مدیر جهاد کشاورزی گالیکش درشرق استان گلستان از پیش بینی توزیع 4500 اصله نهال اصلاح شده توت بین نوغانداران این شهرستان خبر داد و گفت: درسه سال گذشته مجموعا 10 هزارو 500 اصله نهال توزیع شده است.

توزیع نهال توت بین نوغانداران گالیکشی

به گزارش گلستان24،حبیب الله زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گالیکش از شهرستان های برتر استان گلستان در نوغانداری و تولید پیله تر ابریشم به شمار می رود و امسال افزون بر 28 تن از این محصول در گالیکش تولید شد.
وی گفت: امسال یکی از نوغانداران گالیکش به نام 'مهناز پایندان' با تولید 53 کیلوگرم پلیه تر ابریشم از هر جعبه تخم نوغان، به عنوان نمونه کشوری و استانی در این حوزه انتخاب شد.
زارع اضافه کرد: با هدف حمایت از نوغانداران این شهرستان علاوه بر توزیع بموقع تخم نوغان، توزیع نهال های اصلاح شده توت به صورت رایگان برای ایجاد توتستان یا کاشت در اطراف اراضی کشاورزی و باغی برای تامین خوراک کرم ابریشم در فصل تولید انجام می شود.
وی بابیان اینکه درحال حاضر 740 نوغاندار در گالیکش مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: نوغانداری هر ساله از اویل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش آن ادامه دارد؛ مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، 45 روز است.
مدیرجهاد کشاورزی گالیکش همچنین با اشاره به برگزاری سی و دومین جشنواره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان گلستان که چند روز پیش در گرگان برگزار و از 53 نفر تولید کننده و بهره بردار این بخش تقدیر شد، گفت: از این تعداد، 6 نفر از گالکیش بودند که یک نفر نمونه کشوری شد.
وی افزود: مهناز پاپندان به عنوان نوغاندار نمونه کشوری و رقیه تیموری فعال مشاغل خانگی، سارا پارسیانی به عنوان تسهیل گر نمونه، علیرضا سلیمان گلی به عنوان کلزا کار نمونه، رحمان قلی صوفی زاده گندمکار نمونه و نیز مهری ضیغمی به عنوان مروج گر نمونه استانی شدند.
زارع افزود: این موفقیت ها حاصل ارتباط و تعامل خوب و دوسویه کشاورزان و بهره برداران با کارشناسان جهادکشاورزی و استفاده از نقطه نظرات فنی و مشاوره آنان بدست آمده است.
شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان دارای 29 هزار هکتار اراضی زراعی و 1200 هکتار باغات می باشد و سالانه افزون بر 200 هزار تن انواع محصولات کشاروزی در این شهرستان تولید و به بازارهای مصرف ارسال می شود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار