در حالیکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از تأمین اجتماعی را حق همگانی می‎داند اما بعد از گذشت چند دهه از فعالیت‎ سازمان‎های مسوول بیمه‎های اجتماعی، هنوز اقشاری از جمله کشاورزان و روستاییان از حق بیمه‎های اجتماعی خود محروم هستند.

بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان به شرط حضور در زمین کشاورزی

به گزارش گلستان24؛در حالیکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از تأمین اجتماعی را حق همگانی می‎داند اما بعد از گذشت چند دهه از فعالیت‎ سازمان‎های مسوول بیمه‎های اجتماعی، هنوز اقشاری از جمله کشاورزان و روستاییان از حق بیمه‎های اجتماعی خود محروم هستند.

سال 1383 طبق مصوب دولت کشاورزان در ازای پرداخت حق بیمه می‎توانند از مزایای بیمه فوت، از کارافتادگی و بازنشستگی برخوردار شوند، این قانون در سال 1389 در گلستان اجرایی شد اما از آنجایی که اغلب فعالیت کشاورزان گلستانی در 6 ماه نخست سال انجام می‎شود این امر موجب شده تا هنگام بازرسی کارشناسان بیمه در فصولی همچون پاییز و زمستان با عدم حضور کشاورزان در مزارع مواجه و بیمه آنها را حذف کنند، در واقع بیمه کشاورزان بر اساس تعداد روزهای حضور کشاورز در زمین محاسبه می‎شود با این وجود کشاورزان گلستانی معتقد هستند برای امرار معاش خود در زمستان به دلیل نبود کشت و کار خاصی در این فصل،مجبور به روی آوردن مشاغلی هم‎چون مسافر کشی هستند و کارشناسان نباید بیمه آنها را بر اساس روزهایی که در زمین حضور دارند محاسبه کنند.

*بازنشستگی، دغدغه اکثر کشاورزان گلستانی

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت بیمه کشاورزان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه برخی مسوولان فکر می‎کنند تنها مشکل کشاورزان تهیه کود و سم است در حالیکه تأمین آینده و برخورداری از مزایایی همچون بازنشستگی دغدغه اکثر کشاورزان است.

علی اسفندیاری تصریح کرد: کشاورزی یکی از پرمشقت‎ترین فعالیت‎ها محسوب می‎شود اما حداقل امکانات متعلق به این قشر زحمتکش است.

وی بیان کرد: کشاورزان سال‎های زیاد، در گرما و سرما برای تولید محصولات غذایی مردم زحمت می‎کشند اما هیچ امیدی به آینده ندارند، سال‎ها پیش بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان مطرح و مصوب شد این اتفاق روزنه امیدی در قلب کشاورزان ایجاد کرد چرا که آنها مطمئن بودند بعد از سال‎ها فعالیت می‎توانند در دوران سالمندی از مزایایی همچون بازنشستگی برخوردار شوند اما این رؤیا برای اکثر کشاورزان محقق نشده است.

کشاورز گلستانی با بیان اینکه مشکلات در بحث بیمه تأمین اجتماعی بسیار زیاد است افزود: وقتی بازرسان بیمه در فصل زمستان به مزارع ما مراجعه می‎کنند با عدم حضور کشاورز در مزارع مواجه می‎شوند و بنابراین بیمه آنها را حذف می‎کنند.

اسفندیاری ادامه داد: در زمستان اغلب کشاورزان فعالیتی انجام نمی‎دهند چرا که اوج کار ما در بهار و تابستان است، با روندی که بازرسان بیمه در پیش گرفتهاند راه پر فراز و نشیبی برای رسیدن به بازنشستگی خود می‎بینم.

*برآورد خسارت محصولات توسط کارشناسان بیمه غیرواقعی است

این کشاورز در ادامه به وضعیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: متأسفانه صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز تا کنون نتوانسته رضایت و اعتماد کشاورزان و باغداران را جلب کند، عواملی از جمله عدم تعهد بیمه گذار به بیمه گر،کارشناسی نامناسب و برآورد غیرواقعی خسارت توسط کارشناسان بیمه و عدم پرداخت غرامت واقعی به کشاورزان موجب شده تا این قشر تمایل زیادی به بیمه کردن محصولات خود نداشته باشند.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: بسیاری موقع برای من و بقیه کشاورزان پیش آمده که محصولی دچار 50 درصد خسارت شده، اما در کمال ناباوری کارشناس بیمه خسارت برآورد شده را تنها 20 درصد تخمین زده‎ است.

وی گفت: میزان پرداخت خسارت محصولات کشاورزی توسط صندوق بیمه آنقدر اندک است که برای بسیاری از کشاورزان مایه خجالت است که این مبلغ را از بیمه دریافت کنند.

*بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان به شرط حضور در زمین کشاورزی

معاون بیمه‎ای اداره کل تأمین اجتماعی گلستان در خصوص مشکلات بیمه کشاورزان استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از سال 1389 نسبت به پوشش بیمه کشاورزان در استان اقدام شد و تاکنون 23 هزار نفر در گلستان از بیمه کشاورزی استفاده می‎کنند.

رجایی با بیان اینکه کشاورزان از 20 درصد حمایت دولت در بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند، افزود: در فصل کاشت، داشت و برداشت حضور کشاورزان در مزارع بررسی می‎شود و در صورت فعالیت، کشاورزان می‎توانند از حمایت دولت در خصوص بیمه استفاده کنند.

وی بیان کرد: نمی‎توان دولت را به این دلیل که در فصل زمستان، کشاورز شغل دیگر و غیرمرتبط با کشاورزی دارد بدهکار کرد برای برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی باید ارتباط کاری برقرار باشد.

معاون بیمه‎ای اداره کل تأمین اجتماعی گلستان ادامه داد: کشاورزی که روی زمین خود کار می‎کند می‎تواند تحت عنوان مشاغل آزاد خود را بیمه و در تمام فصول از خدمات بیمه استفاده کند اگر فردی به عنوان کارگر در مزارع کشاورزی فعالیت می‎کند باید کارفرما او را به عنوان نیروی کار خود معرفی تا از مزایای بیمه برخوردار شود.

رجایی در خصوص کشاورزانی که در حال حاضر به سن کهولت رسیده و تحت پوشش هیچ بیمه‎ای نیستند، گفت: این افراد می توانند تحت عنوان بیمه اجباری خود را بیمه کنند در بیمه اجباری تأمین اجتماعی سن مطرح نیست و افراد از 15 سال به بالا با ارائه مدارک می‎تواند از خدمات بیمه بهر‎ه‎مند شوند.

وی با بیان اینکه سن بازنشستگی برای آقایان 60 سال با 20 سال حق پرداخت بیمه است، ادامه داد: کشاورزانی که در سن بالا نسبت به بیمه اجباری خود اقدام کرده‎اند اگر یک سال بعد از پرداخت حق بیمه مبتلا به بیماری لاعلاج شدند می‎توانند مساعده‎گیر باشند.

براساس این گزارش، در حالیکه بعد از سال‎ها و با تصویب بیمه تأمین اجتماعی برای کشاورزان انتظار می‎رفت این امر موجب افزایش تولیدات و از سویی آرامش کشاورزان باشد اما عدم اجرای کامل این بیمه موجب نارضایتی اغلب کشاورزان شده است.

در سال‎های اخیر برخی سیاست‎های اشتباه در روستاها موجب روند رو به صعودی مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه و از سویی افزایش رشد حاشیه‌نشینی در شهرها شده است و این در حالی است که برخورداری از خدماتی همچون بیمه تأمین اجتماعی می‎تواند روستاییان زیادی که البته اکثر آنها به کشاورزی مشغول هستند را به آینده امیدوار و موجب رونق در تولید محصولات کشاورزی شود از این رو لازم استمسوولان پیگیری‎های لازم برای بیمه کشاورزی و تأمین اجتماعی برای کشاورزان را در اولویت کاری خود قرار دهند تا پس از سال‎ها تلاش و زحمت کشاورزان از خدمات بیمه و بازنشستگی برخوردار شوند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار