مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان:

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با تاکید بر اینکه زنگ خطر آسیب‎های اجتماعی در سطح کشور و استان به صدا درآمده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی با کارکرد فرهنگی درمان‌پذیر است90 درصد جامعه با فرهنگ و 10 درصد با تحکم و توبیخ هدایت می‎شوند.

زنگ خطر آسیب طلاق به صدا درآمده است / نباید طلاق نسبت به ازدواج پیشی بگیرد

به گزارش گلستان 24،حجت‎الاسلام نورالله ولی‎نژاد سومین نشست منطقه‎ای روسا و دبیران جمعیت بانوان فرهیخته استان‎های شمالی کشور «قزوین، گیلان، مازندران، سمنان و گلستان» اظهار کرد: جامعه وقتی به آسیب می‌رسد پنج آیتم دارد که ناشی از «غفلت»، «جهالت»، «غریزه جنسی»، «معیشت»، «لجبازی و خشونت» است اینها جامعه را بیچاره می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی با کارکرد فرهنگی درمان‌پذیر است، تصریح کرد: 90 درصد جامعه با فرهنگ و 10 درصد با تحکم و توبیخ هدایت می‎شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان افزود: استان گلستان حدود یک میلیون و 900 هزار جمعیت دارد با اختلاف کمی جمعیت زن و مرد آن 47 درصد روستایی و 53 درصد شهری است، 23 قومیت به طور مسالمت آمیز در استان زندگی می‌کنند که بیش از 15 قومیت در استان برجسته است، دو مذهب شیعه و اهل سنت در استان گلستان در کمال وفاق و همدلی زندگی می‌کنند.

ولی‌نژاد بیان کرد: با توجه به اینکه استان گلستان کاملا قومیتی است اما وفاق، همدلی، صمیمت، اتحاد و همزیستی در استان حاکم است و این مهم فرصتی خوبی است که همه قومیت ها یکدیگر را باور کنند.

وی با اشاره به زیرساخت‌های فرهنگی استان گفت: حدود 2 هزار و 300 مسجد اهل سنت و تشیع در استان گلستان وجود دارد، این استان 2 هزار هیئت مذهبی را در خود جای داده است و حدود 500 الی 520 اماکن مذهبی نظیر حسینیه، فاطمیه و بقاع متبرکه در استان وجود دارد که همه اینها سرمایه‌های فرهنگی هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان افزود: بیش از 400 تشکل دینی غیر از هیئت‌های مذهبی در استان گلستان وجود دارد و مجموعه‌های دیگری مانند بسیج، علما، روحانیت و افراد تاثیرگذار فرهنگی در استان فعال هستند.

ولی‌نژاد با بیان اینکه زیرساخت فرهنگی خوبی در استان وجود دارد، ابراز کرد: استان گلستان بیش از 4 هزار شهید تقدیم انقلاب کرد و در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی خوشنام است ساختارهای ارزشی می‌تواند در کارکردهای فرهنگی، حفظ ارزش‌ها و معنویت‎های گذشته موثر باشد.

وی گفت: دو، سه نگرانی به شدت در استان وجود دارد اگر مراقبت نشود از فرصت به تهدید تبدیل می‌شود، افزود: قومیت و مذهب دو موضوع هستند که اگر مورد غفلت قرار بگیرند از فرصت به تهدید تبدیل می‌شوند البته بزرگان استان مراقبت کردند تا این ظرفیت‌ها به عنوان فرصت بماند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با تصریح اینکه فرهنگ در گردشگری روستایی دچار به هم ریختگی شده است خطاب به مسوولان اظهار کرد: پدر روستا را با اجرای طرح‌های گردشگری روستایی در آوردید و فرهنگ آنجا را تغییر دادید، این مدل به هم‌ریخته غیرقابل کنترل شده است، باید این فرهنگ را باید برگردانیم، همه باید این مسائل به ویژه فرهنگ را جدی بگیرند.

ولی‌نژاد با بیان اینکه حاشیه‌نشینی در 14 نقطه استان به شکل ساختاری در آمارها ارائه شده است، گفت: ما 40 نقطه آسیب‌پذیر را از نظر حاشیه‌نشینی در آمارهای خودمان ثبت کردیم و سپاه عدد بیشتری را اعلام کرده است.

وی بیان کرد: در سال 1387 رشد  طلاق 12.8 بود و این رقم اکنون به 5 رسیده و از هر پنج ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود، زنگ خطر آسیب طلاق به صدا درآمده؛ همه صاحبان قلم و اندیشه باید با شتاب بیشتری تلاش کنند تا به سمت سقوط نرویم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: نباید طلاق نسبت به ازدواج پیشی بگیرد همه باید نگران باشند و دغدغه داشته باشند، مبادا در مواجهه با این آسیب‌ها خوابمان ببرد این شرایط نگران‌کننده است دردمندانه باید به این موضوعات بپردازیم.

ولی‌نژاد با اشاره به اینکه همه استان‌های مزی از آسیبی رنج می‌برند، افزود: استان ما از این قضیه مستثنی نیست و از این آسیب در امان نمانده است، آسیب‌های اجتماعی امروز همه را نگران کرده است، در مرزبانی و مرزداری کشورمان توانسته خوب مراقبت کند و امن ترین کشور دنیا را داریم.

وی ادامه داد: در بخش قومیت و مذهب انس و الفتی وجود دارد، اما در آسیب‌های اجتماعی مراقبت ناکافی بوده و فشار دشمن زیاد بود، شاید ما کوتاهی کردیم، نباید فراموشمان شود ما برای احیای دین هزینه‌های زیادی پرداخت کردیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی به تهدید جدی تبدیل شده است، گفت: مواد مخدر، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی، فضای مجازی آسیب جدی است و همه را نگران کرده؛ استان گلستان ضمن این همه زیبایی در مصرف مواد مخدر رتبه دوم و سوم است که نشان می‌دهد استان در این زمینه به شدت آسیب پذیر است که این جای نگرانی دارد.

ولی نژاد بیان کرد: زمانی بچه مذهبی‌های استان که خودشان معترض ساخت و سازها در منطقه گردشگری زیارت بودند حالا خودشان آنجا خانه ساختند و زندگی مرفهی شکل دادند.

وی با ابراز اینکه در بخشی از مسائل مذهبی از رشد برخورداریم و در برخی جاها این رشد را از دست دادیم، تصریح کرد: مجموعه‌های فرهنگی از اعتبارات و پشتیبانی کمتری برخوردار هستند بنابراین از بخش مردمی و خیرین و دلسوزان باید بهره گرفته و این فرهنگ را احیا کنیم چرا که این اتفاق می‌تواند کارایی، آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با بیان اینکه از فرهنگ نباید فاصله بگیریم، گفت: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی این بود که پیوست فرهنگی در همه پروژه‌ها باید رعایت شود، توجه به این مهم می‌تواند به ما کمک کند.

ولی‌نژاد با بیان اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی وضعیت کشور خوب نیست و گلستان نیز همین وضع را دارد، تاکید کرد: زنگ خطر به صدا درآمده است همه باید حساس شوند و این حساسیت نباید روند کند داشته باشد، نه راه حل قضایی و انتظامی، بگیر و ببند دارد این راه حل ماندگاری نیست تنها راه حل را در کنار کارکرد فرهنگی با عده بیشتری می‌توان عملیاتی کرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار