از نمونه های آثار تاریخی منحصر به فرد در این منطقه است.
این پل دارای چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه های مستحکم بوده که پس از کاوش های اخیربه نظر می رسد بیش از چهارچشمه داشته است.
هم اینک پل دارای پنج پایه آجری است که در سمت شرق موج شکن های زاویه دار و در سمت غرب پشت بند های مدوری شکل دارد که تزئینات آجری کاری از ویژگی های این سازه معماری است.
در کاوش های اخیر در ضلع جنوب پل تاریخی آق قلا یک جرز جدید به دست آمده که می تواند چشمه پنجم جنوبی تخریب شده ،این پل باشد.
آق قلا در 15کیلومتری گرگان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار