آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر در گلستان در تالارفخرالدین اسد گرگانی با حضور هنرمندان استانی، کشوری و همچنین علاقه‌مندان به این هنر برگزار شد.

جشنواره تئاتر گلستان برترین‌ها را شناخت
به گزارش گلستان24؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این آیین درباره اهمیت هنر تئاتر گفت: تهیه یک متن نمایشی کار آسانی نیست همان‌گونه که تبدیل متن نمایش به اجرای نمایشی که هر مخاطب اعم از خاص وعام بپسندد، کار سختی است. حجت‌الاسلام «علی اصغرفضیلت» افزود: سخت‌تر از اجرای هرنمایش، داوری و قضاوت نسبت به کیفیت آن است که مخاطب نتیجه آن را از داور می‌شنود. 
وی بابیان این‌که جشنواره تئاتر استان برای بیست و پنجمین بار تجربه می‌شود، گفت: باتوجه به پتانسیل و ظرفیتی که به ظهور رسیده، می‌توان گفت که این جشنواره زبانزد عام و خاص در کشور شده است. 
فضیلت ضمن توجه به این‌که هنر برگرفته از 4 مرحله توصیف، خیال، وهم و تعقل بوده است، اظهار کرد: تکیه هنر بر مبنای خیال، تکیه قابل توجهی است زیرا خیال این کارکرد را خواهد داشت که جامعه وهنرمند به آنچه که دست یافتنی نیست سوق دهد. 
وی با تأکید بر تلاش مستمر هنرمندان در عرصه هنری، گفت: اختراعات مخترعین نشان‌دهنده به واقعیت رسیدن خیال مخترعان بوده است و در کل می‌توان گفت خیال، زمینه‌ساز واقعیت است و هنر نقش مهمی در این عرصه ایفا می‌کند. 
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی گلستان گفت: علاوه بر حوزه هنر، در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد و همه حوزه‌ها با لطف خداوند، تلاش صاحبنظران و همت همگانی به دست نیافتنی‌ها خواهیم رسید. 
در ادامه رئیس انجمن‌های نمایشی استان با تشکر از همه مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد گفت: بیست و پنجمین جشنواره فجر و دوازدهمین جشنواره امید‌های جوان طی یک هفته تلاش هنرمندان استان به ثمر نشست و همه مطلع هستند که برای اجرای این برنامه اهالی تئاتر سختی‌های زیادی کشیدند. «الله قلی نظری» افزود: از جمله داوران جشنواره امید‌های جوان محمد صمیمی، احمدرضا جندقی، رشید نصیری و از جمله داوران کشوری جشنواره فجر امیرمولودی، رضاحامدی خواه، دکتر محمدحسین نوبخت ورسول نظرزاده بودند و همچنین افرادی چون حسن رحیمی، جلال سلامتی وخانم شهریاری زحمات زیادی رامتقبل شدند. 
وی درباره برنامه‌های جدید اهالی تئاتر افزود: از25 تا28 مهرماه جشنواره تئاتر منطقه‌ای بسیج اجرا خواهد شد و همچنین سومین جشنواره معلولان کاسپین دراستان گلستان برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بهزیستی مراجعه کنند. 

بدون رتبه
یکی از داوران امیدهای جوان ضمن خواندن بیانیه‌ای از سوی داوران، گفت: بروشور نمایش «آپوفیست» و «شاعرانگی‌های یک چوپان محترم» به طراحی رضا پورتراب‌زاده بدون در نظر گرفتن رتبه، به‌عنوان بروشور برتر انتخاب شد. از بین دوازده نمایش تنها موسیقی نمایش‌های «آدم حسابی» و «تا آخرین نفس» انتخاب شدند. 
«رشید نصیری» درباره افتخارات دیگر جوانان تئاتری استان افزود: عماد رجبلو از نمایش آپوفیس، آرشام آریایی از نمایش تاآخرین نفس، محمد محمدی زنگانه از شاعرانگی‌های یک چوپان محترم و سید مرتضی علوی از نمایش این جاده خاکی هنوز مسافر دارد به‌عنوان بازیگران برتر مرد انتخاب شدند. سمیرا سرچاهی، حنانه گل‌آرایی به‌عنوان بازیگران برتر زن انتخاب شدند. در بخش استعداد‌های نوجوان فاطمه نصیری، آروین آریایی لوح تقدیر دریافت. 

بخش کارگردانی و بروشور
این داور پیشکسوت ادامه داد: نمایش آدم حسابی به کارگردانی سعیده خانقلی و این جاده خاکی هنوز مسافر دارد از سودابه بهرامی فرد در بخش کارگردانی برتر انتخاب شدند. همچنین دربخش نویسندگی ابولقاسم مهدوی و بهمن ولیان به‌عنوان نفرات برتر انتخاب شدند. 
در ادامه یکی از داوران جشنواره فجر برترین‌های جشنواره فجر را اعلام کرد و گفت: در بخش بروشور نمایش چترم رو بیارید گوشه پار‌ه‌ش رو بدوزم با طراحی سینا صادق‌پور و بروشور عکاسخانه رضوی با طراحی رضاپورتراب‌زاده به‌عنوان بروشور‌های برتر انتخاب شده است. 

موسیقی
رسول نظرزاده افزود: موسیقی نمایش‌های حسن و دیوراه باریک پشت کوه، آش سرخ پشت پا و خنک‌های ختم خاطره مقام برتر را نسبت به دیگر نمایش کسب کرد. وی ادامه داد: مهدیس غریب و سمیرا سرچاهی مقام اول و سوم بازیگری زن را دریافت کردند. همچنین حوریه ساوری و آذین نظری به‌طور مشترک رتبه دوم زن را دریافت کردند. 
نظرزاده درباره بخش بازیگری مرد گفت: محمد محمدی دنگلانی واحسان زرگرانی رتبه اول بازیگری مرد و پورنیک کاوش و ابوالفضل مقصودلو رتبه دوم را مشترکا دریافت کردند. علی بابا کردی نیز به‌عنوان رتبه سوم بازیگری مرد انتخاب شد. 

طراحی صحنه و لباس
وی با اشاره به این‌که در بخش طراحی صحنه و لباس به‌عنوان رتبه اول هیچ نمایشی پذیرفته نشده است، افزود: در بخش طراحی صحنه و لباس محسن مقامی از نمایش اتللو در کشتارگاه به‌عنوان مقام دوم و محمد محمدی دنگلانی به‌عنوان مقام سوم انتخاب شدند. در بخش نور‌پردازی نیز محسن مقامی و محمد شریعتی به‌عنوان مقام‌های سوم و دوم انتخاب شدند و نورپردازی هیچ یک از گروه‌ها به‌عنوان مقام اول انتخاب نشده است. 
وی اظهار کرد: در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی فجر علی یازرلو دریافت‌کننده رتبه اول کارگردانی و همچنین محمد محمدی دنگلانی و محسن مقامی دارنده رتبه دوم و سوم بودند. دربخش نویسندگی نیز بهمن ولیان ومحسن مقامی به‌عنوان رتبه سوم و دوم انتخاب شدند. به گفته رسول نظرزاده نمایش‌های آش سرخ پشت پا از رامیان، جایی دیگر از گنبد و اتتلو در کشتار‌گاه از گرگان آثار برگزیده‌ای خواهند بود که به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا خواهند کرد. 
نمایش‌های جایی دیگر واتللو در کشتارگاه نیاز به بازنگری و اصلاحات دربخش‌های فنی، نمایشی، میزانسن داشته و حضور این 2نمایش در جشنواره منطقه‌ای مشروط به این بازنگری است. 

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار