جان شهروندان فدای نبود اعتبارات

حدود یک دهه از کلنگ زنی کمربندی گرگان- کردکوی که به دلیل مشکلات مالی تکمیل نشده می گذرد و عبور خودروهای سنگین از داخل شهر جان شهروندان گرگان را به خطر انداخته است.

کمربندی گرگان با گذشت یک دهه تکمیل نشد

به گزارش گلستان24؛احداث کمربندی شهر گرگان از جمله پروژه‌های دولت گذشته است که کلنگ آن سال ۸۸ با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی به زمین زده شد. اما این پروژه علی رغم خسارت های جانی و مالی فراوانی که برای شهروندان ایجاد کرده، هنوز به سرانجام نرسیده است.

بزرگراه شهید کلانتری به عنوان تنها کمربندی گرگان محسوب می شود که در حال حاضر اطراف آن ساخت و ساز شهرک های مسکونی مانند جامی، شهریار، حافظ و ... انجام شده است. روزانه صدها نفر برای کار و امرار و معاش مجبور به آمد و شد از این مسیر هستند، درحالی که آمار تصادف این محور به نقل از رئیس پلیس راهور استان ۵۰ درصد تلفات رانندگی این شهر را شامل می شود.

سرهنگ ایوب شرافتی در صحن شورای شهر گرگان گفته بود در هفت ماهه اول امسال ۹ نفر در کمربندی گرگان کشته شدند که ۵۰ درصد تلفات رانندگی گرگان را تشکیل می دهد.

مدت‌هاست فقط صحبت از احداث کمربندی گرگان و جایگزینی آن در قالب قطعه اول کنارگذر گرگان- کردکوی می شود اما حتی فاز اول این پروژه، قابلیت بهره برداری ندارد.

 

 هر کیلومتر پروژه راه سازی دست کم ۳میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان درباره روند فعالیت این پروژه، به خبرنگار مهر می گوید: ۱۵ کیلومتر این کمربندی در قالب فاز اول ساخته شده است اما برای اینکه به صورت موقت به بهره برداری برسد نیاز است تا چهار رمپ ساخته شود. علاوه براین باید حداقل سه دور برگردان استاندارد در این مسیر احداث شود که این کار نیاز به تملک و تامین اعتبار دارد.

علی اصغر رفیعی‎نژاد با بیان این نکته که فاز دوم این پروژه ۱۱ کیلومتر است، می افزاید: باید حدود ۶۰ هکتار زمین خریداری شود که تامین اعتبار آن با کمک مدیران استانی انجام خواهد شد. بناست برای آزادسازی زمین های فاز دوم کمربندی، ۲۰ درصد هزینه ها از اعتبار استانی و دو تا سه برابر آن از اعتبارات ملی تخصیص داده شود.

وی با اعلام این مطلب که پروژه های راه سازی پروسه ای زمان‌بر است و این موضوع بر قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود، ادامه می دهد: هر کیلومتر پروژه راه سازی دست کم سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و پروژه ای مانند کمربندی گرگان که حدود ۲۷ کیلومتر است هم به اعتبار زیادی نیاز خواهد داشت.

رفیعی نژاد می افزاید: برای فاز اول کمربندی گرگان حدود ۸۰ میلیارد تومان نیاز است و چیزی که تاکنون هزینه شده ۲۰ میلیارد تومان است و برای تکمیل ۲۷ کیلومتر کمربندی ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گفته وی، قطعه یک کمربندی گرگان به طول ۱۵.۵ کیلومتر از ورودی شهر سرخنکلاته شروع و بعد از عبور از این شهر به روستای امیرآباد و در محل تقاطع محور گرگان به آق قلا به پایان می رسد و قطعه دوم پروژه کمربندی که تقریبا به طول ۱۱ کیلومتر است از انتهای قطعه اول کنار گذر گرگان تا خارج از محدوده غربی شهر را شامل می شود.

تکمیل بزرگراه شهید کلانتری نیاز به سرمایه گذار دارد

اما آنچه می تواند روند استفاده شهروندان از بزرگراه شهید کلانتری را برای تردد، تسهیل کند احداث زیرگذر عابرپیاده، پل هوایی و ایجاد روشنایی برای پیشگیری از تصادف احتمالی است. نکته ای که یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری به آن اشاره کرده و می گوید: این محور مهمترین راه ارتباطی نه تنها گرگان بلکه استان است و باید بر روی آن به لحاظ زیباسازی، اصلاح هندسی، نورپردازی سرمایه گذاری شود.

محمد پرتوی با بیان این نکته که تاکنون جهت گیری کلی درست بوده، می گوید: دربرخی مکان های این محور می توان به جای پل هوایی، زیرگذر عابر پیاده احداث کرد.

وی با اعلام این نکته که پروژه کمربندی جدید باید سرعت یابد، می افزاید: تا آنجاییکه ما می دانیم همیشه این پروژه مشکل کمبود اعتبار داشته است. ترسیع در روند ساخت کمربندی جدید کمک می کند تا وسایل نقلیه سنگین و ترانزیت ها از بزرگراه شهید کلانتری عبور نکنند.

با این شرایط بزرگراه شهید کلانتری باید تا به بهره برداری رسیدن کمربندی گرگان، بار آن را به دوش بکشد و ساکنین شهرک های مجاور در بزرگراه نیز با هراس از تصادف و سوانح دلخراش آن زندگی کنند.

 

زیرگذر بزرگراه شهید کلانتری بازگشایی می شود

اما رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر گرگان درباره ایمنی عابران پیاده در بزرگراه شهید کلانتری گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: احداث پل عابر پیاده در مکان های پرتردد این محور از جمله اقدامات شهرداری گرگان به شمار می رود همچنین زیرگذر این مسیر که با احداث تقاطع غیر هم سطح میدان شهید قندهاری جمع آوری شده بود، بازگشایی می شود.

مهران کاظم نژاد درباره زیبا سازی این بزرگراه، توضیح می دهد: تصمیم شورا برای زیبایی سازی این محور نصب تندیس مشاهیر بود که با مخالفت راهنمایی و رانندگی مواجه شد اما برای ایجاد فضای سبز و روشنایی برنامه هایی در دستور کار قرار دارد.

سال‌هاست خودروهای سبک و سنگین که از دیگر استان‎ها وارد گلستان می‎شوند انتخابی جز بزرگراه شهید کلانتری ندارند. این در حالی است که نبود یک کمربندی ایمن در مرکز استان و از سویی ازدحام و افزایش بار ترافیکی در منطقه‎ای که کمربندی شهر را یدک می‎کشد موجب سوانح دلخراشی در این محور شده است. با توجه به اهمیت موضوع و مخاطرات آن برای شهروندان گرگانی اولویت قرار دادن این پروژه و تامین اعتبار آن یک ضرورت محسوب می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار