با مشارکت شرکت غله گلستان:

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه تعداد مراکز خرید محصول کلزا در سطح استان گلستان افزایش دادیم، گفت: 9 مرکز خرید در گرگان فعال شد.

افزایش مراکز کلزا در سطح استان گلستان

به گزارش گلستان24؛علی موسی‌خانی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: حداکثر بین سه لغایت 9 مرکز خرید محصولات کشاورزی در شهرستان گرگان آماده دریافت محصولات کشاورزی هستند و کشاورزان سعی کنند خودشان محصولات کشاورزی خود را به مراکز جهادکشاورزی تحویل دهند.

 وی با بیان اینکه فصل برداشت کلزا در استان گلستان به زودی آغاز می‌شود، تصریح کرد: وضعیت مزارع استان گلستان نسبت به سال گذشته افزایش عملکرد چشمگیری داشته است به ویژه در نوار جنوبی استان گلستان عملکرد بسیار خوبی را شاهد هستیم.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ابراز کرد: در نواحی شمالی استان گلستان تنش‌های محیطی از جمله تنش‌های خشکی را سپری کردیم که باعث شد در مزارع کلزا کاهش عملکرد را شاهد باشیم.

موسی‌خانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان برداشت محصولات کلزا نزدیک شده است به کشاورزان توصیه می‌کنیم که حتما علف‌های هرز شلمی را از مزارع خود خارج کنند و یا حداقل کف‌بر کنند تا خشک شدن علف هرز شلمی و کلزا با هم صورت گیرد در صورتی که این کار را انجام ندهند کلزا خشک و آماده برداشت است ولی علف هرز شلمی هنوز سبز است و رطوبت دارد و در هنگام برداشت اختلالاتی را ایجاد می‌کند.

وی اذعان کرد: برای برداشت محصولات زراعی کلزا شتاب و عجله نداشته باشند زیرا رسیدگی محصولات کلزا اندکی غیریکنواخت است و به عنوان مثال ممکن است غلاف‌های بالایی رسیده باشد و غلاف‌های پایین هنوز سبز باشند بنابراین کشاورزان عجله نکنند و اجازه دهند مزرعه آماده برداشت شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: تمامی غلاف‌های کلزا باید تغییر رنگ دهند و دانه‌ها باید سیاه‌رنگ و سفت شود در آن هنگام محصولات مزرعه قابل برداشت است.

موسی‌خانی یادآور شد: پنج مرکز خرید تعاون روستایی با مشارکت شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان آماده خرید محصولات کشاورزان کردیم.

وی از آمادگی کارخانه روغن‌کشی برای دریافت محصولات کشاورزی از کشاورزان خبر داد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: محصولاتی که مجاز برای تحویل به مراکز جهادکشاورزی هستند باید رطوبت محصولات 12 درصد باشد و مواد خارجی نیز دو درصد باشد و سقف رطوبت در محصولات کشاورزی 20 درصد است و محصولاتی که بیش از 20 درصد رطوبت داشته باشد مراکز جهادکشاورزی ما قادر به خرید محصولات زراعی نیستند.

* بهترین زمان برای برداشت محصول کلزا هنگام صبح است

موسی‌خانی در خصوص استفاده از کمباین‌ها اظهار کرد: از کمباین‌هایی که دارای معاینه فنی هستند و بهتر است که ساعات برداشت محصولات کلزا در هنگام صبح صورت گیرد و در هنگام غروب از برداشت کلزا خودداری کنند.

وی ابراز کرد: قیمتی که برای خرید کلزا از کشاورزان تعیین شده است به ازای هر کیلوگرم محصول کلزا مبلغ 2 هزار و 866 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: تقریبا قیمت کلزا نسبت به سال گذشته حدود چهار درصد افزایش پیدا کرده است

 

ارسال نظر

آخرین اخبار