رئیس گروه نظام فنی بنیادمسکن گلستان:

رئیس گروه نظام فنی بنیادمسکن استان گلستان گفت: تاکنون مقاوم‌سازی بالغ بر 62 هزار واحد مسکونی روستایی استان گلستان را آغاز کردیم.

طرح مقاوم‌سازی بالغ بر 62 هزار واحد مسکونی روستایی در گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان۲۴؛بسیاری از واحدهای روستایی از نظر مقاومت در برابر بلایای طبیعی به شدت آسیب‌پذیر هستند که اداره بنیادمسکن در راستای مقابله با تهدیدهای احتمالی ناشی از عوامل طبیعی اعم از زلزله، سیل و غیره عملیات پیشگیری از طریق بهسازی و نوسازی واحدهای روستایی را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به اینکه روستا و روستاییان در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور از جایگاه مهمی برخوردار هستند ارایه تسهیلات برای ساخت و بهسازی مسکن روستایی باید در اولویت قرار گیرد و عدم توجه به روستاها باعث مهاجرت بی‌رویه و رشد آسیب‌های اجتماعی در کلان شهرها را به دنبال خواهد داشت.

در این راستا با محمد خدایی‌وردی، رئیس گروه نظام فنی بنیادمسکن گلستان گفت و گویی صمیمی صورت گرفت تا در زمینه اعطای تسهیلات به روستاییان جهت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مطلع شویم که خواندن این مصاحبه خالی از لطف نیست.  

چند درصد از جمعیت استان گلستان در روستاها زندگی می‌کنند و آیا منازل روستایی مقاوم‌سازی شده است؟

خدایی‌وردی: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال 1395صورت گرفت بالغ بر 47 درصد جمعیت استان گلستان در روستاها زندگی می‌کنند.

بیش از یکهزار روستا در سطح استان گلستان وجود دارد که موضوع مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی بسیار مهم است و مسوولان باید در این زمینه اقدام کنند.

طی سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال 1395 صورت گرفت حدود 47 درصد جمعیت استان گلستان در روستاها زندگی می‌کنند و حدود 44 درصد واحدهای ما مقاوم شناخته شدند و مابقی واحدها یعنی حدود 56 درصد واحدها کم‌دوام و بی‌دوام هستند.

آیا تسهیلاتی برای طرح مقاوم‌سازی یا نوسازی خانه‌های روستایی در استان گلستان ارائه شده است؟

خدایی‌وردی: موضوع مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی بسیار جدی است و بر اساس قانون ساماندهی تولید مسکن موضوع نظارت ساختمان‌های روستایی برعهده بنیاد مسکن است که در این راستا تسهیلات طرح ویژه‌ای توسط هیئت وزیران مصوب شده است که سالانه به 200 هزار واحد مسکونی روستایی تسهیلات پرداخت شود و طرح مقاوم‌سازی برای این واحدها انجام شود.

تسهیلات طرح ویژه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی یک تسهیلات کم‌بهره است که بدون سپرده‌گذاری در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد تا واحدهای مسکونی خودشان را مقاوم‌سازی کنند و دولت این تسهیلات را به سهولت در اختیار روستاییان قرار داده است.

 شرایط دریافت تسهیلات برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به چه صورت است؟

خدایی‌وردی: در خصوص شرایط دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای روستایی ابراز کرد: در این زمینه مدارک مالکیتی داریم که روستاییان با داشتن سند و یا داشتن قولنامه می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند بازدید کارشناسی صورت می گیرد

نظام فنی و روستایی دو وظیفه مهم طراحی و نظارت بر اجرای واحدهای مسکونی را بر عهده دارند طراحی را به دفاتر خدمات فنی می‌دهیم که حدود 130 دفاتر خدمات فنی و روستایی در استان گلستان داریم که این دفاتر از مهندس عمران و مهندس معمار تشکیل شده است و بر اساس هویت بومی روستا و با رعایت ضوابط و سلیقه مالک بحث طراحی روستا را انجام می دهند.

حدود 250 ناظر فنی و روستایی در استان گلستان داریم که وظیفه اجرای صحیح مقررات ساختمانی در سطح روستاها است

در پایان اگر حرف ناگفته‌ای دارید بیان گنید؟

خدایی‌وردی: بلایای طبیعی در کنترل کامل انسان نیست ما فقط می‌توانیم آثار مخرب آن را کمتر کنیم در سالیان گذشته زلزله مخرب از جمله زلزله شهر بم داشتیمکه تلفات جانی و مالی کثیری را شاهد بودیم روز پنجم دی روز به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است و مسوولان باید موضوع مقاوم سازی واحدهای مسکونی را مهم تلقی کنند و یک تلنگری برای مسوولین به حساب بیاید تا شاهد این گونه حوادث در جامعه نباشیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار