کشاورزان قربانیان اصلی واردات

در 10 ماه نخست امسال،7 میلیون دلار گلابی، 6 میلیون دلار مرکبات و 4 میلیون دلار هلو و شلیل وارد شده است و با توجه به تفاوت میان حجم عظیم میوه‌های خارجی در بازار با آمار گمرک، به نظر می‌رسد بخش زیادی از میوه‌های موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شود.

میلیون ها دلار میوه‌ خارجی با امضای چه کسانی وارد شده است؟

 آمار گمرک کشور نشان میدهد که در 10 ماه نخست امسال، انواع و اقسام میوه‌های خارجی وارد شده است، با این حال مقایسه آمارهای کشفیات قاچاق و واردات رسمی نشان می‌دهد چند برابر واردات رسمی، میوه‌ها به طور قاچاق به کشور وارد می شوند.

به گزارش گلستان24، بر اساس گزارش گمرک در 10 ماه نخست امسال، موز با 441 میلیون دلار در صدر میوه‌های وارداتی به کشور بوده است.
 
رتبه دوم میوه‌های وارداتی به نارگیل با 20 میلیون دلار اختصاص داشته است که با توجه به تولید کم این دو توع میوه در کشور، اشکال زیادی به عدم واردات این دو نوع میوه نیست که البته باید تذکری به مسئولان بابت مافیا و انحصاری شدن واردات برخی از این میوه ها داد.

 

بازار میوه‌های خارجی در قبضه قاچاق
 
اما در این مدت، 10 میلیون دلار آناناس، 7 میلیون دلار گلابی، 6 میلیون دلار مرکبات و 4 میلیون دلار هلو و شلیل به کشور وارد شده است که با توجه به تولید مرکبات در کشور، این حجم واردات رسمی ثبت شده میوه های فوق جای تعجب دارد و مسئولانی که با ثبت سفارش این میوه ها، دلارها را به جیب کشاورزان خارجی میریزند، امیدواریم جواب قانع کننده ای برای این امضاهای طلایی خود داشته باشند.
 
با توجه به تفاوت میان حجم عظیم میوه‌های خارجی در بازار با آمار گمرک، به نظر می‌رسد بخش زیادی از میوه‌های موجود در بازار کشورمان به صورت قاچاق از مبادی رسمی یا غیررسمی وارد کشور می‌شود.
 
مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف هفته گذشته از کشف ۱۹٫۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق اعم از زراعی، باغی و کود و سم در 9 ماهه امسال خبر داده و گفته بود: در بخش اقلام باغی، ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار کیلو و در بخش زراعی ۱۰ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۱۸ کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم.
 
در حالی که رقم واردات رسمی بادام زمینی در 9 ماهه امسال 9407 تن بوده، تقریبا معادل همین حجم نیز بادام زمینی قاچاق توسط ستاد کشف شده است.
 
بنابراین با توجه به این که بخش زیادی از کالاهای قاچاق، کشف هم نمی‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که میزان قاچاق میوه بسیار بیشتر از واردات رسمی آن است.

 

ارسال نظر

  • پایگاه خبری آبشار
    0

    افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی نیایش سعدآباد فندرسک +تصاویر

    http://www.absharnews.ir/9067

آخرین اخبار