حمل و نقل عمومی غیر استاندارد در گرگان

عمر بالا و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل شهری گرگان نیازمند توجه مسئولان است اما این امر در پسِ بهانه نبود اعتبار گُم شده است.

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل شهری گرگان نیازمند توجه مسئولان است

به گزارش گلستان24؛برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر و ارتقاء کیفیت زندگی است و ضعف دسترسی، ساختار نامناسب و فرسودگی وسایل نقلیه، مشکلات و گره‌های بسیاری در ترافیک شهر ایجاد کرده و آلودگی محیط‌زیست را در پی دارد؛ لذا توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی از ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد.

یکی از بزرگ‌ترین معضلات در گرگان، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. چند سالی است که اتوبوسی نو به مجموعه ناوگان اضافه نشده، این در حالی است که خرید اتوبوس در بودجه سنوات گذشته شهرداری دیده‌شده بود.

فرسودگی ناوگان نارضایتی شهروندان را در پی داشته است. مرضیه پورکریمی یکی از شهروندان گرگانی با ابراز شکایت از فرسودگی اتوبوس‌ها به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از اتوبوس‌ها موقع حرکت دود می‌کنند و باعث آلودگی هوا می‌شوند، آن‌ها حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسبی ندارند و همین عامل سبب می‌شود که مردم کمتر از آن استقبال کنند.

وی افزود: در بسیاری از ایستگاه‌ها کمبود اتوبوس و ازدحام جمعیت مشکلات زیادی برای رانندگان و شهروندان به وجود آورده است.

یک شهروند دیگر گفت: معطلی ما در ایستگاه زیاد است و راننده تا زمانی که راهرو آن پُر نشود حرکت نمی‌کند و این کار موقع حرکت و ترمز خطرناک است.

وی ادامه داد: صندلی اتوبوس، سقف و دیواره‌های آن فرسوده است، اوضاع بیشتر تاکسی‌ها هم بهتر از این نیست و باید فکری به حال آن‌ها شود.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل سبب ترافیک می شود

عمر بالا و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل شهری علاوه بر این‌که چهره و فضای شهر را زشت می‌کند، تمایل مردم به استفاده از این وسایل را کاهش داده و آن ها را وادار به استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود می کند که این خود بزرگ‌ترین عامل ترافیک است.

یک مدرس حقوق شهروندی در گفتگو با مهر اظهار کرد: حمل‌ونقل همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیرساختی در شهرها مطرح است و علیرغم این‌که نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد اما هیچ اتفاقی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

مهدیه صبوحی افزود: چالش حمل‌ونقل در شهرها نیازمند سرمایه‌گذاری مدونی است که باید توسط دولت برنامه‌ریزی شود، هزینه‌ای که برای رانندگان اتوبوس‌ها تمام می‌شود، برابر با هزینه بلیت نیست بنابراین یک‌سوم این مبلغ را باید دولت به‌صورت یارانه به رانندگان پرداخت کند تا برای تعویض و نوسازی حمل‌ونقل عمومی استفاده شود.

 

نمایندگان مجلس گرگان پیگیر بودجه خرید اتوبوس باشند

صبوحی تصریح کرد: ما در حمل‌ونقل گرگان مشکلات زیادی از سال‌های گذشته داشتیم و این مشکلات برطرف نشده و همچنان ادامه دارد، اتوبوس‌های دودزای ما نباید در سطح شهر تردد کنند، آن‌ها به معاینه فنی، تعمیرات اساسی و تعویض نیاز دارند و چون این بودجه در چهار سال گذشته از طرف دولت تخصیص داده نشده، سازمان حمل‌ونقل گرگان نمی‌تواند، چنین تغییراتی را اعمال کند.

صبوحی گفت: این در حالی است که در استان‌های دیگر، با پیگیری مناسب نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی این رقم کمتر بوده و بخشی از این یارانه در سال اخیر محقق شده است.

وی آلودگی هوا را یک معضل خواند و اضافه کرد: با وجود چنین اتوبوس‌هایی، نمایندگان ما در مجلس باید گزارشی از پیگیری‌ها و اقدامات خود، برای تخصیص بودجه خرید اتوبوس را به مردم و سازمان حمل‌ونقل، ارائه دهند.

صبوحی تصریح کرد: ممکن است عدم تخصیص اعتبار باعث شود معاینه فنی اتوبوس‌ها جدی گرفته نشود، وقتی چنین بودجه‌ای برای خرید در نظر گرفته نشده، چطور می‌توان چند اتوبوس را از رده خارج کرد؟

گرگان مسیر مشخصی برای تردد اتوبوس ندارد

وی ادامه داد: علاوه بر این مسائل، مسیر مشخصی هم در گرگان برای حمل‌ونقل اتوبوس‌ها در نظر گرفته نشده تا ترافیک کمتر و اتوبوس‌ها بهتر به مردم خدمت‌رسانی کنند.

صبوحی تأکید کرد: ساخت زیرگذر و روگذر یا مسائل دیگر ازاین‌دست دیکته اشتباهی است که در خیلی از شهرها انجام‌شده و ما دوباره آن را تکرار کردیم، باید معابر جدید بازکنیم و ترافیک را در محورهای توریستی و خاص روان کنیم. 

وی ادامه داد: چیزی که ما باید از هم اکنون به آن فکر کنیم، استفاده از ریل درون‌شهری است که می تواند به معضل آلودگی هوا کمک کند. با پیشرفت تکنولوژی ما هم باید به روز فکر کرده و هر آنچه که خواسته مردم گرگان است را مطالبه گری کنیم و این یکی از وظایف نمایندگان ما در مجلس است.

در حالی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶، به ترتیب مبالغ هفت و ۹ میلیارد تومانی برای نوسازی حمل‌ونقل، توسط شورای شهر گرگان مصوب شد اما تاکنون این مصوبه ها خروجی اجرائی نداشته است. این موضوع را از عضو شورای اسلامی شهر گرگان، پیگیری کردیم، ناصر گرزین در این‌باره به مهر گرفت: یکی از مشکلات ما در شهر گرگان نبود یک ناوگان خوب و در شأن مردم است.

گرزین افزود: عمر اتوبوس‌ها بالا است و امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسبی ندارند، در برخی از خطوط هم کمبود اتوبوس داریم و جا دارد از شهروندان بابت این قضیه، عذرخواهی کنیم.

شورای شهر گرگان پیگیر خرید اتوبوس است

وی تصریح کرد: شورای چهارم و شهردار سابق، پیگیر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بود و در بودجه هم این امر گنجانده شد، ما یک قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی را با یکی از بانک‌های عامل بستیم تا اتوبوس خریداری کنیم.

گرزین گفت: رئیس سازمان حمل‌ونقل گرگان در حال پیگیری این مسأله است اما با توجه به این که اجرای این طرح نیازمند هزینه چند میلیاردی است، منتظر حکم انتصاب شهردار جدید برای تصمیم گیری نهایی هستیم.

وی ادامه داد: اتوبوس توسط وزارت کشور خریداری و با قیمت یارانه در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد اما چند سالی است که وزارت کشور اتوبوسی نخریده بنابراین به اجبار تصمیم به خرید آزاد اتوبوس با همکاری بانک های عامل گرفتیم و امید داریم پس از انتصاب شهردار این طرح اجرایی شود.

در ادامه به سراغ رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان رفتیم تا از آخرین وضیعت اتوبوس های گرگان و پیگیری های این سازمان برای نوسازی ناوگان مطلع شویم. احمدعلی سالاری با بیان این که ۱۰۸ دستگاه اتوبوس در شهر گرگان وظیفه حمل و نقل را بر عهده دارند، گفت: از این تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج و ۸۸ دستگاه فعال هستند که در ۳۶ خط با ۱۵ باجه فروش مشغول به کارند.

عمر ناوگان حمل و نقل گرگان بیش از استاندارد است

وی افزود: با توجه به این که عمر مفید ناوگان اتوبوس شهری ۱۰ سال است و اتوبوس های فعلی بیش از این زمان در حال کار هستند، لذا هر روز بر استهلاک آن ها افزوده می شود.

سالاری اضافه کرد: با بهسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس و ارائه خدمات به مردم، تعداد تراکنش اتوبوس‌ها در چند ماه اخیر ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: مجوز فروش هشت دستگاه اتوبوس به دلیل فرسوده بودن صادر و روز ۶ دی، در حراج عمومی فروخته شد و درآمد حاصل از فروش این اتوبوس ها برای خرید اتوبوس و مینی‌بوس هزینه خواهد شد و فروش تعداد ۱۲ دستگاه دیگر در دستورکار قرار دارد.

سالاری گفت: از سال ۸۹ به بعد به علت عدم تأمین اعتبار از سوی دستگاه های متولی، این ناوگان نوسازی نشده و فقط بهسازی شده است.

 

خرید اتوبوس نیازمند ثبات مدیریتی است

سالاری قیمت هر اتوبوس جدید را ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: خرید این اتوبوس ها برای سازمان شهرداری به تنهایی مشکل است و به همین علت با رایزنی بانک های عامل توانستیم برای خرید به توافق برسیم و اجرایی شدن آن نیازمند ثبات مدیریتی در شهرداری گرگان است.

وی در خصوص بودجه سال ۹۵ و ۹۶ اظهار کرد: در این سال‌ها از محل تسهیلات بانکی برای خرید پیش بینی داشتیم اما مذاکرات به دلیل سود بالای بانکی و مراحل دستیابی به نتیجه نرسید.

سالاری در مورد خصوصی‌سازی بخشی از حمل‌ونقل، تصریح کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی‌سازی یکی از مهم ترین وظایف سازمان های حمل و نقل است که به علت کاهش درآمدها این امر محقق نشده است.

وی با بیان این‌که این مورد هم در حال پیگیری است، افزود: عمر بالای اتوبوس‌های سبب شده تا نتوانیم بخش خصوصی را برای مشارکت به چرخه حمل و نقل شهری وارد کنیم و این در حالی است که سازمان باید به سمتی حرکت کند که نقش نظارتی داشته باشد.

سالاری اضافه کرد: در شرایط فعلی ما از نظر تعداد اتوبوس در سطح شهر در شرایط استاندارد هستیم اما برای خرید و نوسازی تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس، مبلغ بالایی نیاز است که در برنامه های آتی شهرداری قرار دارد.

اضافه کردن اتوبوس شهری جدید به مجموعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورتی است که همگان به آن اذعان دارند. طبق گفته مسئولان، شورای شهر و شهرداری گرگان عزم جدی برای خرید اتوبوس دارند که امید می رود با آمدن شهردار جدید این امر محقق شود، خبرگزاری مهر در ماه های آینده هم پیگیر اجرایی شدن این طرح خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار