واژگونی، تصادم وغرق شدن قایق ها و جانباختن ماهیگیران به سبب تندبادهای خزر و یا نقص فنی شناورها، روایت تکراری و واقعیت غمناک سالهای اخیر ساحل نشینان گلستان است، نان آورانی که تشکیل گروه نجات و امداد دریایی را در جلوگیری از تکرار این تراژدی ها ضروری می دانند.

تشکیل گروه نجات و امداد دریایی ضروری است

بهگزارش گلستان24؛معیشت و درآمد ساحل نشینان گلستان در گذر زمان همیشه وابسته به خزر و مواهب الهی آن بوده و صیادان برای صید روزی دل به اعماق بیکران دریا می زنند. 
ماهیگیرانی که همراه با آرامش و مهربانی خزر؛ قهر و طوفان دریا و غرق شدن قایق ها و جانباختن همکاران خود را بارها به چشم دیده و در انتظار چاره اندیشی برای به سلامت برگشتن از صید هستند.
شرایط خاص دریای خزر و دور بودن ماهیگیران از سواحل باعث می شود تا کوچک ترین مساله و نقص در شناور، حریق، گم شدن و یا تغییرات اقلیمی به یک چالش بزرگ برای آنان تبدیل شود، مشکلی که اگر در مکانی بجز دریا روی دهد امید به کمک دیگران، مجاوران و امداد رسانان و نجات توسط سازمان های امدادی وجود دارد، اما در صیادی به عنوان یکی از مشاغل پرخطر این امکان کمتر وجود دارد.
و این باعث شده که در سالهای اخیر به تکرار شاهد بروز حوادث دریایی برای ماهیگیران گلستانی باشیم، برخورد قایق ها در شب یکی از رایج ترین حادثه ها است.
صیادانی که بسیاری از آنان به صورت غیرمجاز و به هنگام شب راهی دریا می شوند و این مساله خطر برخورد قایق ها و شناورها به هنگام تردد و گرفتاری ماهیگیران و تهدید سلامت آنان را افزایش می دهد و تصادفات دریایی منجر به فوت شاهد مثال آن است.
کم توجهی به پیش بینی های هواشناسی به هنگام بروز طوفان های دریایی از دیگر چالش ها است، این تندبادها باعث واژگونی قایق ماهیگیران و جانباختن تعدادی از صیادان گلستانی در سال های اخیر شده است.
به این مشکلات وقوع حریق در قایق ها و گم شدن ماهیگیران زحمتکش در دل دریا را نیز باید اضافه کنیم.
در تمامی این سوانح اگر ماهیگیران خوش شانس بوده و در مسیر و محل دید سایر صیادان باشند ،امید به نجات دارند، اما درغیر این صورت فقط امداد الهی می تواند جان آنها را در برابر انواع خطرات حفظ کند، زیرا در گلستان هیچ گروه ، سازمان و نهادی وظیفه امداد و نجات برای ماهیگیران و صیادان دریای خزر را برعهده ندارد.
به عبارتی تشکیل گروه امداد و نجات دریایی دراستان تاکنون مطرح نشده و ارگان های امدادی نیز متولی اصلی آن محسوب نمی شوند.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استاندار گلستان این درحالی بوده که حدود 2هزار فروند قایق صیادی در دریای خزر مشغول فعالیت هستند که بخش بزرگی از آن را ماهیگیران و قایق های غیرمجاز تشکیل می دهند.
عبدالقادر یکی از صیادان جوان بندرترکمن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سختی های شغل ما را نمی شود با کاغذ و عکس و گزارش درک کرد باید در دریا باشی و سختی های دریا را لمس کنی.
وی ادامه داد: در تاریکی شب و سرمای استخوان سوز زمستان برای کسب روزی و تامین معاش به دریا می رویم، درحالی که هیچ حمایتی از ما نشده و بیمه ای نداریم و در دل دریا تنها خداوند فریادرس است.
این ماهیگیر گلستانی افزود: براثر حوادث دریایی وبرخورد قایق ها هر سال تعدادی از ماهیگیران و دوستان خود را در دریا از دست می دهیم، صیادانی که برای تامین زندگی و معاش خانواده خود به صید می روند.
وی در پاسخ به چرایی استفاده نکردن از جلیقه نجات برای کاهش آسیب ها نیز گفت: جلیقه نجات به هنگام پوشیدن جلوی انجام کار و قدرت عمل صیاد را می گیرد.
حاجی اونق دیگر صیاد گلستانی که عمرش را به پای ماهیگیری گذاشته است، نیز گفت: بیشتر صیادان غیرمجاز بوده که برای تامین معاش در شب به دریا می روند و متاسفانه گرفتار تندبادها و حوادث دریایی می شوند.
وی همچنین افزود: پیش بینی هواشناسی برای صیادان مهم بوده تا به هنگام بروز طوفان دریایی به خزر نروند.
مدیر فوریت های پزشکی(اورژانس ) گلستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در سنوات قبل تعدادی جت اسکی در اختیار این مرکز قرار گرفته و به شهرستانهای ساحلی مانند بندرترکمن واگذار شده، اما راه اندازی پایگاه امداد دریایی نیازمند پیگیری مسئولان استانی است.
علی رضا کمال غریبی افزود: هم اینک اورژانس فقط هنگام اجرای طرح های سالم سازی دریا در شهرهای ساحلی در کنار سواحل مستقر بوده تا فاصله زمان دسترسی مصدومان یا حادثه دیدگان دریایی به خدمات درمانی به حداقل برسد.
به گزارش ایرنا در هیچ از شهرهای ساحلی استان قایق آمبولانس دریایی و دیگر تجهیزات امداد و نجات در دریا مستقر نبوده و تنها بعضی از فرمانداری های این حوزه از محل اعتبارات طرح های سالم سازی دریا مجهز به جت اسکی هستند.
معاون امداد و نجات هلال احمر گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: هلال احمر استان پایگاه دریایی ندارد و تنها یک پایگاه امداد ساحلی در بندرترکمن مستقر است.
غلامرضا غلامی اظهار کرد: به سبب حضور نداشتن غواص های در اختیار و ثابت و همچنین ادوات خاص غواصی در دریا مانند کپسول های اختصاصی و شناورهای متناسب با امداد دریا، این جمعیت در شرایط کنونی امکان امداد رسانی در دریا را ندارد.
وی اضافه کرد: در طول مدت زمان اجرای طرح های سالم سازی دریا غریق نجات در سواحل بندرترکمن و در پایگاه ساحلی مستقر می شود تا شناگران دچار حادثه را به ساحل منتقل کند و برای این منظور یک فروند قایق موتوری با قدرت متوسط نیز اختصاص یافته است.
به گفته غلامی؛ اعتبارات مالی و توان لجستیکی هلال احمر گلستان برای تامین امکانات بیشتر پشتیبانی نشده است.
وی همچنین گفت که براساس قوانین سازمان بنادر و دریانوردی هر استان مسئول امور دریانوردان و فعالان حوزه دریا است.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه کمک و پشتیبانی از شناورها و کشتی های حادثه دیده در دریا برعهده پایگاههای تجسس و نجات بندرگاه های هر حوزه است.
اله یار اسعدی اضافه کرد: هنگامی که یک کشتی در دریا دچار سانحه، یا گرفتار حریق و حادثه دریایی می شود ،پایگاه تجسس و نجات نزدیک ترین بندرگاه مکلف است که برای خدمت رسانی به آن وارد عمل شود.
وی ادامه داد: این درحالی بوده که در گلستان بندرگاهی نداریم تا بتوان از یدک کش ها و شناورهای مخصوص تجسس و نجات استفاده کنیم.
اسعدی یادآور شد: در شرایط اضطراری براساس کنوانسیون های بین المللی خدمات رسانی به کشتی ها در تمامی بنادر کشور صورت می گیرد ،ولی گلستان بندری در ساحل دریا ندارد و از داشتن پایگاه تجسس و نجات نیز محروم است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گلستان افزود: شرایط گلستان با سایر استانهای شمالی و جنوبی کشور متفاوت است ما در این استان به دریا دسترسی نداریم و خط طولی ساحلی گلستان در خلیج گرگان واقع بوده و مدیریت خلیج گرگان با سایر دستگاههای متولی مانند یگان حفاظت آبزیان شیلات و یا محیط زیست و دریابانی است.
به گزارش ایرنا و بر اساس داده های آماری دستگاههای مرتبط با حوزه صیادی در چهار سال اخیر افزون بر 10نفر از ماهیگیران منطقه به سبب حوادث مختلف دریایی جان خود را از دست داده اند که گاه با مهر دریا ،پیکر آنان به ساحل رانده شده و گاه قهر خزر، پیدا کردن پیکر این صیادان را ماه ها به تاخیر انداخته است.
و اما در روزگاری که با مساعدت نهاد های بین المللی حتی برای برخی گونه های دریایی گروه امداد و نجات منظور شده ، امید می رود که با تشکیل کارگروهی متشکل از همه دستگاه های دخیل؛ راهکاری مناسب برای حفاظت ازجان ماهیگیران گلستانی اندیشیده شود.
صیادانی که با وجود درآمد اندک، مشکلات بیمه ای، شناورها و قایق های مستهلک، گرفتاری تامین بنزین، گرانی ادوات صید و آلودگی های محیط زیستی؛ با زحمت پرونده ماهیگیری گلستان را باز نگه داشته اند.
گلستان در حوزه خلیج گرگان و کرانه شرقی دریای خزر افزون بر 100کیلومتر ساحل دارد، شهرستانهای گُمیشان، بندرترکمن و بندرگز از مناطق ساحلی استان هستند.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار