معاون آب‌ منطقه‌ای استان گلستان گفت: ۲ هزار میلیاردریال اعتبار برای اجرای طرح مدیریت سیل در استان گلستان نیاز است.

طرح مدیریت سیل گلستان به ۲ هزارمیلیاردریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ سیدمحسن حسینی ظهر امروز در جلسه کارگروه سیل و مخاطرات دریایی، برق و آب استان اظهارداشت: برای کنترل و مدیریت سیل در استان گلستان به 2 برنامه 5 ساله و بیش از 2 هزار میلیاردریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی در مهره‌ماه سال 96 تاکنون مجموع بارش‌ها در استان گلستان با سال قبل آن برابری می‌کند ولی افزایش 4 تا 8 درجه‌ای دما باعث کاهش یک درصدی رواناب‌ها شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب‌منطقه‌ای استان بیان داشت: رواناب‌ رودخانه‌ها 56 تا90 درصد کاهش یافته و ذخایر آب‌های زیرزمینی 22 درصد کمتر شده است. بنابراین کشاورزان باید در کشت محصولات و مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که از آب سدها استفاده می‌کنند، میزان مصرف آنان در حد همان میزانی باشد که در کارگروه آب و سدها تعریف شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که از آب سطحی استفاده می‌کنند میزان کشت خودرا 50 درصد کاهش دهند و کشاورزانی هم که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند می‌بایست سطح زیرکشت برنج را کم نمایند.

دبیر کارگروه سیل استان درباره جلسه این  کارگروه  اظهارداشت: 2 مصوبه در این جلسه داشتیم که  مشاور، طرح جامع کنترل سیل را ارائه داد و در کمیته فرعی به مشورت گذاشته شد تا برنامه عملیات سال 97 کارگروه مصوب شود.

وی درباره طرح مدیریت سیل استان هم تصریح کرد:300میلیارد برای اجرای طرح آبخیزداری برآورد شده است که این مبلغ جدا از هزینه‌ سیستم‌های هشدار سیل، عملیات مهندسی رودخانه‌ها ومطالعات حد بستر و بیمه سیل است.

حسینی با بیان اینکه برای اجرای طرح جامع سیل در استان گلستان به 2هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود تا سال 1400 این طرح عملیاتی شود ولی به دلیل کمبود اعتبارات، این اتفاق رخ نداد.

 وی تصریح کرد: با تامین اعتبارات در 2 برنامه 5 ساله می‌توانیم با کمک همه دستگاه‌های مرتبط این طرح را در استان گلستان اجرایی کنیم تا مدیریت جامع سیل در استان تکمیل شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار