مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از آبگیری حدود 50 درصد از تالاب بین المللی گمیشان در شمال غربی استان خبرداد و گفت: لایروبی کانالهای منتهی به تالاب و احداث کانال جدید و زهکشی آن باعث شد تا آب های سطحی و پراکنده ناشی از بارش های فصلی به تالاب هدایت شود.

آبگیری حدود 50 درصد از تالاب بین المللی گمیشان

به گزارش گلستان24؛امیر عبدوس در حاشیه بازدید از تالاب گمیشان به خبرنگاران اظهار کرد: در سالهای گذشته به دلیل پایین رفتن سطح آب خزر و کاهش نزولات آسمانی تالاب بین المللی گمیشان در طول تابستان کاملا خشک و در زمستان بخش کوچکی از آن آبگیری می شد. 
وی ابراز امیدواری کرد که بارش های سال جاری وضعیت آبگیری دیگر تالاب های استان را مطلوب کند. 
به گزارش ایرنا ؛حدود 35 کیلومتری شمال غربی گرگان (مرکز استان گلستان) و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه قرار دارد که به نام تالاب بین المللی گمیشان معروف است. 
تالاب گمیشان یک زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از 20هزار هکتار بوده که 14 هزار هکتار آن جزء مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است. 
گمیشان یک تالاب ساحلی محسوب می شود و طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون 'مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله' در فصول گوناگون سال به آن مهاجرت می کنند. 
علاوه بر این همه ساله تالاب میزبان تعداد زیادی از پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این مکان می مانند و مجددا برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می گردند. 
مهاجرت پرندگان از اواسط پاییز آغاز و گونه های مختلف از عرض های بالاتر و نواحی شمالی سیبری به تالاب بین المللی گمیشان می آیند. 
در میان پرندگان آبزی چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان تالاب بین المللی گمیشان محسوب می شوند. 
ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگانرود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد. 
عمق این تالاب در اوج پرآبی از دو و نیم متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر است، این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسید. 
شهرستان گمیشان با افزون بر80هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان و در ساحل شرقی خزر واقع است. 
گلستان سه تالاب بین المللی با نامهای آلاگل، آجی گل و آلما گل نیز در حوزه شهرستان گنبدکاووس در شرق استان دارد. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار