مجمع توسعه و ترویج ازدواج آسان به منظور تسهیل ازدواج جوانان از سال 79 با ارائه خدماتی همچون اهدای جهیزیه و جشن ازدواج گروهی، در کشور آغاز به کار کرد.

تکریم زوجین در سایه «ازدواج آسان»

به گزارش گلستان24؛به گزارش پاسرو؛ طبق آماری که ثبت احوال استان گلستان در سال گذشته ارائه کرد، روزانه 52 ازدواج در استان به ثبت می رسد، این آمار در حالیست که به موازات این رویداد میمون و مبارک، آمار طلاق و جدایی نیز رو به فزونی است.

در سال گذشته در استان گلستان 18هزار و 608 ازدواج به ثبت رسیده که اگر بالا رفتن سن ازدواج و تعداد طلاق ها را در کنار این تعداد، لحاظ کنیم، وضعیت خوشحال کننده ای را شاهد نخواهیم بود، تمامی این موارد زنگ خطری را برای مسئولین امر به صدا در می آورد تا فکری به حال ازدواج و تشکیل خانواده جوانان بکنند، خانواده ای که اولین نهاد تشکیل دهنده ی اجتماع کشور است.

یکی از نهادهایی که برای ازدواج جوانان آستین بالا زده است «مجمع توسعه و تروجی ازدواج آسان» است، این مجمع از سال 79 آغاز به کار کرده و در سال 94 ثبت رسمی شد که در سال حدود 1200 نفر از قِبَل آن، خدمات می گیرند.

ازدواج گروهی و اهدای جهیزیه از جمله اقداماتی بود که این مجمع در شهرستان آزادشهر از استان ما، کار خود را با آنان آغاز کرد، این خدمات کمک حال خیلی از خانواده ها نیز شد اما گله گذاری هایی نیز بر آن وارد بود.

یکی از جوانان تازه ازدواج کرده در این خصوص می گوید: شاید خیلی از جوان های آبرومند نیازمند این خدمات برای آغاز زندگی بودند اما ازدواج گروهی و نمایش آن و یا جهازکشان در خیابان و نشان دادن به همه که این ها کمک خیرین است، با شأن این جوانان طراز نبود و باعث می شد عطای این بخشش را به لقایش ببخشند.

یکی دیگر از جوانان نیز می گوید که برخی از این ازدواج ها بدلیل ازدواج گروهی به خصوص برای زوجه در زندگی باعث پدید آمدن بیماری های روحی شده و برخی زندگی ها به همین دلیل از هم پاشیده اند.

محمدعلی محمدی نیک، مدیرعامل مجمع توسعه و ترویج ازدواج آسان در استان گلستان در این خصوص این گونه پاسخ می دهد: ما در مجمع به خصوص در سال های اخیر خیلی تلاش کردیم تا نگاه صدقه ای وجود نداشته باشد.

وی می افزاید: به جهت تکریم هر چه بشیتر زوجین ارتباط کاملا صمیمانه ای با مراجعین برقرار می شود، ما تکریم زوجین را با حساسیت بالا پیگیری می کنیم و سعی کرده ایم خط کشی داشته باشیم.

محمدی نیک خاطرنشان می کند: اگر زوجینی مراجعه کنند و به صورت مستقیم نیز تحت پوشش مراکز خدماتی خیریه باشند هیچ منتی بر آن ها وجود ندارد چرا که اگر تسهیلاتی نیز ارائه شود اقساط آن را خود زوجین می پردازند و تمامی خدمات به گونه ای تعریف شده که ولو اندک با مشاکرت زوجین همراه باشد.

مدیرعامل مجمع توسعه و ترویج ازدواج آسان در استان گلستان با بیان اینکه در خدمات اخیر ما تالار عروسی نیز به زوجین تعلق می گیرد، می گوید: ما معتقدیم جشنواره ازدواج(ازدواج گروهی) به گردهمایی زوجین بیشتر شبیه است، در بحث جهیزیه نیز اقلام در دفتر مستقر می شود و به زوجین اعلام می شود که بیایند بگیرند، زوجین معمولا در سنی هستند که کاملا شکننده هستند و ما می توانیم به پایه گذاری مثبت در روند زندگی کمک کرده و یا خلا ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به فراوانی جمعیت بیشترین ارائه خدمات را در گرگان و گنبدکاووس داشته ایم، خاطرنشان می کند: مرجع مجوز این مجمع در سطح استان ها، استانداری و در ساختار ملی، وزارت کشور است، با توجه به تکلیفی که قانون گزار بر دوش وزارت ورزش و جوانان گذاشته تمام برنامه ها هماهنگ با وزارت ورزش و جوانان و معاونت فرهنگی و جوانان ادارات کل جلو می رود در استان ما نیز اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان که 38 دستگاه را شامل می شود به ما کمک می کنند.

محمدی نیک در پایان با بیان اینکه اولویت خدمت رسانی ما به ازدواج های اول است، می گوید: در ازدواج های دوم شرایط سنجی انجام می شود کما اینکه در مراجعین خود شرایط فوتی همسر و مطلقه داشتیم که به آنها نیز برابر با زوجین ازدواج اول خدمات داده ایم چرا که آن ها در مرحله آسیب هستند و نگاه ما کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار