مدیر موزه زمین‎شناسی گرگان:

مدیر موزه زمین‎شناسی گرگان گفت: گلستان ضعیف‎ترین استان معدنی و جزو 10 منطقه جهان از لحاظ زمین‎‎شناسی است.

گلستان سهم ناچیزی در زمینه سنگ‎های قیمتی و نیمه‎قیمتی در بازار جهانی را به خود اختصاص داده است

به گزارش گلستان 24؛مصطفی ترابیان بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان گرگان اظهار کرد: موزه زمین‎‎شناسی گرگان فعالیت خود را با هدف ارتقاء سطح علم زمین‎شناسی آغاز کرد، این مجموعه توانسته با تلاش مداوم در داخل و ایجاد ارتباط با سایر کشورها اقدام به جمع‎آوری نمونه‎های نادر از سنگ‎ها، گوهرها، کانی‎ها و فسیل‎های مختلف کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 150 نوع سنگ، کانی و فسیل از کشورهای مختلف جهان در این موزه نگهداری می‎شود که از جمله می‎توان به شهاب سنگ چند میلیارد ساله و فسیل‎های مختلف دوره ژوراسیک اشاره کرد.

مدیر موزه زمین‎شناسی گرگان با بیان اینکه در سال  1392 نخستین موزه خصوصی استان گلستان تاسیس شد، افزود: ارزش یک سنگ خام بعد از فراوری چند 10 برابر افزایش می‎یابد، ایران جزو 10 کشور دنیا از لحاظ وجود معادن، سنگ‎های قیمتی و نیمه‎قیمتی است اما سهم ناچیزی در این زمینه در بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

ترابیان با اشاره به اینکه گلستان ضعیف‎ترین استان معدنی و جزو 10 منطقه جهان از لحاظ زمین‎‎شناسی است بر لزوم کم کردن روند خام‎فروشی سنگ‎ها ی قیمتی و نیمه‎قیمتی تاکید کرد و افزود: عدم نشان‎سازی و برندسازی این صنعت در استان یک ضعف است.

وی ادامه داد: در تایلند فقط در حوزه فراوری گوهرها ارزآوری بسیار زیادی وجود دارد به گونه‎ای که چند برابر درآمد نفتی ایران است.

مدیر موزه زمین‎شناسی گرگان با بیان اینکه توسعه این صنعت نیازمند ورود بخش خصوصی است، از کمبود اساتید حرفه‎ای در تولید جواهرات، نقره و طلا ابراز گله‎مندی کرد و گفت: اساتید زیادی در این حوزه مقاوم به به‎روز شدن هستند.

ترابیان از وجود قاچاق گسترده در زمینه محصولات فراوری شده سنگ‎های قیمتی و نیمه‎قیمتی خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه عدم وجود افراد متخصص در امور گمرکی وضعیت واردات و صادرات این رشته درآمدزا را دچار مشکل کرده است.

به گفته وی؛ موزه زمین‎شناسی گرگان مجموعه تخصصی سنگ و گوهر آمتیست را در خود جای داده و به عنوان نخستین موزه خصوصی استان گلستان محسوب می‎شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار