دادستان عمومی و انقلاب گمیشان از کشف 22 قطعه ماهی نابالغ خاویاری از بازارچه ماهی فروشان این شهر خبر داد و گفت: ماهیان خاویاری جزو ذخائر ژنتیکی کشور محسوب و صید تجاری آن ممنوعیت دارد.

کشف ماهیان خاویاری غیر استاندارد در گلستان

به گزارش گلستان 24،علی اکبر قنبرزاده افروزی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از اطلاع از نگهداری و فروش تعدادی ماهی ازون برون توسط صیادان، حکم قضایی صادر و ماموران پلیس آگاهی شهرستان با حضور در بازارچه این تعداد ماهی خاویاری از نوع تاس ماهی و به وزن 66 کیلوگرم را کشف و ضبط کردند.
وی گفت: متهمین پرونده متواری بوده و اقدامات قضایی و پلیسی جهت دستگیری این افراد در حال انجام است. 
قنبرزاده گفت: عمده این ماهیان خاویاری غیر استاندارد، نابالغ و فاسد بود.
وی با اشاره به فعالیت های پیشگیرانه از سوی مرجع قضایی گمیشان در خصوص قاچاق این گونه های با ارزش اظهار کرد: به شیوه های مختلف و با نصب بنر و پارچه نوشته، حضور در بازار و نشست با فعالان بازار ماهی فروشان گمیشان در این خصوص فعالیت می شود، اما متاسفانه همچنان شاهد صید ماهیان در حال انقراض از سوی برخی افراد متخلف هستیم.
قنبرزاده تاکید کرد : باید جنبه های پیشگیرانه در خصوص وقوع این گونه جرائم در دستور کار قرار گیرد و ارتقاء سطح آموزش عمومی و فرهنگ سازی در این حوزه خط مشی متولیان باشد و با اطلاع رسانی در خصوص اهمیت این مواهب با ارزش الهی به مردم روشنگری لازم ارائه شود.
وی تاکید کرد که برابر اقدام سود جویانه و منفعت طلبانه افراد متخلف در قبال منابع آبزی دریای خزر به ویژه ماهیان با ارزش خاویاری اغماض نخواهد شد.
به گفته وی؛ ماهیان کشف شده جزو گونه های در معرض خطر انقراض بوده که طبق قانون قاچاق کالا و ارز صید، حمل، فرآوری و عرضه آنها قاچاق محسوب می شود و قانونگذار نیز مجازات شدید در جهت حمایت از این گونه ماهی و ممانعت از انقراض آن تعیین کرده است.
وی گفت: طبق مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور که در 29 دی ماه سال 93 به تصویب رسید صید هر قطعه ماهی خاویاری شامل فیل ماهی، اوزن برون، قره برون و چالباش 100 میلیون ریال جریمه دارد و قانونگذار برای صید غیرمجاز آن جریمه ای تا سقف 5 برابر قیمت این گونه تعیین کرده است.
به گزارش ایرنا ، خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است که از مجموع شش هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی آن، 740 کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه آبزی شناخته شده و 64 زیرگونه در این دریا زیست می کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.
ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان ازجمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند، این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند، پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی دریای خزر هستند.
خاویار این ماهیان از گران ترین غذاهای جهان است.
گمیشان با 80 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان و در شمالی ترین قسمت حاشیه شرقی خزر قرار دارد و از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندرترکمن، از شرق به آق قلا و از طرف غرب به دریا منتهی می شود.
کشاورزی، دامداری، قالی بافی، ماهیگیری از مشاغل اصلی مردم گمیشان محسوب می شود، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار