بخشدار داشلی‌برون گنبدکاووس خبر داد

بخشدار داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس از ورود 250 مسافر به صورت روزانه از مرز اینچه‌برون با واردات چمدانی خبر داد.

گمرک نبض بازارچه مرزی اینچه‌برون است

به گزارش گلستان24؛حمید سالمی صبح امروز در جمع مدیران شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه در حوزه بررسی وضعیت بازارچه مرزی اینچه‌برون باید به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز در کنار مسائل اقتصادی توجه کنیم، اظهار کرد: امروز مردم مرزنشین معیشت خود را در برپایی و زنده نگاه داشتن مبادلات کالایی در بازارچه مرزی شهر اینچه‌برون می‌بینند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 250 غرفه تجاری در بازارچه اینچه‌برون مشغول به فعالیت هستند، افزود: در گذشته به دلیل اینکه موضوع گذر مرزی میان دو کشور ایران و ترکمنستان برقرار بود بازارچه اینچه‌برون در سطح استان و حتی کشور زبانزد عام و خاص بود.

بخشدار داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس با تاکید بر اینکه امروز با برداشتن موضوع گذر مرزی تنها مسافران ترکمنستانی وارد کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: این مسافران که در طول روز به صورت شناور به 250 نفر می‌رسند کالاها را به صورت چمدانی وارد کشورمان می‌کنند.

سالمی با اشاره به بروز برخی اعتراضات مردمی نسبت به سخت‌گیری‌های صورت گرفته در خصوص قاچاق کالا، ادامه داد: البته این موضوع با همراهی و همیاری صمیمانه مرزبانی و گمرک بدون هیچ حاشیه‌ای مرتفع شد اما همچنان برخی نگرانی‌ها از قرائت‌های سخت‌گیرانه از قانون مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد.

وی با بیان اینکه موضوع قاچاق کالا باید بعد از طی روال گمرکی و خارج شدن کالا از گمرک مطرح شود، تصریح کرد: این موضوع که برخی کالاها در نقطه صفر مرزی و قبل از انجام روال گمرکی به عنوان قاچاق محسوب شوند صحیح نیست زیرا مسافران می‌توانند در گمرک بعد از متوجه شدن نسبت به بار اضافی و یا قاچاق آنها را به کشور مبدا بازگردانده و یا در نقطه صفر مرزی ذخیره کنند تا در برگشت با خود به کشور مبدا برگردانند.

بخشدار داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس با تاکید بر اینکه نبض بازارچه مرزی اینچه‌برون به گمرک برمی‌گردد، اضافه کرد: امروز به لطف خدا و با تلاش همه نهادهای مسوول در مرز اینچه‌برون اعم از مرزبانی و گمرک تعامل بسیاری خوبی برقرار است که می‌تواند افق روشی را برای فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه ایجاد کند.

سالمی با اشاره به اینکه بازارچه مرزی اینچه‌برون باید موجب تقویت روابط اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان شود، تاکید کرد: همه افراد از اجرای صحیح قانون استقبال می‌کنند اما برخی سخت‌گیری‌ها و قرائت‌های ناصحیح از قانون موجب کاهش امنیت اقتصادی و کاهش بهره‌مندی از ظرفیت های اقتصادی این بازارچه خواهند شد.

وی با بیان اینکه همه مدیران شهرستانی باید برای ایجاد یک نظام و ساختار قانونی در برخورد با قاچاق کالا نقش خود را ایفا کنند، گفت: تلاش ما باید در نهایت کمک به معیشت مردم مرزنشین باشد که مرزبانان اصلی کشور هستند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار