پرونده سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گرگان با همه رخدادهای و زیبایی هایش، شامگاه یکشنبه، بسته شد.

فرهنگ سینما رفتن را به فرزندان بیاموزیم

به گزارش گلستان24؛پردیس سینمایی کاپری گرگان در آخرین شب جشنواره، میزبان فیلم های «جشن دلتنگی»، «سرو زیر آب»، «شعله ور» و «عرق سرد» بود که استقبال خوبی از آنان انجام شد و بلیت فیلم «عرق سرد» چند ساعت پیش از اکران تمام شد.

۱۰ ۱۰ شب از میزبانی کاپری می گذشت و در این مدت عده بسیاری از مردم و هنرمندان و مسئولین به آنجا آمدند و با شوق به تماشای فیلم ها نشستند.

اشخاص بسیاری در کنار پوستر جشنواره تصویر یادگاری گرفته و آن را در قاب زندگی خود ثبت کردند. بعضی با کاراکتر فیلم ها همدردی کردند، بعضی با فیلم ها خندیدند و در فضای جشنواره خاطرات خوبی را برای خود رقم زدند.

مهمان های زینت جشنواره

حضور مهمان های هم زینت بخش جشنواره فجر گرگان بود، مهمانانی مثل استاندار گلستان که نتوانست از «تنگه ابوقریب» بگذرد، شهردار گرگان که «سرو زیر آب» را قبول کرد، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، کارگردان فیلم «امیر» و بعضی دیگر از هنرمندان و نشستن آنان در کنار مردم و تماشای فیلم با آنان از نکات مثبتی بود که امید داریم در آینده تکرار گردد و شاهد حضور سایر مسئولان هم باشیم.

خوب ترین تبلیغ برای جشنواره خود مردم هستند، حضور حداکثری تماشاگران، برای آخرین اکران «عرق سرد» نشان از تحسین این فیلم توسط مردمی بود که در اکران های قبلی به تماشای این فیلم نشسته بودند. در گوشه ای از سالن عده ای از شهروندان با شوق در مورد این فیلم صحبت می کردند.

فیلم «جشن دلتنگی» که برای نخستین بار در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر گرگان اکران گردیده بود در روز آخر هم اکران و علیرغم این که روز تعطیل بود اما نتوانست تمام صندلی های سالن را پر کند.

خرید بلیت؛ کمک به اقتصاد سینماست

با چند نفر از کسانی که در محل پردیس سینمایی کاپری حضور داشتند، در مورد سینما، جشنواره فیلم فجر و میزبانی کاپری، صحبت کردم. اکرم ساوری در صحبت با مهر  اکرم ساوری اظهار کرد: یکی از تجربه های موفق جشنواره فجر در گرگان، سال کنونی اتفاق افتاد و استقبال مردم، دست کم در شب هایی که من در سینما حضور داشتم، خوب بود.

خانواده ها با خریدن بلیت و رفتن به سینما علاوه بر فرهنگ سازی برای نسل بعد به اقتصاد سینما هم کمک می کنندوی در حالی که به دختر کوچک خودش نگاه می کرد، دنبال کرد: سه فیلم جشنواره را بهمراه خانواده مشاهده کردم که البته یکی از آنان را نپسندیدم که این سلیقه شخصی من هست.

ساوری با اشاره به پردیس کاپری اظهار کرد: باید فضای فرهنگی این چنینی در شهر و استان فراوان گردد تا مجال رقابت با دیگر استان ها فراهم آید.

وی با بیان این که تولیدات سینمایی استان و هنرمندان هم باید پشتیبانی شوند، دنبال کرد: خانواده ها با خریدن بلیت و رفتن به سینما علاوه بر فرهنگ سازی برای نسل بعد به اقتصاد سینما هم کمک می کنند.

ساوری اضافه کرد: هر کس با خرید یک بلیت به شکلی خیّر شمرده شده و علاوه بر لذت بردن از فیلم در فضای حقیقی تماشای فیلم به صنعت سینما هم یاری می رساند.

پشتیبانی از هنرمندان استان

وی اظهار کرد: ۳۶ جشنواره را پشت سر گذاشتیم، باید از تجربیات موفق کارگردانان درس دریافت کنیم و به سمت تولیدات استانی برویم که این البته نیازمند پشتیبانی مسئولین هست.

ساوری اظهار کرد: علاوه بر مسئولین، خیران هم باید در راستای فرهنگ ورود یابند و بدانند که سینما و فیلم خود یک کلاس آموزشی قوی هست که مخاطب را تحت اثرگذاری قرار می دهد.

وی گفته بود: کاپری یک نمونه موفق از مجتمع چند منظوره در استان هست و جای تأسف هست که می شنویم بعضی از شهرهای ما سینما ندارند.

وی اظهار امیدواری کرد که تماشای فیلم و استقبال از سینما تنها منحصر به زمان جشنواره نباشد و خانواده ها یکی از مورد ها تشویق فرزند خود را به رفتن سینما یا به تئاتر اختصاص دهند.

اشتغال زایی سینما

محمدرضا اسفندیاری یکی از هنردوستان گنبدی هست که در شب آخر جشنواره در کاپری حضور یافت.  وی به مهر اظهار کرد: میزبانی کاپری خوب بود، جز یک مورد بسیار کوچک که نه فقط در کاپری لکن در سایر سینماها هم اتفاق می افتد و احتیاج به اصلاح دارد. تماشای فیلم و استقبال از سینما تنها منحصر به زمان جشنواره نباشد و خانواده ها یکی از مورد ها تشویق فرزند خود را به رفتن سینما یا به تئاتر اختصاص دهند

 تماشای فیلم و استقبال از سینما تنها منحصر به زمان جشنواره نباشد و خانواده ها یکی از مورد ها تشویق فرزند خود را به رفتن سینما یا به تئاتر اختصاص دهنداسفندیاری دنبال کرد: با توجه به این که در سال اقتصادی مقاومتی هستیم و همه ارگان ها و دستگاه های دولتی مسئولیت هایی برای ایجاد اشتغال دارند و وام های اشتغال زایی خوبی هم داده می گردد، یکی از این وام ها برای تولید فیلم باشد که با پشتیبانی از تهیه کننده موجبات اشتغال یک گروه فراهم شده و تداوم آن، تقویت این صنعت در استان را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: سینما مربوط به همه هست و پشتیبانی از آن علت رشد و مطرح شدن استان در کشور می گردد.

فرهنگ سینما رفتن را به فرزندان بیاموزیم

اسفندیاری با بیان این که یکی از نکات اخلاقی رعایت قانون کپی رایت هست، دنبال کرد: سینمای ما با پیشرفت علم و تکنولوژی نباید از بین برود و باید مثل دیگر کشورها پررنگ و قوی بماند، فرهنگ سینما رفتن را به فرزندان خود بیاموزیم و یکی از راه های آغاز آن تماشای فیلم های جشنواره هست.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گرگان با همه تلخی ها و شیرین هایش گذشت، این تجربه موفق که زیادتر اشخاص به آن اقرار دارند نتیجه و مصداق «کار را به کاردان سپردن» هست.

قطعاً اشکالاتی در طول برپایی جشنواره وجود داشته اما صحبت با تماشاگران بیانگر از رضایت آن هاست و زیادتر این اشخاص نمره مثبتی به این میزبانی دادند.

حکایت جشنواره تمام شد اما مشکلات زیرساختی فرهنگی گرگان و گلستان همچنان ادامه دارد، امید داریم در آینده نزدیک شاهد افزایش سرانه های فرهنگی شهر و استان باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار