رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: حدود 60درصد از هشت هزار و 200نفر مهندس عضو این سازمان شغل و حرفه مناسب و پایدار ندارند.

60درصد مهندسان کشاورزی گلستان در انتظار شغل پایدار

به گزارش گلستان24؛حسین عابدی در گزارشی از وضعیت اعضای این سازمان، اظهار کرد: برای استفاده از دانش این قشر و برخورداری آنها از شغل مناسب باید برخی از فعالیت غیرحاکمیتی دستگاه های مرتبط طبق قانون برون سپاری و در راستای اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شود.
وی گفت: ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تنها در انعقاد قرارداد با جهاد کشاورزی نیست ،بلکه سایر دستگاه های مرتبط می توانند از این توانمندی برای انجام کارهای خود بهره مند شوند.
عابدی افزود: واگذاری وظیفه مندی غیرحاکمیتی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در استان از سال 87 آغاز شد، ولی تا استفاده کامل از این ظرفیت فاصله زیادی داریم.
به گفته وی؛ صدور 383 مجوز فروش سموم کشاورزی و ایجاد اشتغال برای 700 نفر، تشکیل پرونده شماره گذاری ماشین های کشاورزی، اعلام نظر کارشناسی در صدور استعلام برای منابع طبیعی، تولید بذر بوجاری شده گندم با فعال کردن شرکت رویش، نظارت کارشناسان در تولید کنستانتره دام و طیور واحدهای صنعتی، ایجاد 87 کلینیک گیاه پزشکی و 23 واحد مبارزه بیولوژیک ازجمله همکاری های این سازمان با دستگاه های مرتبط در استان است.
مهندس عابدی با بیان اینکه سازمان از ظرفیت خوبی با داشتن نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی در 22 رشته کشاورزی و منابع طبیعی و فعال کردن 483 شرکت برخوردار است، افزود: از وجود چنین ظرفیتی دراستان می توان بیش از این در توسعه بخش کشاورزی استفاده کرد، هرچند هم اینک کمتر از 10 درصد آن به کار گرفته می شود.
وی؛ از آمادگی برای انعقاد قرارداد با دستگاه های مرتبط در اجرای طرح های قابل واگذاری به بخش خصوصی از جمله در بخش آب و خاک با 17 شرکت فعال، ارائه مشاوره فنی به فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی در رصد بازار منطقه و افزایش کیفیت تولید در واحدهای تولیدی، برپایی دوره های آموزشی برای دستگاه ها، تفاهم نامه با شهرداری ها، اجرای طرح کارورزی با معرفی دانش آموخته ها وهمکاری با مدیریت اموراراضی نیز خبر داد.
طبق گزارش عابدی بیشترین اعضای سازمان نطام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان را دو هزار و 150 نفر در بخش زراعت، یکهزار و 61نفر در بخش علوم دامی، 493 نفر در حوزه جنگل داری و 212 نفر در حوزه خاک شناسی تشکیل می دهند.
براساس این گزارش، مدرک تحصیلی 91 درصد از اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان کارشناسی، هشت درصد کارشناسی ارشد و بقیه دکترا است.
استان مرزی و شمالی گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد، اقتصاد اصلی ساکنان این خطه بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است، حدود 650 هزار هکتار از اراضی این استان به کشت محصولات مختلف و بویژه گندم وجو اختصاص دارد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار