مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: ۸۰ درصد میگوی تولیدی در گلستان قابلیت صادراتی دارد و یک‌هزار و ۳۵۰ تن امسال صادرات میگو به خارج از کشور از استان داشتیم.

صادرات بیش از 1000 تن میگو به خارج از کشور

به گزارش گلستان 24؛سیدجواد قدس‎مفیدی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: به‌منظور اینکه کارکردها و دستاوردهای شرکت شیلات را در استان گلستان عرضه کنیم تور رسانه‎ای برای اصحاب رسانه استان گلستان در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: 4 پروژه اقتصاد مقاومتی در شیلات شامل پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس و پن، پرورش ماهی در حوضچه‎های چاه‎های سطح استان و پرورش ماهیان خاویاری را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل شیلات استان گلستان به پرورش میگو در استان اشاره کرد و گفت: مطالعات مجتمع پرورش میگو گمیشان از سال 1370 آغاز و بستر توسعه 20 هزار هکتاری این مجتمع پرورش میگو را فراهم کرد.

قدس‎مفیدی با بیان اینکه از نظر کشاورزی این اراضی کیفیت چندانی ندارد و برای پرورش میگو بسیار مناسب بود، ادامه داد: از سال 1390 پرورش میگو آغاز شد و در سال 1395 برداشت نخست آن بود، فاز نخست آن 4 هزار هکتار بود و در سال 1396 بیش از 550 هکتار داشتیم و یک‌هزار و 690  تن تولید میگو داشتیم.

وی با بیان اینکه 62  کیلومتر کانال‎های آبرسانی به منظور راه‎اندازی این سایت پرورش میگو احداث شده، افزود: از سال 1395 کانال انتقال آب از دریای خزر به سایت پرورش میگو احداث شده و همچنین 5 دستگاه پل بتنی و شبکه برق از شهر گمیشان به این سایت پرورش، انجام شده است.

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: 33 میلیاردتومان از سال 1380 تاکنون اعتبار برای این مجتمع پرورش میگو هزینه شده که 7 میلیارد تومان آن در سال جاری اتفاق افتاده و در حال انجام است و 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این مجتمع به اتمام برسد.

قد‎س‎مفیدی با بیان اینکه 60 میلیارد تومان هزینه تکمیل مجتمع پرورش میگو در فاز نخست و در مساحت 4 هزار هکتاری پرورش میگو است، گفت: 3 برابر هزینه شیلات را سرمایه‎گذاران بخش خصوصی انجام می‎دهند، 31 کیلومتر شبکه برق به این سایت انجام شده و لاین دوم مجتمع پرورش میگو 6 هزار هکتار است که امید داریم تا پایان سال 1397 این سایت انجام شود.

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: برای فاز دوم نیز متقاضی وجود دارد و پس از اتمام مطالعات طرح واگذاری این 6 هزار هکتار نیز انجام می‎شود.

قدس‎مفیدی با بیان اینکه میگو یک محصول استراتژیک در شهرستان گمیشان است، گفت: تولید ما از نظر رتبه‎بندی سوم کشور است و پرورش میگوی استان گلستان نگینی در استان‎های شمالی است.

وی با بیان اینکه بهترین کیفیت تولیدی میگو در خاورمیانه را داریم، تاکید کرد: 80 درصد میگوی استان گلستان قابلیت صادراتی دارد و یک‌هزار و 350 تن امسال صادرات میگو به خارج از کشور از استان گلستان داشتیم.

مدیرکل شیلات استان گلستان یادآور شد: در مجتمع پرورش میگو کانال دوم به سوم و سوم به چهارم در روز چهارشنبه 19 بهمن با حضور استاندار به بهره‎برداری می‎رسد.

قدس‎مفیدی با بیان اینکه 750 نفر اشتغال مستقیم در سایت پرورش میگو داریم، تاکید کرد: برای استمرار تولید باید حلقه‎های قبل و بعد از آن را داشته باشیم و مرکز تولید مولد، تکثیر و خوراک میگو باید در استان اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: مزیت نسبی استان گلستان در بخش شیلات است و پس از 3 سال سرمایه‎ای که هزینه شده برگشت داده می‎شود، در پرورش میگو پس از 4 ماه هزینه‎های جاری برگشت داده می‎شود و ارزآوری خوبی دارد.

مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه در افق 1404 به‌دنبال این هستیم که 2 فاز دیگر که باقی‌مانده را به بهره‎برداری برسانیم، تاکید کرد: از قبل صادرات میگو 8 هزار دلار ارزآوری داشته و به کشورهای چین و ویتنام ارسال می‎شود و به تازگی هم به قزاقستان و روسیه صادرات داشتیم.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار