سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی با اشاره به برنامه ریزی برای خرید تجهیزات هوانوردی داخلی با رعایت استانداردهای جهانی، بر توان مهندسان ایرانی برای نمونه سازی تجهیزات با صرفه جویی قابل ملاحظه ارزی تاکید کرد.

 صرفه جویی ارزی با طراحی سیستم میمیک فرودگاه

به گزارش گلستان24؛عباس وفایی در گفت و گو با روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، با اشاره به اینکه وظیفه اصلی اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی؛ مدیریت، ساماندهی و نظارت بر تامین تجهیزات فرودگاهی و سایت های ناوبری است، عنوان کرد: جبران کاستی های تجهیزاتی برای افزایش ایمنی پروازها، به روزرسانی سامانه ها با رعایت اصل کاهش مصرف انرژی و ایجاد آسایش مسافران از برنامه های اصلی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که دراین اداره کل به آن پرداخته می شود.

سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی افزود: با توجه به متفاوت بودن اقلیم های جغرافیایی فرودگاه های کشور، تامین تجهیزات فرودگاه ها شرایط خاص آب و هوایی را درنظر می گیریم و در اختصاص تسهیلات به هر فرودگاه متناسب نیز به تعداد پروازهای آن و میزان مسافران و در برگزاری دوره های آموزشی به نیازهای هر منطقه توجه خاص می شود.

وی یکی از برنامه های اصلی اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی در سال جاری را تحقق چشم انداز پنج ساله این اداره کل و تخصیص هزینه بودجه با رعایت صرفه جویی عنوان کرد و گفت: در این راستا با توجه به هشدار بحران آب، به زودی دستورالعمل مصرف آب را به فرودگاه های کشور ابلاغ می کنیم.

وفایی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه نصب 12 دستگاه پل تلسکوپی در فرودگاه های مختلف کشور عنوان کرد: از این تعداد، دو دستگاه در بندرعباس و دو پل نیز در مهرآباد نصب شده است و سومین پل تلسکوپی مهرآباد نیز تا پایان اردیبهشت نصب خواهد شد.

سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی با اشاره به نوسازی تجهیزات فرسوده یا با عمر 40 تا 50 سال گفت: ژنراتورهای خریداری شده برای فرودگاه اراک درحال نصب است و به زودی ژنراتور فرودگاه های اهواز و گرگان نیز نصب می شوند.

وی همچنین با بیان اینکه "امسال پنج رادار جدید فرودگاهی خریداری و نصب خواهد شد" افزود: یکی از برنامه های ما، تامین تجهیزات زیرساختی برای نصب رادارهای جدید با رعایت بهینه سازی تامین انرژی است.

وفایی با اشاره به اینکه برای انطباق با استانداردهای جهانی درحوزه تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی از انکس 14 و 9 استفاده می شود، گفت: هدف اصلی ما، خریداری تجهیزات به روز داخلی با رعایت اصول استاندارد جهانی است. در میان مهندسان ایرانی استعدادهای خوبی جود دارد که می توانند تجهیزات را نه فقط مهندسی معکوس، بلکه نمونه سازی کنند.

سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی به اجرای موفقیت آمیز سیستم میمیک (طراحی سیستم کنترل روشنایی عوامل پرواز) نیز اشاره کرد و توضیح داد: پیش از این برای کنترل روشنایی عوامل پرواز از کلیدهای انتخابی استفاده می شد که نور باند را کم و زیاد می کرد که این سیستم به تدریج به روزتر شد و مانیتوری را در برج و دراختیار کنترلر قرار دادند که به دستگاه های روشنایی CCR فرمان می دهد. بر اساس طراحی جدید، این سیستم به صورت سوئیچینگ در اختیار کنترلر قرار  گرفته است.

وی با بیان اینکه این سیستم در فرودگاه های تبریز، ‌اردبیل، مهرآباد و شیراز نصب شده و قابلیت های آن روبه افزایش است، افزود: طراحی این سیستم در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام و توسط شرکت خصوصی اجرا شده است. هزینه آن در تبریز تنها 200 میلیون تومان شده که مشابه این سیستم برای این فرودگاه برآورد 400 هزار یورویی دارد. 

وفایی همچنین از اجرای طرح ممیزی انرژی درفرودگاه های کشور خبر داد و گفت: این طرح در مهرآباد اجرا شده است و به زودی در فرودگاه شیراز نیز عملیاتی خواهد شد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار