در چهل و یکمین جلسه شورای شهر گرگان مطرح شد؛

مشکلات پیش روی احداث تله کابین گرگان و مسئولیت سخت مدیریت جدید شهرداری در این مسیر، از موضوعات مطرح شده در جلسه شورای شهر گرگان بود.

مشکلات ترافیکی احداث تله کابین در نظر گرفته شود

به گزارش گلستان24؛چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان در حالی شامگاه دوشنبه با حضور شهردار، و اعضای شورای شهر گرگان برگزار شد که موضوع مهم آن مشکلات پیش روی احداث تله کابین شهر گرگان بود.

پروژه تله کابین که در مبدأ سایت باباطاهر (قوری سابق) و در پارک جنگلی ناهارخوران واقع شده با مشکلات سخت حقوقی، فنی و اخذ مجوزها روبروست.

در برهه ای از زمان اشخاص حقیقی صاحبان زمین معترض شدند که قسمت هایی مازاد به شهرداری داده اند و شهرداری حق و حقوق آن ها را پرداخت نکرده است. آن ها از شهرداری به دادگاه شکایت می کنند، سه جلسه در دادگاه پرونده رسیدگی می شود و زمان دادگاه بعدی ۳۰ بهمن خواهد بود.

در ابتدای جلسه، فائزه عبداللهی، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، ۲۲ بهمن که تجلی انقلاب اسلامی بود را گرامی داشت و از حضور حداکثری مردم در راهپیمایی تشکر کرد.

اجرای وعده انتخاباتی

ناصر گرزین، عضو شورای اسلامی شهر گرگان در ادامه جلسه، گفت: در سال ۹۳ وعده تله کابین به مردم داده شده و ما فعلاً در آنجا ۱۰ هزار و ۷۵۰ متر زمین داریم و می توان برای شروع، ساختمان آن را بنا کنیم.

وی ادامه داد: امروزه شهر مجاور ما کار اجرایی را ظرف مدت چهار ماه شروع کرده ولی اکنون ما درگیر محیط زیست و شکایت اشخاص هستیم.

گرزین با بیان این که با اجرای تله کابین درختی قطع نمی شود، گفت: باید تصمیم قاطع در این مورد گرفت و این حق شهروندان است.

حسین ربیعی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان، هم بر لزوم تشکیل کمیته برای پیگیری مشکلات این پروژه تأکید کرد.

بازدید از پروژه ها سبب عملیاتی کردن آن می شود

در ادامه جلسه، حمیدرضا آقا‎ملایی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این که  باید از پروژه‌های شهرداری بازدید صورت گیرد، بر ضرورت بازدید اعضای شورای شهر در خصوص تله کابین تأکید کرد.

وی تصریح کرد: بازدید از این پروژه ها سبب عملیاتی کردن و پیشرفت آن ها می شود و می توانیم خدماتی را به شهروندان ارائه دهیم.

آقاملایی اضافه کرد: استاندار گلستان و همچنین شورای عالی استان هم مشکلی در این زمینه اجرای تله کابین ندارند و همگی راغب به آن هستند.

وی گفت: در بحث های حقوقی پروژه می توان از ظرفیت درونی شهرداری استفاده کرد و فعلا می توان پروژه را با آن چیزی که داریم، شروع کنیم.

 

تله کابین محور توسعه است

دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان، در این جلسه بیان کرد: تله کابین محور توسعه شهر بوده و اجرای آن ضروری است.

محمدابراهیم جرجانی ادامه داد: توسعه یک محوریت می خواهد و مردم چهار سال است که منتظر این پروژه هستند و باید به هر صورت ممکن کار تیمی شکل بگیرد و با فضاسازی عالی می توان کار را پیش برد.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: شهردار جدید گرگان فرد توانمندی است و امیدواریم با تلاش فراوان بتواند پروژه‌های مانند تله‌کابین که منشأ توسعه شهر هستند، را به پیش ببرد.

وی گفت: تله‌کابین هسته مرکزی توسعه گردشگری شهر محسوب می‌شود زیرا در کنار آن زمینه اجرای پروژه‌های اقتصادی دیگری فراهم می‌شود.

مشکلات ترافیکی احداث تله کابین در نظر گرفته شود

محمد مرتضوی، هم در این جلسه اظهار کرد: پروژه  تله‎کابین از وعده‎های انتخاباتی ما بوده و باید دنبال شود.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان افزود: باید به مشکلات و گره های ترافیکی که در اثر ایجاد تله کابین به وجود می آید و بُعد مسافت هم توجه اساسی، صورت گیرد.

مرتضوی گفت: درست است که این پروژه مطالبه عمومی است اما ترافیک هم مطالبه عمومی شهروندان بوده و این دو موضوع باید به موازات هم حل شوند.

وی ادامه داد: فشار به شهرداری برای اجرای سریع پروژه در کوتاه مدت مسأله را حل خواهد کرد امام در بلندمدت مشکلات جدیدی را اضافه می کند.

مرتضوی ادامه داد: زمین از ۱۷ هزار مترمربع برای اجرای پروژه تله‎کابین به ۱۰ هزار مترمربع رسیدیم و باید تغییرات زیادی در اجرای طرح لحاظ شود.

اجرای هر پروژه به مطالعات کارشناسانه نیاز دارد

شهردار گرگان، عبدالرضا دادبود، در ادامه چنین گفت: یکی از موضوعات مهم که در دستور کار شهرداری قرار دارد، تله کابین است.

وی افزود: در مورد پروژه های مهم این چنینی باید دقت نظر بیشتری می شد و تمام جنبه های آن با مشاوران زبده مورد بررسی قرار می گرفت.

دادبود اضافه کرد: اما چون این پروژه به مردم قول داده شده و حساسیت خاصی بر روی آن است را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعد از ۱۰ سال نمی توان همه چیز را به حالت سابق برگرداند، بررسی جانمایی، سرمایه گذاری، استفاده از فضای آن جا و ترافیک مهم است ولی چون خواسته عمومی است، پیگیری آن هم ضرورت دارد.

دادبود گفت: قبل از وعده هایی که به مردم داده شده و انتخاب مکان، باید مسائل و مباحث فنی که تله کابین با خود می آورد، مطالعه می شد و نگاه ما بر حل مشکلات است.

اجرای تله کابین در دستور کار شهرداری است

شهردار گرگان تصریح کرد: هر جا که مراجعه می کنیم در مورد تله کابین سؤال می شود و مردم بدانند که به صورت جدی به دنبال اجرای تله کابین هستیم.

وی گفت: دیدگاه کارشناسی خاصی در مورد تله‎کابین مطرح است کم شدن زمین پروژه برخی از تأسیسات جانبی آن را کم می کند.

دادبود با بیان این که پررونق‎ترین تله‎کابین‎ها هم به‌تنهایی صرفه اقتصادی ندارد، ادامه داد: بحث‎های جانبی آن مانند مجتمع های تجاری، هتل‎ها و فروشگاه‎ها مهم است.

وی با بیان این که کم شدن مساحت پروژه سبب خواهد شد بسیاری از این مشکلات باقی بماند، افزود: بخشی از سند مالکیت (سایت پایین) ما مجوز کارگروه زیربنایی را ندارد و از منابع طبیعی هم مجوزی نداریم.

شهردار گرگان ادامه داد: اجرای این پروژه پروسه زمانبری است و باید به شورای عالی جنگل ها برود و موضوعات آن حل و فصل شود.

وی با بیان این که با تغییرات مدیریتی کار سخت تر گفت: در اولین فرصت ممکن با تمام قوا ورود خواهیم کرد تا این مهم را به نتیجه برسانیم.

دادبود با بیان این که اگر من تصمیم گیرنده اول آن بودم در اجرای این پروژه ابتدا بحث ترافیکی آن را مطالعه می کردم، ادامه داد: در طرح جامع ترافیک ما هم مشاور برای برون رفت از ترافیک راهکار به ما ارائه نداده است.

شهردار گرگان اذعان کرد: یکی از شعارهای ما مدیریت علمی است که زیرساخت آن مطالعه و پژوهش است، باید بحث های حقوقی هم تفکیک شوند و راه حل های جایگزین پروژه را تسریع کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار