جاذبه‌های طبیعی گلستان آماده حضور مسافران است

جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده گلستان از جمله جاذبه‌های طبیعی استان به شمار می رود که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای استراحت و تفریح به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده گلستان فرصتی برای آرامش گردشگران

به گزارش گلستان24؛جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده جنگلی گلستان از جمله جاذبه‌های طبیعی استان به شمار می رود که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای استراحت و تفریح به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

بر اساس آمارهای موجود، سطح جنگل‌ها و مناطق جنگلی گلستان حدود ‪ ۴۳۰ هزار هکتار است که از انتهای شهر گلوگاه در غرب تا «گلیداغ» در شرق استان امتداد دارد.

برخی پارک‌های مشهور و زیبای جنگلی گلستان شامل پارک ملی گلستان، ناهار خوران، النگدره، امام رضا (ع)، قرق، دلند و کبودوال از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های طبیعی این استان به شمار می‌روند که با دارا بودن امکانات رفاهی مناسب، شرایط خوبی را برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم آورده‌اند.

این پارک‌ها با مناظر و چشم اندازهای دلربا، دره و کوه، رودخانه، چشمه سار، فضاهای روستایی ویژه و منحصر بفرد، گوشه‌ای از قابلیت‌های مهم تفریحی و توریستی این استان شمالی را به نمایش گذاشته‌اند که در مجالی کوتاه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران یکی از قدیمی ترین تفرجگاه‌های گلستان بوده و در فاصله چهارکیلومتری از شهر گرگان و در جنوب این شهر (همجوار با رشته کوه البرز) واقع شده و با داشتن آب و هوای مناسب و دامنه پر شیب جنگلی مورد استفاده تعداد زیادی از مسافران و مردم گلستان است.

 


پارک جنگلی ناهارخوران با مساحت ۳۰۰ هکتار، به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا، آب و هوای مناسب و نزدیکی به شهر گرگان از زمان‌های دور مورد توجه مسافران و گردشگران قرار دارد و کمتر مسافری است که به مرکز گلستان بیاید و ساعاتی را در ناهارخوران سپری نکند.

از جمله امکانات پارک جنگلی ناهار خوران می‌توان به سرویس بهداشتی، کمپ اقامت و چادر مسافر، شهربازی کودکان، زمین ورزشی روباز و وسایل ورزشی، الاچیق ها، پارکینگ، زمین بازی و تعداد زیادی رستوران اشاره کرد که هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای گردشگران زیادی است. 

 

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره که از پوشش درختان جنگلی مناسبی برخوردار است، به‎عنوان دومین منطقه تفریحی طبیعی در شهر گرگان از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و با مساحت ۱۸۵ هکتاری خود، از مرکز شهر گرگان سه کیلومتر فاصله دارد.

آب و هوای این پارک زیبای جنگلی حداقل ۱۰ درجه خنک تر از دیگر نقاط شهری بوده و مهم ترین درختان آن را انجیلی، ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید و شیردار تشکیل می‌دهد.

 

 

منطقه جنگلی سوگله معروف به تپه هزار پیچ

تپه پر پیچ و خم سوگله که به «هزارچم»، «هزار پیچ» یا «هزار خم» معروف است، در ورودی غرب گرگان قرار گرفته و به دلیل ارتفاع بلند آن نسبت به سایر نقاط شهر گرگان، فرستنده‌های اصلی و مخابراتی این شهر بر بلندای آن مستقر شده است.

هزارپیچ، با درختان متنوعی پوشیده شده است و در گذشته‌های دور به نام «سوگله» یا سرو گله شناخته می‌شد و عده‌ای آن را «بام گرگان» هم می‌نامند که بعد از ناهارخوران و جنگل النگدره، از دیدنی‌ترین نقاط گرگان است.

 

 

پارک جنگلی کردکوی

پارک جنگلی امام رضا (ع) در فاصله چهار کیلومتری جنوب شهر کردکوی واقع شده و مساحت آن ۵۴ هکتار است.

هوای معتدل و خنک، درختان سر به فلک کشیده، فراز و نشیب‌های طبیعی جنگل و عبور رودخانه از وسط پارک و نیز سد «بنه شله» جذابیت‌های خاصی به این پارک بخشیده است.

این پارک تفریحی در منطقه جنگلی «پلنگ پا» و درمیان درختان انبوه پهن برگ خزری قرار دارد و هرساله شمار زیادی از زائران حرم امام رضا (ع) ساعاتی از سفر خود را به استراحت در این پارک زییا می‌گذرانند.

پوشش گیاهی پارک جنگلی کردکوی از نوع درختان پهن برگ مثل ممرز و انجیلی همراه با گونه‌های راش، بلوط، افرا، توسکا و لرگ تشکیل شده است.

در این بوستان سوئیت، آلاچیق، مهمان‌سرای اقامتی، رستوران، سالن‌های پذیرایی، توقفگاه (پارکینگ) و ایستگاه‌های اقامتی موقت برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

 

 

پارک جنگلی دلند

پارک جنگلی دلند در فاصله ۱۱ کیلومتری غرب شهرستان آزادشهر و در کنار جاده اصلی تهران - گرگان - مشهد واقع شده است، این پارک ۴۵۰ هکتار مساحت دارد و واژه دلند به معنای منطقه پوشیده از جنگل‌های انبوه است.

این پارک جنگلی امکانات تفرجگاهی مناسبی از قبیل میز، نیمکت، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد که مورد استفاده مسافران و گردشگران بین راهی قرار می‌گیرد.

پارک جنگلی دلند پوشیده از درختان با ارزش جنگل های شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجیلی بوده و بخشی از این بوستان بعنوان ذخیره گاه جنگلی به ثبت رسیده است.

 

پارک جنگلی شبنم
پارک جنگلی «شبنم» واقع در شهر نوده خاندوز ازتوابع شهرستان آزادشهر یکی دیگر از نقاط دیدنی و تفریحی استان گلستان است که در حاشیه مسیر آزادشهر - شاهرود واقع است و با توجه به زیبایی و چشم انداز منحصر به فرد خود در ایام و مناسبت‌های مختلف سال پذیرای خیل عظیم مسافران و گردشگران است.

این پارک جنگلی چند سالی است که به همت شهرداری نوده خاندوز بازسازی و به امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران و مردم این دیار تجهیز شده و از آب و هوای مطلوب برخوردار است.

پارک جنگلی شبنم بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد و دیواره و پله‌های سنگی این پارک مناظری زیبا به ویژه در شب بوجود می‌آورد.

 

 

جنگل چهل چای مینودشت
یکی دیگر از زیباترین تفرجگاه‌های گلستان، پارک جنگلی «تنگه چهل چای» مینودشت است، این پارک یکی از مناظر و جاذبه‌های طبیعی در حاشیه این شهر بوده و مکان مناسبی برای بهره‌برداری مسافران نوروزی از طبیعت است.

پارک جنگلی تنگه چهل چای که به بهشت هم معروف است در فاصله هفت کیلومتری شهر مینودشت قرار دارد و باتوجه به دسترسی آسان، جاده آسفالت، محوطه‌سازی، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌های سنتی موقعیت مناسبی برای تفرج مسافران نوروزی و اهالی منطقه شناخته می شود.

پارک ملی گلستان

 


پارک ملی گلستان باحدود ۹۲ هزار هکتار مساحت در ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان زیبای گالیکش و در منتهی الیه حوزه استحفاظی استان گلستان (به سمت خراسان شمالی) قرار دارد.

این پارک جنگلی با اقلیم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازهای طبیعی به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکوتوریسم های طبیعی آن علاوه بر بحث گردشگری، به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی از اهمیت زیادی برای محققان و دانش پژوهان برخوردار است.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم زیست کره انتخاب شد جزو قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

جنگل یا پارک ملی گلستان منطقه‌ای است که یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و افزون بر نیمی از پستانداران کشور را در خود جای داده است، این بوستان از نظر طبقه‌بندی اقلیمی، دارای سه اقلیم متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است و به همین دلیل پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل‌های انبوه دارد.

در این پارک آبشارهای زیبایی هم وجود دارد که گردشگران خسته از سفر در کنار آن به استراحت می‌پردازند.

 

 

جنگل و آبشار کبودوال
 

پارک جنگلی کبودوال که بواسطه آبشار زیبا و تمام خزه‌ای خود شهرتی جهانی یافته در فاصله سه کیلومتری شهر علی آبادکتول و در کنار کوه‌های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و آسمان خراش‌های طبیعی قرار گرفته است.

برای دسترسی به این منطقه زیبا که دارای رستوران، سرویس بهداشتی، محل استراحت مسافر و پارکینگ است، باید از کمربندی جنوبی علی آبادکتول به سمت جنوب شرق حرکت کرد.

 

آبشار کبودوال از چشمه‌های جنوبی تشکیل شده و درعمق دره‌ای که جنگل انبوهی آن را پوشیده، واقع شده است.

آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.

 به غیر از پارک‌های جنگلی اعلام شده، استان گلستان  پارک‌های جنگلی دیگری را در شهرستان‌های علی آباد، بندرگز، رامیان، آزادشهر و گالیکش در دل خود جای داده است که دیدن آن‌ها هر گردشگری را وجد می‌آورد و وجود این‌همه ثروت طبیعی در استان می‌تواند زمینه گردشگری پردرآمدتری را برای گلستانی‌ها رقم بزند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار