رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان از دستگیری سه گروه متخلف در زیستگاه های آبی و کشف 103 قطعه پرنده کوکر شکم سفید از متخلفان خبر داد.

103 قطعه پرنده کوکر از متخلفان شکار در گمیشان کشف شد

علی بیانی روز شنبه اظهار کرد: با انجام دو مأموریت پرسنل یگان حفاظت محیط زیست در شبانه روز گذشته، علاوه بر دستگیری هشت شکارچی غیرمجاز، دو قبضه سلاح شکاری، یک دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه خودروی نیسان از متخلفان کشف و ضبط شد.

به گزارش گلستان 24، وی افزود: این دستگیری ها ساعت 2 بامداد امروز و با حضور محیط بانان پرتلاش بندرترکمن و گمیشان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: برای متخلفان دستگیر شده پرونده تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به محاکم قضائی ارسال شد.

وی میزان ضرر و زیان وارده بابت شکار پرندگان را، 81 میلیون و 600 هزار ریال ذکر کرد و افزود: متخلفان مکلف به پرداخت آن هستند.

بیانی ادامه داد: تمامی پرندگان صید شده توسط نصب کردن دام های هوایی در تالاب بین المللی گمیشان صید شده بود.

حدود 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان گرگان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه قرار دارد که به نام تالاب گمیشان معروف است، این تالاب چون در حوالی بخش گمیشان، ترکمن قرار گرفته است به همین نام معروف است.

ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به رودخانه گرگان رود محدود می شود و از قسمت شمال به مرز جمهوری ترکمنستان و حتی در داخل خاک آن کشور ادامه دارد و در حقیقت شاخه شمالی رودخانه اترک تعیین کننده مرز شمالی تالاب بین المللی گمیشان است.

عمق این تالاب در قسمت های مختلف آن از 5.2 متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر است.

مساحت کل این تالاب حدود 20 هزار هکتار است که از این مقدار حدود 14 هزار هکتار که بالاتر از کانال زهکش و بین دریا و جاده واقع می شود به عنوان منطقه شکار ممنوع از طرف سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده و ارتقاء آن به منطقه حفاظت شده در شرف تصویب است.

این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است.

تالاب گمیشان یکی از زیستگاه های مناسب برای مرغابی شکلان، پلیکان و غازهاست.

شمارش بیش از 300 پلیکان پاخاکستری که از پرندگان در حال انقراض است در تالاب گمیشان حاکی از وضعیت مطلوب تالاب دارد.

در میان پرندگان آبزی، چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان تالاب بین المللی گمیشان محسوب می شوند.

ارسال نظر

آخرین اخبار