یک جوان کلاله ای دستگاه کود و بذرپاش کوله پشتی اختراع کرده است.

اختراع بذرپاش پشتی توسط یک جوان کلاله ای

عاشور قلیچی جوان کلاله ای که تاکنون چندین اختراع در زمینه های مختلف داشته است این بار نیز دستگاه کود و بذرپاش کوله پشتی را اختراع کرد و در سازمان ملی ثبت اختراعات کشور به شماره 72937 به ثبت رسید.

به گزارش گلستان 24، وی روز دوشنبه در گفتگویی در خصوص این دستگاه گفت: این دستگاه فاقد موتور است و بدون هیچگونه سوخت کار می کند.

این مخترع جوان کلاله ای افزود: این دستگاه دارای یک مخزن با ظرفیت 30کیلوگرم برای پخش کودشیمیایی، انواع بذر شامل گندم ، آفتابگردان، سویا و نخود فرنگی در مزارع و باغات استفاده است.

قلیچی با بیان اینکه این دستگاه به صورت کوله پشتی به راحتی قابل حمل و بذرپاشی است، افزود: این دستگاه را برای استفاده در مزارع و باغات در قطعات یک الی 20 هکتار کاربرد دارد.

وی در خصوص مزایای این دستگاه گفت: وقتی تراکتور و دنباله بند آن و یا کود و بذرپاش وارد مزرعه گندم و سایر محصولات می شود بخش قابل توجهی از مزرعه به وسیله چرخ های تراکتور و دنباله بندش از بین می برود و خسارت قابل توجه ای به کشاورز وارد می کند اما این دستگاه چون به وسیله انسان هدایت می شود، هیچگونه آسیبی به مزرعه وارد نمی کند.

قلیچی در خصوص چگونگی کار این دستگاه گفت: این دستگاه تنها با حرکت دست راست کشاورز برای هدایت لوله خروجی بذریا کود کار می کند.

به گفته وی، حرکت این لوله به طرفین، بالا و یا پایین، برمیزان خروجی و مورد نیاز مواد داخل مخزن دستگاه، تاثیر مستقیم دارد.

وی گفت: کنترل دستگاه برای کود پاشی و یا بذرپاشی توسط کشاورز خیلی آسان است همچنین برکم وکیف کار تسلط کامل دارد و بر اساس محاسبه صورت گرفته این دستگاه کود یا بذر را به صورت یکنواخت 7 الی 8 متر به طرفین پرتاب می کند.

به گفته وی، از این دستگاه می توان علاوه بر بخش کشاورزی ، برای نمک پاشی در جاده ها و مناطق برفگیر و یخبندان نیز استفاده کرد.

قلیچی در خصوص تولید انبوه دستگاه کود و بذرپاش کوله پشتی گفت: با یک کارگاه تولیدی و تعمیر ادوات کشاورزی کلاله برای تولید انبوه در حال مذاکره است.

مدیر جهادکشاورزی کلاله نیز در خصوص این دستگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ادوات کشاورزی که توسط مخترعین تولید می شود پس از ثبت اختراع در اداره فن آوری ادوات کشاورزی کرج که متعلق به وزارت جهادکشاورزی است مورد آزمایش و تست قرار می گیرد.

علی علیزاده افزود: در صورت تایید آزمایش های صورت گرفته، مخترع و تولید کننده دستگاه از سوی جهادکشاورزی برای تولید انبوه مورد حمایت قرار می گیرند.

وی گفت: دستگاه کود و بذرپاش کوله پشتی مخترع کلاله ای مرحله نهایی آزمایش ها و تست های خود را طی می کند.

علیزاده افزود: تولید کننده انبوه دستگاه از طریق جهادکشاورزی برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله خاطر نشان کرد: تولیدکننده این دستگاه پس از دریافت تائیدیه از اداره فن آوری ادوات کشاورزی، وزارت کشاورزی، علاوه بر برخورداری از اعتبارات ملی بخش کشاورزی،به کلیه کشورهای جهان بعنوان تولیدکننده این دستگاه معرفی می شود.

عاشور قلیچی فارغ التحصیل رشته مکانیک ماشین آلات کشاورزی است و تاکنون ایده ها و اختراعات زیادی را در رشته های مکانیک و کشاورزی طراحی و به ثبت رسانده و در جشنواره های خوارزمی و ایده های برتر مورد تائید و تشویق قرار گرفته است.

وی سال گذشته با اختراع سیستم پلاتفورم دمنده پنوماتیک برداشت کلزا، به شماره ثبت اختراع 78036 از ریزش دانه کلزا به هنگام برداشت محصول جلوگیری کرد.

کلاله خبر

ارسال نظر

آخرین اخبار