در حالیکه مسوولان جهاد کشاورزی گلستان از پیشروی مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان تنها با تکیه به اعداد و ارقام خبر می‎دهند اما اکثر کشاورزانی که از ادوات داخلی استفاده می‎کنند از کیفیت و خدمات پس از فروش این محصولات ناراضی هستند.

افزایش قیمت ادوات کشاورزی با قیمت محصولات هم‎خوانی ندارد

بهگزارش گلستان24؛ کشاورزی به عنوان مهمترین بخشی که در امنیت غذایی ملت‎ها نقش مهمی را ایفا می‎کند همواره مورد توجه و حمایت دولت‎ها در سراسر جهان قرار می‎گیرد.

با افزایش روز افزون جمعیت و نیاز برای تأمین غذا و از سویی محدود بودن اراضی برای کشت محصولات، یکی از راهکارهایی که می‎تواند موجب افزایش بهره‎وری و عملکرد محصولات در سطح شود مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده از ادوات مناسب برای این فعالیت است. در سال‎های اخیر کشورهای توسعه یافته جهان در بحث مکانیزاسیون پیشرفت‎های چشمگیری داشتند و به واسطه این پیشرفت علاوه بر تأمین مواد غذایی کشور خود به عنوان بزرگترین بازار صادر کننده مواد غذایی به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه تبدیل شدند و از این محل درآمد قابل توجهی عاید آنها می‎شود، با این وجود در سال‎های اخیر به دلیل افزایش تحریم‎ها، بخش‎های مختلف کشور و البته بخش کشاورزی از قافله توسعه و مکانیزاسیون عقب افتاد آمارها حاکی از آن است که میانگین عمر ادوات کشاورزی در کشور فاصله بسیار زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد در این میان عمر ادوات کشاورزی در گلستان که همواره به عنوان یکی از قطب‎های اصلی کشاورزی محسوب می‎شود وضعیت اسفناک‎تری را یدک می‎کشد در حالیکه میانگین عمر ادوات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته بین پنج تا هفت سال می‎باشد این عدد در کشور ما به هفت تا 10 سال و در گلستان به ده تا 13 سال می‎رسد و عمر نیمی از ادوات کشاورزی در گلستان به مرز 20 سال نیز می‎رسد.

با وجود افزایش تحریم‎ها، کاهش واردات ادوات خارجی و از سویی تقاضای کشاورزان برای استفاده از ادوات مناسب موجب شد تا بخش اعظمی از نیاز کشاورزان توسط تولیدکنندگان داخلی  تأمین شود.

به گفته مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان سال گذشته 629 میلیارد ریال برای تقویت مکانیزاسیون کشاورزی به استان تخصیص یافت که نسبت به سال 1395در بحث تخصیص اعتبارات  14 درصد رشد اتفاق افتاد و به لحاظ جذب اعتبار نیز با مبلغ 870 میلیارد ریال رتبه دوم کشور توسط گلستان کسب شد.

عید محمد فاروقی با بیان اینکه  تاکنون بیش از 800 دستگاه تراکتور از طریق شرکت تراکتور سازی ایران به کشاورزان گلستانی فروخته شده است افزود: با این احتساب گلستان در جذب خرید تراکتور رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

*مکانیزاسیون با تکیه بر تعداد فروش ادوات کشاورزی محقق نمی‎شود

در حالیکه مسوولان جهاد کشاورزی گلستان از پیشروی مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان تنها با تکیه به اعداد و ارقام خبر می‎دهند اما اکثر کشاورزانی که از ادوات داخلی استفاده می‎کنند از کیفیت و خدمات پس از فروش این محصولات ناراضی هستند کشاورزان معتقد هستند به دلیل آنکه تولیدکنندگان داخلی ادوات کشاورزی به صورت انحصاری در کشور فعالیت می‎کنند و از سویی اطمینان خاطر دارند در شرایط تحریم کشاورزان گزینه‎ای جز خرید تولید داخلی ندارند نظارت کافی بر روی تولیدات خود نداشته و پاسخگوی کشاورزان نیستند.

در همین رابطه دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه افزایش تحریم‎ها در سال‎های اخیر موجب عقب افتادگی در بخش کشاورزی کشور شد، در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه موجب عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا در کشورمان شد در حال حاضر که تمایل به روز کردن بخش کشاورزی داریم اما این امر برای ما امکان پذیر نیست بنابراین باید به ناچار به تولید ادوات داخلی اکتفا کرد.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: در شرایط تحریم، عقب ماندن از تکنولوژی و عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مجبور هستیم با همین ادوات تولید داخلی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند بسازیم چرا که تولید این ادوات توسط یک شرکت به صورت انحصاری می‎باشد و کشاورز مجبور به تهیه ادوات خود از همین تولیدات است.

وی ادامه داد: باید نظارت‎ها بر تولیدات داخلی بیشتر و استانداردها نیز لحاظ شود کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی با هزاران مشکل و دغدغه پول تهیه می‎کنند اما در نهایت ادواتی که از کیفیت لازم برخوردار نیست خریداری می‎شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان خاطر نشان کرد: نشست‎هایی با کارخانه سازنده ادوات کشاورزی برگزار شده است مشکلات بررسی و آنها قول مساعد برای کاهش نواقص را داده‎اند.

*افزایش قیمت ادوات کشاورزی با قیمت محصولات هم‎خوانی ندارد

ایمانی در ادامه با ابراز نارضایتی از افزایش قیمت ادوات کشاورزی گفت: متأسفانه قیمت ادوات با قیمت محصولات هم‎خوانی ندارد در حالیکه قیمت خرید تراکتور 20 درصد افزایش پیدا می‎کند اما قیمت محصولات تنها 2 درصد دارای افزایش است در واقع قیمت‎ها بدون قاعده افزایش پیدا می‎کند و تنها فردی که در این میان متضرر می‎شود کشاورز است.

وی اذعان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم قریب به 80 هزار دستگاه تراکتور و 2 هزار و 500 دستگاه کمباین به ناوگان مکانیزاسیون کشور اضافه شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی می‎تواند تا حدود زیادی این فعالیت را برای بهره‎برداران اقتصادی کند گفت: مکانیزاسیون موجب حفظ منابع پایه می‎شود، حفظ منابع پایه جزو لاینفک زندگی کشاورزان است اگر منابع پایه آسیب ببیند اولین قربانی آن کشاورزان خواهند بود چرا که شغل و معیشت خود را از دست می‎دهند.

ایمانی بیان کرد: در شرایطی که کشور با بحران کم آبی مواجه است نمی‎توان تنها برای تولید بیشتر از اراضی کشاورزی بهره‎برداری زیادی کرد در این شرایط تنها راه افزایش محصولات ازدیاد محصول در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع باید به فکر افزایش بهره‎وری و بازدهی کشاورزان باشیم که در این راستا مکانیزاسیون کشاورزی می‎تواند تا مقدار زیادی به افزایش تولید محصولات کمک کند.

بر اساس این گزارش سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است بدون تردید هر ایرانی علاقه مند به توسعه و اشتغال کشور خود است و بخش اعظمی از این امر با خرید و حمایت از تولید کالای داخلی میسر خواهد شد اما در این میان لازم است تولیدکنندگان داخلی با ارتقا کیفیت محصولات خود موجب تشویق مردم به خرید تولیدات داخلی شوند نه آنکه تنها به صرف تولید انحصاری در کشور و اطمینان خاطر از آنکه مردم مجبور به خرید کالای خاصی از تولیدات داخلی هستند موجبات نارضایتی مردم را فراهم کنند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار