عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح روز پنجشنبه وارد استان گلستان شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست وارد گلستان شد

به گزارش گلستان24؛کلانتری در بدو ورود به استان از طریق فرودگاه بین المللی گرگان مرکز استان گلستان، مورد استقبال مقامات و مسئولان ارشد استانی و مدیران و معاونین حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.
معاون رییس جمهوری پس از استقبال در فرودگاه، با حضور در امامزاده عبدالله گرگان و قبور شهدای این شهرستان، با قرائت فاتحه و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، نسبت به مقام شامخ شهیدان والامقام ادای احترام نمود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار است در ادامه سفر یک روزه خود از 'پارک پسماند' گرگان که در جنب تپه سوگله (هزارپیچ) واقع شده و در حال احداث فازهای یک و 2 می باشد، بازدید نماید.
حضور در جلسه شورای اداری استان گلستان از دیگر برنامه های سفر یک روزه کلانتری به استان گلستان می باشد که پیش از ظهر امروز انجام خواهد شد.
معاون رییس جمهوری قرار است، پس از جلسه شورای اداری استان با سفر به شرق این استان، از پارک ملی گلستان نیز بازدید کند.

*** پارک پسماند 
پارک پسماند گرگان از حدود 30 تا 35 سال قبل تا اواخر اسفند ماه سال گذشته محل انباشت نخاله های ساختمانی و زباله های منازل و فاضلاب انسانی بود که با دستور 'سیدمناف هاشمی' استاندار گلستان، طرح احداث این پارک به مساحت 10 هکتار اجرایی شد و محل تخلیه نخاله و زباله های ساختمانی و منازل و فاضلاب انسانی به مکان های جداگانه دیگر منتقل شد.
بوی فاضلاب تخلیه شده در این مکان تا حدود 2 ماه پیش مردم را اذیت می کرد و مشکل شیرابه آن تهدیدی برای زمین های کشاورزی و محصولات بوده و مشکلات بهداشتی نیز ایجاد کرده بود.
پاکسازی اولیه هزارپیچ به عنوان فاز صفر پارک پسماند بود و اصلی ترین اقدامات انجام شده در این فاز ممانعت از تخلیه فاضلاب انسانی و زباله و همچنین نخاله بوده است.
در این فاز علاو بر تراس بندی، کاشت گونه های درختی برای ایجاد جاده سلامت و گیاهان رونده برای کاهش اثرات گاز متان انجام می شود.
فاز صفر احداث این پارک در روز 'زمین پاک' دوم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مقامات ارشد استانی و شهرستانی و مردم شهرستان گرگان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
مطالعات زیست محیطی، فضای سبزی و معماری و سایر بخش های پارک پسماند آغاز شده و قرار است بعد از فراهم شدن فازهای اول و دوم و اجرایی شدن آنها، این نقطه طبیعی به عنوان 'بام گرگان' نامگذاری و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

*** پارک ملی گلستان
این پارک منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است؛ این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. 
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. 
این پارک در 19 مرداد 1336 به نام «منطقه حفاظت شده آلمه و ایشکی» تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت و در شهریور 1350 محدوده ‌ای در شرق پارک به نام «قُرخود» با وسعت 34 هزار هکتار به آن الحاق و در 1353 عنوان پارک وحش به «پارک ملی» تغییر داده شد.
در سال 1354 اولین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است.
مساحت بیشتر پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار