علت گرانی تخم مرغ و برنج در بازار گلستان؛

استان گلستان با این که خود تولید کننده برنج و تخم مرغ است به علت عدم مدیریت مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان همانند دیگر استان ها با افزایش قیمت این محصولات روبرواست.

عدم مدیریت صحیح سازمان جهاد کشاورزی در تنظیم بازار استان/گلستان یکی از بزرگترین تولید کننده های  برنج و نخم مرغ کشور

به گزارش گلستان24؛سبد غذایی مردم این روز ها نسبت به گذشته کم بار تر شده که این مسئله را می توان در افزایش ناگهانی قیمت های مواد غذایی جست وجو کرد، قیمت هایی که در عرض چند روز تفاوت قابل توجه ای پیدا کردند و باعث شدند تا در بازار شوک پر قدرتی وارد شود.

افزایش قیمت سه بسته غذایی اصلی مردم نظیر مرغ،تخم مرغ و برنج باعث آشفته شدن بازار شدند و با افزایش این محصولات هزینه های زندگی در خانواده ها ایرانی به خصوص مردم استان گلستان حدود چند درصد بالاتره رفته است.

در همین خصوص مهدی عرب محبی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفت وگو با گلستان24 گفت:نوساناتی که در بازار ارز اتفاق افتاد باعث شد تا قیمت محصولاتی همچون برنج افزایش پیدا کند.

او ادامه داد:با توجه به این که انبار های استان گلستان مملو از برنج می باشد و هیچ سهمی در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ کشور  برای برنج استان ما در نظر گرفته نشده است،انتظار ما این بود از برنج های استان در بحث تنظیم بازار استفاده شود.

وی اضافه کرد:بدین صورت هم قیمت ها برای مصرف کننده ها به صرفه می بود و هم برنج های برنجکاران استان فروخته می شد و  مشکلات تولید کندگان وکشاورزان که با دست رنج فراوان و آب زیاداین محصول را تولید می کنند از بین برود.

عرب محبی با اشاره به عدم مدیریت صحیح جهاد کشاورزی، گفت:با این که چندین سال است که تنظیم بازار محصولات کشاورزی به این ارگان واگذار شده است، مدیریت این سازمان بسیار ضعیف بوده و نتوانستند هنوز نیاز مردم را برآورده کنند.

وی با بیان این که قیمت دلار تا حدودی کاهش داشته است، تصریح کرد:با این وجود هنوز قیمت برنج های خارجی بالا است و برنج های تولید داخل در انبار ها دپو شده اند و خریداری برای آن پیدا نمی شود.

 رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان با تاکید بر این که استان گلستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تخم مرغ است،اظهار کرد:بحث آنفولانزایی که اکثراستان های  کشور را دچار بحران کرد به استان گلستان سرایت نکرد وهیچکدام از واحد های تولیدی ما دچار آسیب نشدند.

عرب مهبی این مشکل را نیز باز هم به علت مدیریت ضعیف سازمان جهادی کشاورزی دانست و گفت: در پروسه ای تنظیم بازار ما داریم تخم مرغ را به قیمتی که در استان ها بحران زده وجود دارد تهیه میکنیم و تا زمانی که مدیریت ضعیف در بحث تنظیم بازار وجود داشته باشد ما شاهد این خواهیم بود که مشکل حل نخواهد شد.

وی با بیان این که ما در استان مازاد بر نیاز تولید تخم مرغ داشته ایم،یادآور شد:با این وجود ولی ما شاهد این بودیم که درنمایشگاه فروش بهاره از تخم مرغ وارداتی استفاده می شده است که اگر مدیریت درستی بر واحد های تولیدی که زیر نظر خود سازمان جهاد کشاوزی است بود، الان می شد با استفاده از همین تخم مرغ ها حتی با قیمتی خیلی کمتر بازار استان را تنظیم کرد.

عرب مهبی خاطرنشان کرد:تولید کنندگان نیز با سوءاستفاده از این بی مدیریتی ها محصولات خود را با قیمت بالاتری به خارج استان انتقال می دادند و به فروش می رساندند.

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار