معاون بهداشت شبکه بهداشت استان گلستان گفت: شبکه بهداشت فقط ۲۵ درصد سلامت جامعه را تامین می کند و به تنهایی قادر به تامین بهداشت و سلامت استان نیست.

کمبودهای بهداشت گلستان در تامین سلامت جامعه
عارف نیا معاون بهداشت شبکه بهداشت استان گلستان در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه گفت: در برخی موارد شبکه بهداشت به تنهایی نمی‌تواند سلامت و بهداشت جامعه را تامین کند و باید با مشارکت‌های مردمی و دستگاه‌های متولی همراه باشد.

عارف نیا افزود: فعالیت شبکه بهداشت در حوزه‌های مختلف مانند:تجهیزات آزمایشگاه، شبکه‌های بهداشت،پزشک خانواده و طرح‌های عمرانی بسیار گسترده است.

عارف نیا افزود: ۱۴ مرکز بهداشت در سراسر استان فعال و تعداد ۱ میلیون و ۸۶۸ هزار نفر تحت پوشش این مراکزهستند که البته بر اساس تغییر فصل‌ها و مهاجرت تعداد افراد تحت پوشش تغییر می‌کند.

وی در خصوص تکمیل و تجهیز و توسعه وتکمیل طرح‌های درمانی شاخص اشاره کرد و گفت:۳۷۹ پروژه تعمیر و توسعه و تکمیل و دیوارکشی مراکز و خانه‌های بهداشت با اعتبار ۱۰۲ میلیارد ریال و ساخت ۸۶ خانه بهداشت ۷۰ متر با اعتبار ۶۹ میلیارد ریال وساخت ۲ پروژه پایگاه بهداشت شهری با اعتبار ۳ میلیارد ریال است.

عارف نیا ادامه داد: در مجموع حدود ۴۹۱ میلیارد ریال برای احداث و بهبود فضای فیزیکی و احد‌های تابعه هزینه شده است.

عارف نیا به ۱۰۶ طرح که با تفاهم نامه مشترک بین استانداری، خیرین، وزرات بهداشت و شبکه بهداشت دراستان منعقد شد اشاره کرد و گفت: برای اجرای کامل این طرح ۸۲ میلیارد تومان اعتبار لازم است که تا کنون از این تعداد ۲۲ طرح بهره برداری، ۸ کلنگ زنی در دهه فجر امسال و ۱۸ طرح دیگر نیز در حال ساخت است.

عارف نیا در مورد تعداد و تجهیزات آزمایشگاهی و طرح تحول سلامت استان گفت: در کل استان ۲۴ آزمایشگاه و ۵۳ مرکز نمونه گیری فعال است و طرح تحول سلامت از سال ۹۲ اجرا شد و تعداد پزشکان حاضر در این طرح ۲۵۷ نفر هستند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و همچنین از ابتدای طرح تحول سلامت تا کنون ۱۳۵ میلیارد ریال برای تجهیرات ۱۳۶ مرکز ارائه خدمات و ۳۲ مرکز هدف برنامه هزینه شده است.

عارف نیا به مهمترین برنامه استان که برنامه ناب است اشاره کرد و گفت: برنامه ناب همان پرونده الکترونیک سلامت است که تمام مردم استان این پرونده را خواهند داشت تا ازوضعیت لحظه‌ای بیماران و افراد تحت پوشش مانند تعداد مادران باردار، تولد فرزند در لحظه مطلع شد که این نرم افزار ساخت افراد بومی استان است که از این نرم افزار برای ثبت لحظه‌ای بلایای طبیعی هم استفاده می‌شود.

معاون بهداشت شبکه بهداشت استان گلستان در پایان این نشست خبری گفت: طرح‌هایی از جمله بسیجسلامت نوروزی از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین برای ارائه خدمات بهتر به مسافران اجرا می‌شود و همچنین آنکال مادران باردار و بررسی وضعیت افراد تحت پوشش این شبکه از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار