عضو شورای شهر گرگان گفت: گرگان نیاز به مدیران عملیاتی و غیرفانتزی دارد تا به موارد اولیت داری مثل ایجاد شهربازی مدرن و احداث تله کابین جامه عمل بپوشانند.

لزوم استقلال مالی شهرداری های استان

به گزارش گلستان24؛به نقل از پاسرو؛ حمیدرضا آقاملایی، عضو شورای شهر گرگان نطق پیش از دستور چهل و سومین صحن رسمی و علنی شورا را قرائت کرد و گفت: همانطور که مستحضرید وضعیت مالی شهرداری ها در اکثر شهرهای کشور چندان مناسب نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری پیشانی خدمت رسانی در نظام است، خاطرنشان کرد: خوب و بد خدمت رسانی شهرداری ها بیشترین تاثیر را در رضایتمندی یا نارضایتی مردم دارد اما متاسفانه از نظر تامین مالی کمتر کسی به فکر شهرداری ها است.

آقاملایی تضریح کرد: یکی از معضلات موجود، نبودن سازمان و یا وزارت برای صیانت از منافع نظام مدیریت شهری است، مع الاسف اغلب شهرداری های کشور امروز در معرض رکود در فعالیت های توسعه ای قرار دارند.

این عضو شورای شهر گرگان متذکر شد: امروزه حتی در کلان شهرها نیز مشکل جدی تامین منابع و بدهی های هنگفت راه را برای ارائه خدمات ارزان و روان به شهروندان بسته و درآمدهای فعلی آنها حتی کفاف وضع موجودشان را نمی دهد.

لزوم استقلال مالی شهرداری ها

وی در ادامه خواستار پیگیری دولت برای مشخص کردن سرنوشت استقلال مالی شهرداری ها شد و موارد زیر را در همین راستا برشمرد:

۱- شناسایی ظرفیت ها و امکانات بین بخشی در حوزه مالی و درآمدی برای رفع مشکلات کلان شهرها و مراکز استانها

۲- تخصیص اعتبارات سهم‌دولت و پرداخت سهم قانونی شهرداری ها از اجرای قانون

۳- بازنگری ایفای وظیفه شهرسازی و مسئولیت ایجاد زیرساخت های شهری و تامین منابع مالی آن و تدوین سیاست های کل نظام حوزه مدیریت شهری به خصوص روابط مالی دولت در شهرداری ها؛ دولت باید بازنگری در مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار شهرداری ها را در اولوین تصمیم گیری قرار دهد.

آقاملایی خاطرنشان کرد: شهر و شهرستان گرگان با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر که بیش از یک چهارم جمعیت کل استان را شامل می شود از معضلاتی همچون مغفول ماندن بافت تاریخی، عدم توجه کافی به مباحث اجتماعی و فرهنگی و نداشتن زیرساخت برای جذب گردشگر به رغم تمام مواهب الهی رنج می برد که این مهم نیازمند نگاه جدی مسئولین رده بالای استانی است.

اولویت های شهری گرگان

این عضو شورای شهر ابراز کرد: از مدیران کشوری و استانی، از شهردار محترم گرگان می خواهم‌ ضمن استفاده از مدیران عملیاتی و غیر فانتزی و پشت میز نشین، با توجه به نظرسنجی میدانی انجام شده موارد ذیل را در الویت کاری خود قرار دهند:

۱- پیگیری احداث شهربازی مدرن که درخواست چندین ساله شهروندان شریف گرگان است.

۲- پیگیری ساماندهی منطقه هزارپیچ و ایجاد کاربری های گردشگری در منطقه مورد نظر

۳-پیگیری واگذاری و انتخاب سرمایه گذار برای احداث هتل ناهارخوران شهرداری گرگان

۴-پیگیری مجدانه و بر اساس برنامه و استفاده از ظرفیت های موجود جهت رفع موانع اداری و اخذ مجوز احداث تله کابین در اولین فرصت

۵- پیگیری جهت ایجاد معاونت اجتماعی در ساختار تشکیلاتی شهرداری برای رسیدگی کافی و موثر در مورد مسائل اجتماعی و  تقویت حوزه های خبری و تبلیغاتی شهرداری

۶- تشکیل تیم حقوقی قوی برای برون رفت از مشکلات فعلی

۷- پیگیری جهت تسریع در انجام پروژه های نیمه تمام خصوصا جاده سلامت النگدره

۸- توجه به امر مهم‌ آموزش و برنامه ریزی برای تربیت و توانمند سازی مجموعه شهرداری

۹- توجه جدی به مبلمان شهری و همچنین نصب تندیس های مشاهیری چون میرداماد، حکیم جرجانی، استاد لطفی، حضرت آیت الله علوی گرگانی، شهید عیسی بادلی اولین شهید دفاع مقدس گرگان و منطقه در نقاط مختلف شهر

۱۰- برنامه ریزی جهت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و همچنین کنترل دقیق ساعات حرکت اتوبوس ها و افزایش ساعات کاری

آقاملایی همچنین به بهتر شدن کیفیت آسفالتها، کمبود فضاهای تفریحی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، زیباسازی شهری خصوصا زیرگذرها و بهسازی فضای تردد معلولین به عنوان دیگر موارد اولیت دار در مدیریت شهری گرگان اشاره کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار