گلدهی زودهنگام و بی موقع مزارع کلزا در گلستان با توجه به شرایط هوایی این روزها ،باعث نگرانی کشاورزان استان شده است، هرچند برای رهگذران زیبایی و شادابی این گلها بهار را در زمستان تداعی می کند.

گلدهی زودهنگام و بی موقع مزارع کلزا باعث نگرانی کشاورزان استان شده است

به گزارش گلستان24،امسال دراین استان افزون بر 64 هزار هکتار از مزارع به کلزا اختصاص دارد، کشت این محصول از میانه های مهر هر سال آغاز و تا نیمه های آذرماه ادامه دارد، کلزا اواخر اردیبهشت سال بعد برداشت می شود. 
در سال زراعی جاری گلدهی زودهنگام مزارع کلزا باعث نگرانی کشاورزان از احتمال کاهش باردهی این محصول در زمان برداشت شده است. 
یکی از کارشناسان جهادکشاورزی گنبدکاووس با تایید گلدهی زودهنگام کشتزارهای کلزا گفت که برخی از کشاورزان در تماس با جهادکشاورزی نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده و خواستار راهنمایی می شوند. 
موسی ممشلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کلزا گیاهچه ای است که مقاومت آن در برابر سرما نسبت به سایر گیاهان زراعی زمستانه بالاتر بوده و امسال گلدهی زودهنگام مزارع در دی ماه به خاطر شرایط آب و هوایی اتفاق افتاده است. 
وی اظهار کرد: کشاورزان نگرانی از بابت گلدهی کشتزارهای کلزا نداشته باشند اما به آنان توصیه می شود که برای تشکیل خوشه در اواخر اسفند ماه ،مزارع زیر کشت را با کود ریزمغذی (دارای پتاس، فسفر، ماکرو، میکرو) تغذیه کنند. 
رییس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی اداره کل هواشناسی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: علت گلدهی کشتزارهای کلزا در استان بالا بودن میانگین گرمای هوا در این فصل نسبت به سالهای قبل و افزایش تعداد ساعت های آفتابی است که باعث شده کلزا یک ماه زودتر از موعد، گلدهی را آغاز کند. 
محمود محمدقلی پور اظهار کرد: طبق نظر کارشناساسان امور کشاورزی، این کشتزارها دوباره گلدهی خواهد داشت و کشاورزان می توانند با کود دهی و تغذیه گیاه با کود و مواد مغذی، کمبود انرژی ناشی از گلدهی را جبران کنند. 
رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت که امسال گلدهی کشتزارهای کلزا در استان به علت گرمای هوا یک ماه زودتر آغاز شده است. 
علی موسی خانی افزود: جای نگرانی از بابت گلدهی کشتزارهای کلزا در استان وجود ندارد و طبق پیش بینی هواشناسی استان شاهد یخبندان در ماه های آتی نبوده و باردهی این کشت تهدید نمی شود. 
وی افزود: بذرهای توزیعی کلزا میان کشاورزان گلستان برای این زراعت در منطقه دشت شامل هایولای 50، 420 و 4815، آرجی اف، تِراپِل، آگامکس و دلگان و در منطقه کوهستانی زرفان، روهان، گارو و اِمکس پاور بوده است. 
به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛ امسال برای کشت کلزا با 13 هزار و 597کشاورز قرار داد بسته شد. 
محمدرضا عباسی گفت که کشت کلزا از سوی کشاورزان در 14 شهرستان انجام شده است که گنبدکاووس با 12 هزار و 349 هکتار و کلاله با هشت هزار و 174 هکتار رتبه های اول و دوم سطح زیر کشت این دانه روغنی را دارند. 
به گزارش ایرنا سال زراعی قبل در استان گلستان از سطح 25 هزار و 712 هکتار زیر کشت کلزا حدود 50 هزار تن محصول برداشت شد. 
کشت کلزا بهترین تناوب برای گندم و جو است و رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را کاهش خواهد داد. 
گلستان واقع در شمال کشور افزون بر 650 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که وجود چنین ظرفیتی باعث شده تا این استان جزو قطب های تولید محصول های کشاورزی از جمله غلات و دانه های روغنی محسوب شود. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار