سایه بی‌تدبیری بر غار کیارام گالیکش؛

با برنامه‌ریزی و اجرای مناسب می‌توان فرصت‌های قابل‌قبول گردشگری شهرستان گالیکش را شکوفا کرد، لازمه تحقق این مهم تعامل و همیاری تمامی مسئولان است.

جذب صفر درصدی گردشگر در قدیمی‌ترین مکان زندگی بشر در شمال کشور

به گزارش گلستان 24، تاریخ 100 هزارساله، بهترین و غنی‌ترین پارک ملی کشور و جز شش ذخیره‌گاه زیستی دنیا، آبشارهای منحصربه‌فرد، وجود حداقل پنج روستای هدف گردشگری، داشتن باشگاه اصیل‌ترین اسب‌های ترکمن در ایران، باغ‌های سرسبز، آب‌وهوای کوهستانی، خشک، نیمه‌خشک و مرطوب، وجود اماکن زیارتی و مذهبی، حضور اقوام مختلف و موقعیت جغرافیایی استراتژیک قاعدتاً از گالیکش باید یک‌قطب گردشگری داخلی و خارجی بسازد، اما گالیکش با داشتن همه این‌ها چنین نشده است.

مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی طی سالیان گذشته بارها در صحبت‌های خود از این شهرستان به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های استان گستان برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری نام‌برده‌اند. اما همه این سخنان زیبا و قشنگ و طرح‌ها و ایده‌ها در همان حد باقی‌مانده‌اند و این پتانسیل‌ها کمکی به اقتصاد خانوارها نکرده است و همچنان صنعت گردشگری در گالیکش مغفول مانده است.

گردشگری از پردرآمدترین و متنوع‌ترین صنایع جهان امروز به‌حساب می‌آید و بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به‌عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند.

صنعت گردشگری امروزه به‌گونه‌ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت یافته است که اقتصاددانان از این صنعت به‌عنوان «صادرات نامریی» یاد می‌کنند.

سازمان جهانی گردشگری در شعار سال 2014 خود با عنوان « گردشگری و توسعه جوامع محلی» (Tourism & Community Development) بر توانایی این صنعت در توانمندسازی و فراهم آوردن مهارت برای مردم برای ایجاد تغییرات در جامعه محلی خود تأکید دارد.

جذب گردشگر در روستاها

5 روستای شهرستان گالیکش (لوه، پاسنگ بالا، فارسیان، آق قمیش و تنگراه) معرفی‌شده‌اند اما تاکنون هیچ‌گونه فعالیتی برای جذب گردشگر در آن‌ها توسط مسئولین و جوامع محلی آن صورت نگرفته است.

هرگونه فعالیت توریستی که در روستا صورت می‌گیرد را توریسم روستایی می‌گویند، به‌عبارت‌دیگر 'گردشگری روستایی' همه فعالیت‌های توریستی مرتبط با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، هنری و میراث فرهنگی را شامل می‌شود.
انواع توریسم در مناطق روستایی نیز 'توریسم طبیعی، توریسم فرهنگی، اکوتوریسم، اگروتوریسم و سیاحت' را شامل می‌شود.

روستاها جاذبه‌هایی زیادی دارند که گردشگران، رنج سفر را تحمل کرده و با طی کردن کیلومترها مسافت، برای مدتی هرچند کوتاه به روستاها یا محیط پیرامون آن سفر می‌کنند.

«شرایط طبیعی و مورفولوژیکی روستا، شیوه زندگی، آداب‌ورسوم و فرهنگ روستا، خانه‌ها و اماکن روستایی نظیر کلبه‌ها، خانه‌های سنگی و کاه‌گلی و صنایع‌دستی و محلی» از جاذبه‌هایی است که می‌توان روستاها را به‌عنوان مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی کرد.
همچنین می‌توان از جاذبه‌های بکر پیرامون روستا، جاذبه‌های اقتصادی، جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی روستا، حیوانات بومی و محلی، گیاهان خاص و کمیاب، آثار تاریخی و باستانی و غذاهای محلی و سنتی روستا به‌عنوان دیگر توانمندی‌های موجود در رونق گردشگری روستایی یادکرد.

شهرستان گالیکش باوجود پیشینه 100 هزارساله خود (غار کیارام قدیمی‌ترین مکان زندگی بشر در شمال کشور) در صنعت جذب گردشگر نتوانسته است موفق باشد. به گفته مسئولین در تعطیلات نوروز امسال حدود یک‌میلیون مسافر از گالیکش عبور کرده است اما در جذب گردشگران و ماندگار آن‌ها سهم گالیکش تقریباً هیچ بوده است. این سهم صفر درصدی بیش از آن‌که نتیجه برنامه‌ریزی‌های غلط یا نبود سیاست‌های مشخص از سوی مسئولان شهرستان باشد، به نگاه مسئولان و مدیران استانی برمی‌گردد که در تقسیم‌بندی‌ها و نگاه‌های خود جای خاصی برای گالیکش باز نکرده‌اند.

هنوز مسئولین استانی، شهرستانی و مردم بومی برنامه‌ای برای جذب گردشگر در قدیمی‌ترین نقطه زندگی بشر در شمال کشور (غار کیارام) نداشته و ندارند.

ابتدا باید با برگزاری کلاس و دوره‌های آموزشی برای جوامع محلی اهمیت و نحوه جذب گردشگر را آموزش داد تا خود این جوامع بتوانند موفق به این کار شوند.

به‌جرئت می‌توان گفت بیش از 90 درصد از مسئولین استانی و شهرستانی حتی خود از این مکان و مشکلات پیش روی این نقطه به جهت جذب گردشگر آگاه نیستند.

امید است باتدبیر مسئولین، گردشگری در شهرستان گالیکش رونق گیرد.

نویسنده: علی علوی-نیلکوه

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار