مهجوریت اماکن تاریخی درپس کوچه‌های شهر

نصب تابلوهای راهنمای گردشگری کمترین کاری است که برای معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی یک شهر باید انجام شود ولی متأسفانه این کار در گرگان به خوبی انجام نشده است.

جای تابلوهای راهنمای گردشگری در گرگان خالی است

به گزارش گلستان24؛یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که در معرفی جاذبه‌های گردشگری گرگان وجود دارد، نبود تابلوهای راهنما و همچنین تابلو معرفی اماکن تاریخی در محوطه های گردشگری یا ورودی شهر است.

گرگان، تفرجگاه های زیبا و گردشگرپذیر، مراکز تاریخی دیدنی، سوغات و صنایع دستی برجسته و مراکز فرهنگی- اقامتی بسیاری دارد که هر یک از آن‌ها می تواند نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصاد منطقه داشته باشد امّا به دلیل نبود تابلوهای راهنما و معرفی نکردن مکان های گردشگری به مسافران، این ظرفیت حتی برای خود شهروندان هم ناشناخته مانده است.

برای شناساندن آثار تاریخی تابلو و علامتی که معرف بافت تاریخی گرگان، کاخ موزه گرگان و موزه صنایع دستی باشد حتی در نواحی مرکزی شهر نصب نشده و مسافران وارد شده به شهر پس از چندین روز گشت و گذار حتی از وجود بافت تاریخی گرگان که یکی از شاخص ترین بافت های تاریخی کشوراست، بی اطلاع می مانند. 

نصب تابلو راهنما یکی از ساده ترین راه های جذب گردشگر است

یکی از فارغ التحصیلان رشته گردشگری در این باره به خبرنگار مهر گفت: مجموعه مبلمان شهری که یکی از آن ها تابلوهای راهنمای گردشگری است، اجزاء و امکاناتی هستند که در ارتقاء کیفیت خدمت رسانی به مردم، نقش ایفا می کنند. برای جذب گردشگر باید زیرساخت‌های لازم انجام شود که یکی از ساده ترین راه های آن نصب تابلو است.

فاطمه زمانی با بیان این که این کار در گرگان به خوبی صورت نگرفته، ادامه داد: نبود تابلوهای راهنمای گردشگری سبب می شود، مسافران گیج و سردرگم شوند و ضرورت وجود این تابلوها را هنگامی که مسافران برای پرسیدن آدرس اماکن گردشگری، مراکز اقامتی، تفرجگاه ها و غذاخوری ها توقف کرده اند، می توان مشاهده کرد.

میثم یارمحمدی یکی از شهروندان گرگانی است که در زمینه اجاره سوئیت به مسافران فعالیت می کند. با او در ورودی غربی گرگان آشنا شدم. وی در این باره به ما گفت: بارها شاهد سرگردانی مسافران در سطح شهر بودم، اگر تابلوهای راهنمای گردشگری با اطلاعات دقیق در ورودی یا سطح شهر نصب شود و مراکز گردشگری را به مردم بشناساند، مسافران عبوری هم جذب آن ها می شوند.

 

نصب تابلوهای راهنمای گردشگری نیازمند مطالعه است

در خصوص ضرورت نصب تابلو و برنامه های میراث فرهنگی با رحمان فرمانی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، گفتگو کردم. وی اظهار کرد: نصب تابلو راهنمایی را شهرداری، میراث فرهنگی و بخش خصوصی برعهده دارد و بسته به قرار گرفتن آن بنا نصب تابلوها هم متغیر است.

وی ادامه داد: تابلوهای راهنمای گردشگری یکی از راه های معرفی بنا و جذب مخاطب است که البته روند اجرایی خاص خود را دارد، اگر تابلو در محدوده شهری باشد، با نظر پلیس و دستگاه های ذی صلاح و اگر در خارج از شهر باشد با نظارت راهداری نصب تابلو انجام می شود، ضمن این که تابلو نباید منجر به حواس پرتی راننده شود.

فرمانی تأکید کرد: اطلاعات درج شده بر روی تابلو به منظور بازاریابی و جذب مخاطب است و رنگ، ابعاد و سایز قلم در آن نباید بی نظم باشد و باید برای آن مطالعه صورت گیرد.

وی تأکید کرد: این موارد در جذب گردشگر اثر بسزایی دارد و گاهی یک عکس یا یک کلمه و یک جمله تأثیر فراوانی در جذب مخاطب دارد.

میراث فرهنگی به دنبال جذب اعتبار برای نصب تابلو است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار کرد: میراث فرهنگی گلستان تابلوهایی را در ورودی استان و در ورودی برخی شهرستان ها و در کنار مراکز و تفرجگاه ها نصب کرده است، ولی کافی نیست.

فرمانی با بیان این که تعداد تابلوها موجود در شهر گرگان کم است، اضافه کرد: یکی از مباحثی که ما به دنبال آن هستیم جذب اعتبار است تا بتوانیم برنامه های خود را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از استان ها در یک مرحله تعداد زیادی تابلو نصب می کند و در هر سال چندین تابلوی دیگر به آن اضافه می کند، ما این روند را نداریم ولی برای آن مباحثه می کنیم تا این عمل اتفاق بیفتد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم، در سخنان خود در صحن شورای اسلامی شهر گرگان، از شهرداری گرگان که اجازه نصب تابلو به میراث فرهنگی نمی دهد گله کرد. ابراهیم کریمی با بیان این که در مسیر ناهارخوران انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد اما تابلویی برای معرفی مراکز گردشگری نداریم، خواستار همراهی شورای شهر و شهرداری ها با میراث فرهنگی در سایر شهرستان های گلستان شد.

کریمی گفت: شهرداری ها در سایر شهرستان ها بسیاری از ظرفیت ها را در اختیار ما قرار می دهند ولی در گرگان چنین نیست.

نصب تابلوی گردشگری در دستور کار شورای پنجم شهر گرگان

اما آنچه می تواند روند نصب تابلوهای گردشگری را افزایش دهد تعامل بین شهرداری و میراث فرهنگی است. نکته ای که رئیس کمیسیون گردشگری، خدمات شهری و زیست شهری شورای شهر گرگان هم به آن اشاره کرده است. علی اصغر یوسفی گفت: با توجه به این که هدف شورای پنجم جذب حداکثری گردشگر است، کمیسیونی به این نام در شورا تشکیل شد، موضوعی که در دوره های قبل مغفول مانده بود.

یوسفی ایجاد زیرساخت هایی از جمله نصب استند و بنر و تبلیغ در فضای شهری و فضای مجازی و نمایشگاه های مختلف شهرداری و شورای شهر را در این زمینه لازم دانست و گفت: ارگان های مختلف باید در کنار هم قرار بگیرند تا جذب حداکثری گردشگر را شاهد باشیم.

وی افزود: در یکی از جلسات کمیسیون گردشگری نصب تابلوهای گردشگری در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در روزهای آتی نیروهای شهرداری در واحد زیباسازی و ترافیک در کنار میراث فرهنگی یک کمیته تشکیل داده تا کمبودها شناسایی و برای نصب تابلوهای جدید مکان یابی صورت گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: نصب تابلو یک موضوع حداقلی است که باید تاکنون اجرا می شده است، از این که می شنوم مدیر کل میراث فرهنگی گلستان از برداشتن تابلوهای این سازمان توسط شهرداری گِله دارد، متأسف می شوم.

 

میراث فرهنگی گرگان طرح جامع گردشگری ندارد

روزبه کریمی، مسئول زیباسازی شهرداری گرگان هم در گفتگو با مهر بر لزوم تشکیل کارگروهی در این مورد تأکید و اظهار کرد: میراث فرهنگی در چند روز آینده برنامه های خود را در زمینه نصب تابلو به ما اعلام خواهد کرد.

وی با بیان این که میراث فرهنگی گرگان طرح جامع گردشگری ندارد، ادامه داد: جلساتی با میراث فرهنگی خواهیم داشت و مکان هایی که تابلو ندارد را شناسایی و برای آن ها برنامه ریزی می کنیم.

کریمی اضافه کرد: اگر برنامه میراث فرهنگی نصب تابلوهای ترافیکی است، باید با نظر پلیس راهور نصب شود ولی اگر تابلوهای کوچک ورودی کوچه ها و معابر باشد، آن را شهرداری انجام خواهد داد.

مسئول زیباسازی شهرداری گرگان تصریح کرد: نصب تابلو معرفی بنا با خود میراث فرهنگی است ولی تابلوی هدایت مسیر و معرفی جهت نمای مسافران و گردشگران به عهده شهرداری است، تابلوهای بزرگ مسیریابی برای آثار تاریخی محدودیت هایی دارد ولی تفرجگاهایی چون نهارخوران و النگدره توسط تابلوهای ترافیکی مسیرشان مشخص شده است.

کریمی تأکید کرد: نصب تابلو توسط میراث فرهنگی باید با هماهنگی شهرداری باشد البته با این که نصب تابلو وظیفه شهرداری نیست امسال تصمیم گرفتیم تابلوهایی در ورودی کوچه ها نصب کنیم.

 

برداشتن تابلوهای نصب شده بدون هماهنگی شهرداری

وی در خصوص برداشتن تابلوها گردشگری توسط شهرداری که در سخنان مدیرکل میراث فرهنگی گلستان آمده بود، چنین واکنش نشان داد: نمی توان بدون هماهنگی شهرداری در هر گوشه ای تابلو، داربست و استند نصب کرد.

کریمی بیان کرد: اگر تابلویی بدون هماهنگی نصب شده یا جلوی دید مغازه ای را گرفته باشد، برداشته خواهد شد، مکان ها ابتدا هماهنگ می شود و سپس به آن ها مجوز می دهیم تا تابلو نصب کنند.

وی درباره دلیل این امر گفت: هر اتفاقی که در شهر بیفتد قاضی از شهردار پاسخ می خواهد بنابراین نمی توانیم نسبت به این مسائل بی تفاوت باشیم.

نصب تابلوی راهنمای گردشگری مدت هاست در گرگان مورد غفلت مسئولان واقع شده است، مگر چقدر هزینه می خواهد تا تابلویی نصب کرد که گردشگران و مسافرانی که از کنار آن عبور می کنند با جاذبه های شاخص طبیعی و تاریخی گرگان آشنا شوند، این کار به نوعی سرمایه گذاری است و سودآوری دارد. در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، نصب یک تابلوی فلزی کار چندان خارق العاده ای نیست.

می توان به جای نصب بنرهای تبریک و تشکر و تبلیغات که منظر شهری را ناهمگون کرده، تابلوهایی خلاقانه در جهت معرفی مراکز تاریخی و گردشگری نصب کرد و همچنین از تابلوهایی در ابعاد بزرگ با مضمون خوش آمدگویی به مسافران و گردشگران در ابتدای محدوده شهری بهره گرفت. میراث فرهنگی هم می تواند در تابلوهای جداگانه اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان را معرفی کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار