سرپرست اداره کل مدیریت بحران گلستان:

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: برنامه‌های آموزشی و آمادگی در مواجهه با بلایای طبیعی باید مبتنی بر مشارکت جامعه و نقش‌دهی این سرمایه اجتماعی در چرخه مدیریت بحران باشد.

افزایش تاب‌آوری حاصل مشارکت آگاهانه مردم در حوادث طبیعی و انسان‌ساز

به گزارش گلستان24؛سید خالق سجادی صبح امروز در نشست کاری با جمعی از مدیران استان گلستان اظهار کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که جامعه ما هنوز از آموزش کافی برای واکنش مناسب در قبال حوادث برخوردار نیست و همین موضوع آسیب‌پذیری جامعه را بیشتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش همچنان اولویت اول مدیریت بحران گلستان است و در سال جاری نیز بنا داریم بر اساس برنامه تهیه شده با کمک دستگاه‌های متولی به ویژه کارگروه‌های تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی و آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران، حرکت‌های موثری به نسبت گذشته در این حوزه انجام دهیم.

سجادی با اشاره به لزوم آگاهی‌بخشی به جامعه برای افزایش تاب‌آوری مردم خاطرنشان کرد: در چرخه مدیریت بحران، آگاهی و ایجاد احساس نیاز در مردم برای نقش‌آفرینی در زمان مواجهه با پدیده‌های طبیعی باید به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار گیرد و اگر این کار را نکنیم، برنامه‌های ما دچار اشکال و معیوب است.

*افزایش تاب‌آوری حاصل مشارکت آگاهانه مردم در حوادث طبیعی و انسان‌ساز

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی نیز باید در آموزش‌های جامعه‌محور خود، نقش مردم را تبیین کنند و این تصور را که شما نباید هیچ کاری کنید چون دستگاه‌های امدادی و خدماتی هستند، باید از فرهنگ جامعه پاک شود.

مقدم با اشاره به 72 ساعت طلایی اولیه در زمان بروز حوادث طبیعی اذعان کرد: در چنین شرایطی تنها کسانی که می‌توانند تا پیش از رسیدن نیروهای امدادی و عملیاتی به افراد آسیب‌دیده کمک کنند، همانانی هستند که در منطقه حضور دارند و می‌توانند با اقدامات اولیه خود موجب حیات بخشیدن به کسانی شوند که دچار آسیب شده‌اند.

وی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده، فقدان آگاهی مردم در حین حادثه و فرآیند مقابله موجب شده، افراد آسیب‌دیده به دلیل ناآگاهی مردمی که به یاری آنان شتافته‌اند، موجب تشدید مشکل جسمی و حتی آسیب‌های نخاعی آنان شده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به نقش اطلاع‎رسانی و آگاهی مردم در ایمن‎سازی جامعه افزود:  بالاترین نقش مدیریت بحران، آموزش مردم برای مشارکت آگاهانه است و چنانچه در زمان اولیه حادثه تمام اتفاقات توسط مردم آموزش‎دیده با استفاده از منابع محلی مدیریت شود، بخش مهمی از دغدغه جوامع در آن موعد رفع می‎شود.

سجادی با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری در چرخه مدیریت بحران تصریح کرد: سرمایه‎گذاری در بخش پیشگیری هرگز هزینه نیست و  تا سه برابر نسبت به پاسخ آورده دارد و همین موضوع لزوم سرمایه‎گذاری در این بخش را دوچندان می‎سازد.

وی در ادامه با اشاره به زلزله به عنوان مهم‎ترین مخاطره طبیعی در استان اضافه کرد: با وجود برنامه‎های متعدد آموزشی، هنوز جامعه ما برای مواجهه با این پدیده طبیعی نیست و رفتار ما در لحظات اولیه وقوع این پدیده طبیعی سراسیمه و توام با هیجان است.

سجادی ادامه داد: مردم به عنوان سرمایه‎های ارزشمند اجتماعی، به خوبی قادر هستند تا در ارتباط با مسائلی که حیات آنها را متاثر می‎سازد، تصمیم‎سازی کنند که دامنه این مشارکت‎های درون‎زا، مراحل پیش تا پس از بحران را در بر می‎گیرد.

وی ادامه داد: ظرفیت‎سازی، ایجاد و تقویت حس اعتماد و شکل‎گیری شبکه گسترده‎ای از روابط همکاری اجتماعی در فرآیند مدیریت بحران، علاوه بر دوام و پاسخ‎دهی مناسب به مطالبات، موجب کاهش هزینه‎ها می‎شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار