مشکلات سویاکاران گلستانی در خصوص بذرهای مناسب

تأمین نهاده‎های کشاورزی از جمله بذر مناسب نخستین گام برای داشتن محصول سالم و پایداری تولید در بخش کشاورزی است، در سال‌های اخیر کشاورزان گلستانی به خصوص سویاکاران به دلیل نامناسب بودن بذور متحمل خسارت‎های فراوانی شدند.

 پروژه تحقیقاتی برای عدم غلاف‌‌بندی سویا در مرکز تحقیقات اجرا می‌شود

 گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی محسوب می‎شود و تعداد قابل توجهی از افراد ساکن در این استان با کشاورزی و شاخه‎های وابسته به آن در ارتباط هستند.

به گزارش گلستان24، مشکلات در بخش کشاورزی، بخشی که وظیفه مهم و حساسی به نام امنیت غذایی را یدک می‎کشد تنها به چند مورد ختم نمی‎شود بلکه این بخش مهم اقتصادی در برهه های مختلف با چالش‎های فراوانی دست و پنجه نرم می‎کند.

 سویاکاران گلستانی

تأمین نهاد‎های کشاورزی از جمله بذر مناسب نخستین گام برای داشتن محصول سالم و پایداری تولید در بخش کشاورزی است. در سال‌های اخیر کشاورزان گلستانی به خصوص سویاکاران به دلیل نامناسب بودن بذرها متحمل خسارت‎های فراوانی شدند.

تأمین بذر اصلاح شده، مهم‌ترین دغدغه کشاورزان

یک کشاورز گلستانی در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در گذشته  کشاورزان، از امکانات کمتری برای دستیابی به بذر سالم برخوردار بودند، بوجاری و تمیز کردن بذور و نگهداری آنها برای کشت در دوره زراعی حداکثر کاری بود که این قشر می‎توانستند انجام دهند.

وی افزود: در سال‌های گذشته اخباری مبنی بر تولید بذر اصلاح شده در مؤسسات تحقیقاتی شنیده می‎شود این امر  انتظار ما را از مسؤلان برای رسیدگی به مهمترین دغدغه کشاورزان که تأمین بذور اصلاح شده است را چندین برابر کرده اما متأسفانه هم چنان شاهد آن هستیم که بذر اصلاح شده با کیفیت به دست کشاورز نمی‎رسد.

این کشاورز با ابراز نارضایتی از بذور موجود در بازار گفت: با وجود اینکه من و اکثر کشاورزان از کیفیت بذور موجود در بازار راضی نیستیم اما مجبور به خرید آن هستیم چرا که تنها منبع درآمد ما کشت و کار است.

وی بیان کرد: برای به ثمر رسیدن یک محصول، کشاورز ماه‌ها وقت و هزینه صرف می‎کند در واقع برای تولید محصول نیاز به نیروی انسانی، سم، کود، آبیاری و  ادوات کشاورزی است زمانی که بذر خوب به دست کشاورز نرسد تمام این زحمات به هدر می‎رود.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: امسال اکثر محصول سویا در استان گلستان به دلیل بذر نامناسب علوفه‎ای شد و سویاکاران متحمل خسارات فراوانی شدند.

در این راستای جلوگیری از مشکلاتی از این قبیل در سال 1384، مجلس شورای اسلامی قانون ثبت ارقام گیاهی، کنترل و گواهی بذر و نهال را که از سوی وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری کمیسیون آب و کشاورزی مجلس پیشنهاد شده بود به تصویب رساند.

تصویب این قانون برگرفته از تشویش و نگرانی بهره‌‌برداران و کشاورزان در ارتباط با سلامت و اصالت بذور گیاهی آن بود چرا که بسیاری از کشاورزان با استفاده از بذور غیر اصیل و تاریخ مصرف گذشته وارداتی، زیان‌های فراوانی را متحمل شدند. با این وجود چندسالی می‎شود که از سوی‎ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بذور و ارقام اصلاح شده برای مصرف کشاورزان معرفی می‎شود.

ضرورت اجرای توصیه‌های فنی در زراعت

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: یکی از وظایف مهم این مرکز تولید بذور با کیفیت تا مرحله گواهی شده و نظارت بر کیفیت بذرهاست و توزیع این بذور بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و شرکت‎های توزیع بذر و کارگزاری‎های معرفی شده است.

سید علی حسینی تصریح کرد: با تولید بذر اصلاح شده گندم، سال گذشته گندم‌کاران استان محصول مناسبی را از مزارع خود برداشت کردند این بذور در استان گلستان تولید شده بود البته تنها بذر به افزایش تولید کمک نمی‎کند بلکه در کنار بذر باید به توصیه‎های فنی نیز توجه شود.

وی در رابطه با عدم غلاف‌بندی سویا و اقداماتی که برای رفع این مشکل انجام شده است گفت: 10 طرح تحقیقاتی در قالب یک پروژه برای عدم غلاف‌بندی محصول سویا در سال جاری و سال گذشته در دست اجراست که حدود 80 درصد به نتیجه رسیده است معتقدیم آنچه کشاورز را به نتیجه مطلوب خواهد رساند این است که اطلاعات این پروژه را به دست آورد و به مرحله اجرا برساند.

وی بیان کرد: در تولید محصول سویا آیتم‎های از جمله تاریخ کشت، میزان بذر، نیاز آبی و نیاز تغذیه‎ای باید به صورت دستورالعمل فنی ارائه شود و لازم است کشاورز آن را انجام دهد در واقع برای تولید محصول با کیفیت و تأثیر بذر توصیه‎های فنی باید اجرا شود.

بر اساس این گزارش، در صورت برآورده نشدن توقع کشاورز از یک بذر و تحمیل خسارت به وی در بلندمدت، انگیزه فعالیت‎های تولید به تدریج ضعیف می‎شود و کشاورز از عرصه تولید به حاشیه خواهد رفت اتفاقی که بدون تردید کشور را با چالش‌های فراوانی به خصوص در رابطه با تأمین امنیت غذایی مواجه خواهد کرد بنابراین لازم است مانند  کشورهایی که در زمینه تولید بذور سالم، پربازده و مقاوم به آفات و امراض، پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده‌اند، ما نیز به دلیل  اشتغال حدود نیمی از جمعیت استان در بخش کشاورزی و شاخه‎های وابسته به آن، گام‌های مؤثرتری را در زمینه تولید بذور اصلاح شده و با کیفیت برداریم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار