رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از وجود دستگاه ماموگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله وسلم) گنبد خبر داد و اظهارداشت: با پیگیری های انجام

استقرار دستگاه ماموگرافی در گنبد

به گزارش گلستان24؛عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، امروز(15 بهمن) در همایش استانی مبارزه با سرطان گفت: با برنامه ریزی های انجام شده کمیته کنترل سرطان در راه‌اندازی شد.

 

وی افزود: برنامه ریزی برای کاهش عوامل خطر سرطان در استان و طراحی و اجرای برنامه های غربالگری از جمله فعالیت هایی است که در این کمیته دنبال می شود.

 

فاضل اظهارداشت: برنامه ثبت سرطان، جمع آوری اطلاعات و آمار سرطان از کارهایی است که در کمیته کنترل سرطان انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: پیشگامی برنامه ثبت سرطان گلستان در کشور انجام شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: امروز برای اینکه جامعه از ارتقای سطح آگاهی برخوردار شود برنامه هایی در دستور کار خود قرار داده ایم و در همین راستا برنامه های آموزشی برگزار شد.

 

وی افزود: با رایزنی های انجام شده در مهر ماه سال آینده گلستان شاهد برگزاری کنگره ملی سرطان‌های دستگاه گوارش خواهد بود.

 

فاضل از وجود دستگاه ماماگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله وسلم) در گنبد خبر داد و اظهارداشت: با پیگیری های انجام شده قرار است این دستگاه در یکی از شهرهای گلستان مستقر شود.

 

76 درصد علت مرگ و میر انسانها بیماریهای غیرواگیر تشکیل می‌دهند

در ادامه سراج‎الدین عارف‎نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان سرطان را یکی از بیماری‎های غیر واگیر دانست و گفت: امروز 76 درصد علت مرگ و میر انسان‎ها را بیماری‎های غیرواگیر تشکیل می‌دهند و  46 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلب و عروق است که با مصرف کم نمک و کنترل برخی از رفتارها می توا از آن پیشگیری کرد.

 

وی با بیان اینکه بیماری کانسر با 13 درصد علت دوم  مرگ و میر هستند، افزود: این بیماری ها با خودمراقبتی و امید قابل درمان و پیشگیری هستند.

 

عارف نیا گفت: مصرف الکل، دخانیات و غیره باعث بروز یماری‎هایی همچون سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی مزمن، اختلالات روانی و آسیب‌ها می شود.

 

سالانه در ایران 92 هزار مورد جدید سرطان یافت می شود

وی با اشاره به اینکه در دنیا 20 میلیون نفر با سرطان در حال زندگی هستند، افزود: سالانه در ایران 92 هزار مورد جدید سرطان و 300 هزار بیمار بهبودیافته وجود دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: 43 درصد مرگ ناشی از سرطان به علت سیگار تغذیه و عفونت است.

 

وی افزود: یک سوم سرطان ها در صورت تشخیص زودرس قابل معالجه و درمان هستند و عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی، رعایت رژیم غذایی، نگهداشتن وزن در حد طبیعی، فعالیت‌های ورزشی منظم، محدودیت مواجهه با عوامل شغلی، جلوگیری از مواجهه طولانی با نور آفتاب از عوامل پیشگیری از بروز سرطان محسوب می شود.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار