رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان خبر داد:

رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان از راه اندازی دو سیستم ILS و DVOR فرودگاه گرگان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با افتتاح این سیستم‌ها میزان تاخیرها و پروازهای ابطالی کاهشی محسوس خواهد داشت.

افتتاح سیستم‌های ILS و DVOR فرودگاه گرگان در آینده نزدیک

به گزارش گلستان24؛ محسن قدرت‌آبادی، رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تجهیز این فرودگاه به سیستم ILS گفت: مراحل مربوط به نصب و راه اندازی این سیستم پیشرفته با اعتباری بالغ بر ٥ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، آبان ماه ١٣٩٥ اغاز شد و در مرداد ماه ١٣٩٦ به پایان رسید.

وی ادامه داد: عملیات نصب این سیستم توسط کارشناسان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و در مدت ٦ ماه به پایان رسید.

به گفته قدرت‌آبادی، پس از مرحله نصب و اتمام آن و با توجه به اینکه سیستم مذکور ساخت کشور نروژ است کارشناسان شرکت سازنده جهت تحویل و تایید عملکرد اولیه ان به گرگان آمده و پس از تست و تایید عملکرد اولیه سیستم مذکور نوبت به هواپیمای پیشرفته فلایت چک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی است که با دستورالعمل های مربوطه، تست های نهایی را انجام دهد و پس از چک طرحهای پروازی مبتنی بر ILS این سیستم را اماده خدمت رسانی به ایرلاینها اعلام کند.

وی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی و محل قرار گرفتن فرودگاه گرگان در فصول زمستان شاهد پدیده مه گرفتگی هستیم که با بهره بردای از این سیستم میزان دید افقی تا ٥٥٠ متر  باعث کاهش تاخیرها و باطلی پروازها به مقدار قابل توجهی خواهد گردید

رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان درباره سیتم DVOR این فرودگاه نیز گفت: پروژه عملیات عمرانی و نصب و راه اندازی سیستم کمک ناوبری DVOR/DME نیز همانند سیستم ILS در آبان ماه ١٣٩٥ و با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران  اغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم قدیمی VOR/DME نیاز به نوسازی داشت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی اقدام به خرید سیستم مذکور کرد و در اردیبهشت ٩٦ این سیستم بطور کامل نصب گردید و مراحل تحویل و تایید ان توسط کارشناسان کره جنوبی صورت پذیرفت. این سیستم توسط فلایت چک مورد وارسی قرار گرفت و طرحهای پروازی ان چک شده و بزودی اماده سرویس دهی به ایرلاینها خواهد شد.

به گفته قدرت‌آبادی فرودگاه گرگان با داشتن سیستمهای  ارتباطی جدید ، RCAG ،رادار MSSR و سیستمهای کمک ناوبری ILS و DVOR /DMEیکی از بروز ترین فرودگاهها در سطح کشور میباشدکه کلیه مراحل مربوط به نصب و نگهداری انها توسط متخصصین الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاهها انجام می گردد.

سیستم کمک ناوبری ILS یا instrument landing system متشکل از دو دستگاه به نامهای Localizer و Glide path میباشد. «لوکالایزر» سیستمی است که خلبان با دریافت سیگنالهای آن میتواند میزان انحراف خود از مرکز باند را اصلاح کرده و دقیقا در مرکز باند فرود آید. سیستم «گلاید پث» به هواپیما کمک میکند تا ارتفاع خود را نسبت به ابتدای باند فرود تنظیم کند. سیستم کمک ناوبری ILS در شرایط جوی نامساعد و دیدکم باعث انجام فرودی ایمن و مطمئن شود.

گفتنی است سیستم‌های ‌ILS و DVOR فرودگاه گرگان در روزهای آینده به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار