رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از بهره‎برداری و آغاز عملیات اجرایی 40 پروژه بهداشت و درمان با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد و 500 میلیون تومان در دهه فجر خبر داد.

بهره‎برداری از 40 پروژه بهداشت و درمان در گلستان

به گزارش گلستان 24، تقی ریاحی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: ‎در برنامه تحول سلامت، پاسخ به نیاز‎های مردم، کاهش آسیب‎ها و رفع دغدغه‎های آنان در استان گلستان پیگیری شد.

وی تصریح کرد: پوشش بیمه‎ای، کاهش سهم پرداخت هزینه‎ها به خصوص در بخش‎های دولتی، تهیه و دسترسی به اقلام پزشکی و وسایل رفاهی از مواردی است که در اولویت طرح تحول نظام سلامت قرار گرفت.

ریاحی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت هزینه کالاهای پزشکی بر اساس خرید کلی وزارتخانه کاهش پیدا کرد، افزود: این امر باعث شد که مراجعه مردم به بخش‎های مددکاری اجتماعی کاهش پیدا کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برنامه تحول سلامت بعد از شش ماه  این قدرت را در کشور به وجود آورد که در عرصه خدمات جامعه پزشکی پیش‎قدم شده و طلایه‎دار این بخش در کشور شویم.

تمام شهرهای گلستان از خدمات تخصصی برخوردار شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه هر گونه دریافت غیرمتعارف توسط جامعه پزشکی تقبیح می‎شود، بیان داشت: دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی باید ارتقا پیدا کند و امید است در بحث دریافت‎های غیرمتعارف درمانی به یک شفاف‎سازی برسیم.

ریاحی ادامه داد: بر اساس عقب ماندگی استان گلستان برخی از شهرستان‎ها از خدمات تخصصی محروم بودند و امید است با برنامه‎ریزی صورت گرفته در سال 1393 از خدمات تخصصی برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه در مدلی که در استان گلستان طراحی شده خدمات تخصصی را با خدمات درمانی شبانه‎روزی تلفیق کردیم، ابراز داشت: در سال 1393 این طرح محقق شده و پیش‎بینی می‎شود تا سال 1395 تمام متخصصین در تمام شهرها بکارگیری شود.

بیش از 230 متخصص تمام وقت در گلستان وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 230 متخصص تمام وقت در استان گلستان وجود دارد، افزود: وجود این میزان متخصص، قدرت را به ما داده که در خدمات درمانی و بستری شاهد رشد خدمات در بیمارستان‎های استان گلستان شویم.

ریاحی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت خدمات مبحثی بود که انتظار می‎رفت با توجه به کاهش هزینه‎ها اتفاق بیفتد، بیان داشت: هزینه‎های درمانی و پزشکی برای همه آزاردهنده بود و این مبحث به صورت نمادین در بیمارستان پنج آذر صورت گرفت اما آن چیزی نیست که بتواند این قصه پر غصه درمان را به سرانجام برساند.

وی یادآور شد: هفته گذشته به دنبال اجرایی شدن دورنمای استان با ساخت دو بیمارستان یک‎هزار تختی شهرستان گرگان و بیمارستان 800 تختی گنبدکاووس را تقویت کنیم.

بیش از 600 خانه بهداشت تجهیز، بهسازی و افتتاح می‎شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه در سال 1394 پیش‌بینی لازم برای ساخت این دو بیمارستان اندیشیده شده، افزود: طرح شکوفایی خانه‎های بهداشت در حال انجام است که دسترسی روستاها را به خدمات بهداشتی و درمانی آسان کرده است.

ریاحی با بیان اینکه در دهه فجر بیش از 600 خانه بهداشت تجهیز، بهسازی و افتتاح می‎شود، ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن زیرساخت‎ها در گلستان به سمت بهبود خدمات درمانی و بهداشتی حرکت کنیم.

وی نقش‎آفرینی رسانه‎ها را در شناسایی آسیب‎های سلامت اثربخش خواند و افزود: کاهش آسیب‎های فزاینده در سطوح اجتماعی، شناسایی آسیب‎های عرصه سلامت، امنیت روانی، امنیت سلامت، کاهش ازدحام مراکز زندگی، کاهش ترافیک، سهولت دسترسی به امکانات از برنامه‎های مهم در حوزه سلامت است.

ریاحی از امحای بیش از 200 تن مواد غذایی غیراستاندارد خبر داد و گفت: اگر در بهبود ساختارهای تغذیه مداخله نکنیم نمی‎توان میزان آسیب‎های این حوزه را کاهش داد.

طلاق، اعتیاد و فقر اقتصادی آسیب‎های تهاجم فرهنگی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه مسن شدن جامعه و افزایش سن ازدواج باید در استان پیگیری شود، ابراز داشت: تحکیم خانواده؛ بهداشت و درمان را جهت می‎دهد و هدف قرار گرفتن خانواده‎ها در تهاجم فرهنگی باعث شده که با آسیب‎هایی نظیر طلاق،اعتیاد، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، حاشیه‎نشینی و افزایش ابتلا به سوءتغذیه را در جامعه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: شیوع بیماری‎های سل در استان منحصر به فرد است و اگر در موارد بهبود مواد غذایی کاهش حاشیه نشینی توجه نشود نمی‎توان شاهد تحول جدی در بحث سل بود.

ریاحی متذکر شد: در سال آینده امید است بتوانیم خیلی از پروژه ها سلامت که در استان نیمه‎تمام است مانند مرکز سوختگی دنبال ‎کنیم و در فاصله کمتر از دوسال از بحث زیر ساخت‎ها عبور کرده و به بحث بهداشت و درمان بپردازیم./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار