بدون تردید زمانی شاهد رونق تولید داخلی در جامعه خواهیم بود که قادر باشیم در داخل کشور و از طریق مصرف‌کننده داخلی سهم بزرگی از تولید را ایجاد کنیم چرا که در صورت تحقق این امر به ارزش‌افزوده دست خواهیم یافت.

افزایش 20 درصدی صادرات از گمرکات گلستان

به گزارش گلستان24؛به نقل از فارس، افزایش تحریم‎ها در سال‎های اخیر چرخ تولید و صنعت کشور را رفته رفته متوقف کرد تا جایی که واردات بی‌رویه کالا به عنوان یک راه حل برای برون رفت از این وضعیت معرفی شد، راه حلی که تنها ماحصل آن فلج شدن صنعت و افزایش بیکاری در جامعه بود.

در حالیکه کشورهای توسعه‌یافته جهان امروزی رشد اقتصادی خود را مدیون حمایت و خرید کالای داخلی کشورشان هستند اما در برهه‎ای افزایش فزاینده قاچاق کالا و واردات چراغ صنعت و تولید کشور را خاموش و تعداد زیادی از تولیدکنندگان ورشکسته و هزاران کارگر ایرانی از شغل خود بیکار شدند.

تجربه جوامع مختلف از جمله ژاپن و آلمان شرقی بعد از جنگ و اتکای این کشورها به تولیدات داخلی بیانگر آن است که این جوامع تنها به اتکا تولیدات داخلی توانستند مشکلات اقتصادی بعد از جنگ را پشت سر گذاشته و امروزه به عنوان یکی از کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب شوند.

در حالی‌که کشور ما نیز سال‌هاست با مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‎کند بدون تردید حمایت و خرید کالای ایرانی می‎تواند موجب رفع بسیاری از مشکلات موجود شود با این وجود بسیاری از مصرف‌کنندگان اگر چه برای خروج از بحران اقتصادی کشور تمایل به خریداری کالای ایرانی دارند اما معتقد هستند برای تشویق آحاد مردم و جلب اعتماد مصرف‌کننده به خرید کالای داخلی، تولیدکنندگان باید به فکر ارتقا کیفیت محصولات خود نیز باشند.

*پر شدن منازل از کالاهای لوکس خارجی افتخار نیست

در همین رابطه یک شهروند گلستانی در خصوص نامگذاری سال جاری به نام حمایت از خرید کالای ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت و خرید کالای ایرانی، بدون تردید راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه خواهد بود.

منصور زمانی تصریح کرد: اطراف ما از جوانان تحصیل کرده‎ای که در حال حاضر بیکار هستند پر است یکی از دلایل بیکاری فزاینده در سال‎های اخیر واردات بی‌رویه کالاهای بی کیفیت و قاچاق کالا بوده است زمانی که کالای بی‎‌کیفیت با قیمت پایین‌تر نسبت به تولید داخلی عرضه می‎شود تولید کننده داخلی نیز توان رقابت با این کالاها را نخواهد داشت و در نهایت از چرخه تولید و صنعت حذف خواهد شد.

وی فرهنگسازی برای تشویق مردم به خرید کالای داخلی را امری مهم دانست و گفت: باید این فرهنگسازی در جامعه ایجاد شود که خرید کالای وارداتی مساوی با بیکاری کارگران و متوقف شدن چرخ تولید در کشور است.

این شهروند گلستانی ادامه داد: بسیاری از اختلافات خانوادگی مربوط به مسائل اقتصادی است در واقع مشکلات اقتصادی و بروز معضلات اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

زمانی خاطرنشان کرد: هنگامی که چراغ صنعت و تولید کشور روشن باشد به تبع شاهد ایجاد اشتغال و رونق در جامعه و به دنبال آن کاهش معضلات اجتماعی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات داخلی کشورمان از جمله پوشاک از کیفیت مناسبی برخوردار هستند افزود: متأسفانه علاقه مصرف کننده به پوشاک خارجی موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان اقدام به استفاده از برچسب و مارک‎های خارجی بر روی تولیدات خود کنند.

شهروند گلستانی اذعان کرد: پر شدن منازل از کالاهای لوکس خارجی افتخار نیست، افتخار آن است که با خرید کالای ایرانی و حمایت از تولیدکننده داخلی برای نسل‎های آتی خود کشوری توسعه یافته بسازیم.

زمانی بیان کرد: حال که سال جاری به نام  حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است تولیدکنندگان نیز در ارتقای کیفیت محصولات خود کوشا باشند تا با همدلی ملت و دولت و تولیدکنندگان شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

در حالی که مصرف‌کنندگان انتظار تولید محصولات با کیفیت را دارند، تولیدکنندگان نیز خواستار حمایت مردم از کالاهای داخلی هستند.

*راهیابی به بازارهای جهانی، نیازمند حمایت از تولیدات ملی است

در همین رابطه یک تولیدکننده گلستانی با بیان اینکه شعار امسال می تواند بهانه‎ای برای پویایی اقتصاد گلستان باشد در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: افرادی که در واحدهای تولیدی کار می‎کنند انتظار دارند مردم از این تولیدات حمایت کنند چرا که در صورت حمایت مردم شاهد افزایش اشتغالزایی در جامعه خواهیم بود.

خلیل پوری افزود: راهیابی به بازارهای جهانی نیازمند حمایت مردم و مسوولان است بنابراین تقاضا می‎کنیم از تولیدات ملی حمایت شود.

وی تصریح کرد: حمایت از کالای داخلی فرصتی برای اشتغال جوانان جویای کار محسوب می‎شود بنابراین با خرید کالای ایرانی این فرصت را در اختیار جوانان قرار دهیم.

*افزایش 20 درصدی صادرات از گمرکات گلستان

بدون تردید در صورت حمایت ملت از تولیدات با کیفیت داخلی زمینه تولید بیشتر در کشور ایجاد خواهد شد و این امر به نوبه خود منجر به افزایش صادرات و رشد اقتصادی در کشور خواهد شد، به گفته معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از ابتدا تا انتهای سال 1396 بیش از 186 میلیون دلار صادرات کالا از گمرکات گلستان انجام شده است.

درویشعلی حسن زاده تصریح کرد: بیشترین محصولات صادر شده از گمرکات گلستان شامل لبنیات، خوراک دام و طیور، مواد شیمیایی و مواد پایه پتروشیمی است و کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، روسیه و ایتالیا کشورهای مقصد صادراتی گلستان محسوب می‎شوند.

وی با بیان اینکه برنامه امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزایش 20 درصدی صادرات کالا است افزود: بدون تردید حمایت از تولیدات داخلی می‎تواند به تحقق افزایش 20 درصدی صادرات از گمرکات گلستان کمک کند.

بر اساس این گزارش، برای دستیابی به رشد اقتصادی در کشور باید از طریق راه‌های مختلف رونق را در جامعه به وجود آوریم در این میان تولید یکی از مهمترین آیتم‎هایی است که در حوزه رونق جای می‎گیرد بدون تردید زمانی شاهد رونق تولید داخلی در جامعه خواهیم بود که قادر باشیم در داخل کشور و از طریق مصرف‌کننده داخلی سهم بزرگی از تولید را ایجاد کنیم چرا که در صورت تحقق این امر به ارزش افزوده دست خواهیم یافت به دنبال این امر از طریق صادرات می‎توان به بازارهای جهانی دست بیابیم و از این طریق نیز موجب ایجاد ارزش افزوده شویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار