گلستان، نگارستان ایران همه ساله شاهد افزایش چشمگیر ورود گردشگران داخلی و خارجی به خود بوده که این امر باعث توجه بیش‌تر به بحث گردشگری شده است.

بررسی عملکرد گلستان در میزبانی از مسافران نوروزی
به گزارش گلستان24؛امروزه با توجه به اهمیت گردشگری و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم توجه به این صنعت و تلاش برای توانمند کردن و شناساندن جاذبه‌های گردشگری با تاکید بر برنامه ریزی شهری امری ضروری است.

سرمایه گذاری در این صنعت دارای آثار و تبعات اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و بین المللی است.

در این میان استان گلستان با تنوع قومی و اقلیمی که دارد می‌تواند مکان بسیار خوبی در زمینه گردشگری باشد.
 
 
 

در چند سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای جذب مسافران به استان صورت گرفته که این امر بی نتیجه نبوده است.

امسال نیز شاهد اجرا برنامه‌های متنوع از جمله برگزاری نوروزگاه‌ها و ارائه خدمات در طرح نوروزی در سطح استان بودیم که برای بررسی نتیجه اقدامات صورت گرفته گفتگویی داشتیم با مدیران کل سازمان‌های اجرایی گلستان



افزایش بازدید‌ها و کاهش حوادث



کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: در حوزه اقامت برای امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۶۲ درصدی با اقامت یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۹۶۲ مسافر در استان بودیم.
 
 
 

وی افزود: همچنین در بخش جاذبه‌های گردشگری ۱۱ میلیون و ۹۸۱ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید داشتند که رشدی حدود ۸۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: در جریان طرح نوروزی حدود ۳۹۸ هزار نفر از مسافران نوروزی به کمپ‌ها مراجعه و خدمات دریافت کردند.
 
 
 

وی افزود: همچنین از دیگر اقدامات انجام شده توزیع ۳۶۶ بروشور در سطح استان بود.

سردار جاویدان فرمانده انتظامی گلستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: در این ایام شاهد کاهش جرائم به خصوص جرائم خشن، سرقت‌های مصلحانه و همچنین کاهش ۸ درصدی سرقت‌ها در استان بودیم.
 
 
 

وی افزود: در حوزه حوادث ترافیکی درون شهری و برون شهری که یکی از شاخص‌های مهم در ایام نوروز است شاهد کاهش آن نسبت به سال گذشته بودیم.

سردار جاویدان اضافه کرد: همچنین تصادفات فوتی ۱۸ درصد کاهش و تصادفات جرحی ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
 
 

نارضایتی از کم بودن خدمات ارائه شده



باوجود تلاش‌های بسیار برای ارائه خدمات و کسب رضایت مسافران باز هم برای امسال کمبود‌هایی احساس شد.

فرمانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: با توجه به ظرفیت‌های گلستان این رشد در حوزه گردشگری کافی نیست.
 
 
 

وی افزود: در بخش اقامت، اطلاع رسانی و ارائه خدمات نواقصی وجود داشته است.



کمبود مکان‌های اقامتی برای مسافران



یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث افزایش رشد مسافر می‌شود وجود اقامتگاه‌ها و مکان‌هایی امن که خدمات مناسبی ارائه می‌دهند است.
 
 
 

احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: بحث اقامت مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مسافران از حوادثی مثل سیل و طوفان که شاهد آن بودیم در امان مانده و ما به عنوان یک سازمان امدادی خیالمان راحت‌تر است.

وی افزود: بسیاری از مسافران در کنار خیابان‌ها چادر زده بودند که این نشان از کمبود اقامتگاه و ضعف در ارائه خدمات بود.

فرمانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: جذابیت مقصد سفر و وجود اقامتگاه‌های مناسب از آیتم‌های اصلی انتخاب توسط گردشگر است که با وجود اینکه گلستان، هم در حوزه فرهنگی و هم طبیعی دارای جذابیت است، اما در بخش اقامتگاه ضعیف عمل شد.

وی افزود: مسافران زیاد از خانه‌ها و سوئیت‌ها استفاده نمی‌کنند چرا که از نظر امنیتی دچار مشکل است.
 
 
 

فرمانی اضافه کرد: مردم باید از واحد‌های مجازی که پروانه بهره برداری دارند استفاده کنند چرا که می‌توانند از خدمات مناسب تری بهره‌مند شوند.

کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو گفت: در بازدید امسال ما در بحث اقامتگاه‌ها امکان بیشتر از این را نداشتیم که اگر این امکان وجود داشت قطعا میزان بازدید گردشگران بیشتر می‌شد.

وی افزود: ما امسال با مشکل کمبود مکان روبه رو بودیم که خیلی تلاش کردیم تا بخشی از آن را مدیریت کنیم.
 
 
 

کریمی اضافه کرد: بسیاری از مسافران به دلیل کمبود جا از استان خارج شدند که این باعث غافلگیری ما شد.

وی در ادامه گفت: این ضعف توجه ما را به بحث هتل سازی برای امسال و سال آینده معطوف کرد تا دیگر دغدغه مکان اقامتی را نداشته باشیم.
 
 


سرمایه گذاری در بخش گردشگری



سرمایه گذاری و توجه به صنعت گردشگری از آن جا که تاثیر مستقیمی بر فرهنگ، روابط بین المللی، آموزش، جامعه و بخش اقتصادی کشور دارد بسیار حائز اهمیت است.

با سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله بهبود وضعیت حمل و نقل، ارتقا کیفیت هتل‌ها و اقامت گاه‌ها، ایجاد جاذبه‌های گوناگون، ایجاد رستوران‌های مجهز و با کیفیت، استفاده از راهنما‌های مجرب، حرفه‌ای و مطلع می‌توان این صنعت را بهبود بخشید.
 

کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این خصوص گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری بوده که از سرمایه گزاران تقاضا داریم با ایجاد مراکز اقامتی و تفریحی به ماندگاری مسافران کمک کنند.

وی افزود: قطعا سرمایه گزاری در حوزه گردشگری در کم‌ترین زمان بازده لازم را خواهد داشت.



نقش رسانه‌ها در معرفی استان



رسانه‌ها می‌توانند منجر به تغییر و تحولات گسترده و زمینه ساز اتفاقاتی مهم و باورنکردنی در عرصه‌های مختلف از جمله جذب گردشگران باشند.

یکی از نکات مهم در مورد جذب گردشگران امر بازاریابی و تبلیغات است که در این زمینه تلاش‌هایی در استان صورت گرفت.

باتوجه به بررسی‌ها در حوزه اطلاع رسانی و معرفی مکان‌های تفریحی و تاریخی ضعف بسیاری در استان وجود داشته است.

عبدالحسینی مدیر کل صداوسیما مرکز گلستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: از سال‌های قبل برنامه‌هایی با عنوان «گلستان، نگارستان ایران» با مشارکت مدیر کل میراث فرهنگی تهیه کردیم.
 
 
 

وی افزود: همچنین از دیگر اقدامات انجام شده تهیه برنامه‌های کوتاه گردشگری برای شبکه‌های سراسری و شبکه‌های استانی بود که خیلی هم خوب کار شده بودند.

عبدالحسینی اضافه کرد: باید هم در رسانه‌ها و هم در فضا مجازی تبلیغات برای جذب گردشگر صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: وجود جاذبه‌های گردشگری بسیار، باعث تعجب افرادی که برای اولین بار وارد استان می‌شدند شد.

عبدالحسینی افزود: از آنجایی که در دو فصل تابستان و نوروز جذب گردشگر داریم باید به عنوان رسانه برنامه ریزی مفصلی انجام دهیم تا به عنوان یکی از ظرفیت‌های اشتغال به استانمان کمک کنیم.

کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: رسانه ملی لحظه به لحظه در کنار ما بود و با معرفی نوروزگاه‌ها، دهکده‌ها و مکان‌های گردشگری باعث معطوف شدن نگاه‌ها به گلستان شد.

وی افزود: همچنین نقش رسانه‌های محلی و خبرنگاران، فضا مجازی و همه کسانی که به این استان علاقمندند بسیار موثر بود.

کریمی در پایان گفت: برای گرفتن نتیجه مطلوب باید معرفی استان به صورت مستمر و براساس برنامه‌های بلند مدت صورت گیرد.

توجه ویژه به بخش گردشگری به عنوان یک صنعت می‌تواند بسیار در بحث اشتغال به استانمان کمک کند که امید است با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های آینده شاهد پیشرفت در این امر باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار