مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار جهانی به 50 میلیارد ریال بودجه و فراهم آوردن برخی زیرساخت های اولیه نیازمند است.

دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار جهانی به 5 میلیارد تومتن بودجه نیازمند است

به گزارش گلستان24،ابراهیم کریمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بنای ارزشمند چند هزار ساله در صورت فراهم شدن برخی امکانات و معرفی بهتر به گردشگران داخلی و خارجی، قابلیت نقش آفرینی موثر در جذب بازدیدکننده و رونق اقتصادی گلستان را دارد.
وی بیان کرد: دیوار دفاعی گرگان بیش از 200 کیلومتر طول دارد اما اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگر در بخش های اندک آن با توجه به جاذبه های زیاد این اثر تاریخی می تواند پای گردشگران بیشتری را به گلستان باز کند. 
به گزارش ایرنا دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ نیز مطرح شده، یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.
این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز درمنابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. 
طول دیوار تاریخی گرگان حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتیمتر ساخته شده است. 
این دیوار در طول مسیر دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب بوده است. 
دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (ضلع شمالی رودخانه) واقع است. 
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه در شهرستان کلاله (شرق گلستان) قابل مشاهده است.
پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند ،اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سالهای اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.
پیش از این برج قابوس بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی در شهرستان گنبدکاووس از توابع استان گلستان؛ ثبت جهانی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان همچنین گفت: یکی از جاذبه های ارزشمند و قابل توجه استان شهر تاریخی جرجان است که عملیات کاوش در آن پس از توقف 7 ساله، مدتی قبل آغاز شد. 
جرجان یکی از شهرهای معتبر دوره های سامانیان، آل زیار و سلجوقیان بود که بر اثر حمله مغول در 617 هجری قمری از بین رفت.
این شهر در حوزه شهرستان گنبدکاووس واقع بوده و بر روی ویرانه شهری از دوران پارتی و ساسانی با وسعتی در حدود 1200 هکتار ساخته شده و از لحاظ معماری شهرسازی آن دوران پیشرفته بوده است.
کریمی ادامه داد: این آثار تاریخی در کنار اماکن گردشگری طبیعی پراکنده در مناطق مختلف استان ظرفیت مناسب جذب گردشگر بوده ، اما گام اول برای رسیدن به این هدف فراهم آوردن امکانات لازم است. 
وی گفت: برای کمک به تامین زیرساخت ها از ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کنیم و امیدواریم موانع دست و پا گیر موجب خروج سرمایه از استان نشده و پروژه های مرتبط با جذب گردشگر به طور کامل اجرا شود. 
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان به برخی موانع دراجرای طرح های گردشگری در جنگل های استان نیز اشاره کرد و گفت: در کشورهای اروپایی و آسیایی نمونه های فراوانی از زیرساخت های گردشگری در جنگل و طبیعت وجود دارد که بدون وارد کردن آسیب به محیط زیست در حال بهره برداری و کسب درآمد هستند.
کریمی گفت: بی تردید همه طرح های ارائه شده برای فراهم آوردن امکانات زیرساختی گردشگری با ملاحظات کامل زیست محیطی و در نظر گرفتن قوانین انجام می شود،اما هنوز دشواری های زیادی برای جلب نظر مساعد دستگاه ها به منظور صدور مجوز وجود دارد. 
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و 1075 روستا زندگی می کنند.
قرار گرفتن بین دو قطب زیارتی مشهد و گردشگری شمال، آثار تاریخی و طبیعی بسیار، جنگل های گسترده، همجواری کوه، دریا و صحرا در این استان از جمله جاذبه های گردشگری وتفریحی گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار