مدیر گازرسانی شرکت گاز ملی:

مدیر گازرسانی شرکت گاز ملی وضعیت ذخایر منابع گازی ایران را رتبه نخست در دنیا اعلام کرد و تصریح کرد: ذخایر گاز ایران بیش از ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب است.

ایران رتبه سوم مصرف گاز در دنیا را دارد

به گزارش گلستان24؛سعید مؤمنی، عصر شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گاز گلستان با بیان اینکه سال گذشته میزان تقاضای انرژی در دنیا نسبت به سال قبل دو و سه‌دهم (۲.۳) درصد افزایش داشته، اظهار کرد: این میزان از معادل ۱۴ هزار و ۵۰ میلیون بشکه نفت خام گذشته و آلودگی زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان مصرف انرژی یک و چهاردهم (۱.۴) درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، افزود: از این میزان مصرف انرژی ۷۰ درصد مربوط به سوخت نفت، گاز و زغال‌سنگ است که ۲۲ درصد این مقدار هم سهم گاز است که طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۴۰ این میزان به ۲۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیر گاز رسانی شرکت ملی ایران با بیان اینکه ایران در دنیا به لحاظ وضعیت ذخایر منابع گازی از رتبه نخست برخوردار است، تصریح کرد: ذخایر گاز ایران بیش از ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب است.

مؤمنی اظهار کرد: طبق آمار اعلام‌شده تا پایان فروردین امسال، تعداد هزار و ۱۱۵ شهر و ۲۵ هزار و ۹۰۰ روستا از گاز استفاده می‌کنند که بالغ‌بر ۲۲ میلیون مشترک از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: سهم گاز در سبد انرژی کشور بیش از ۷۰ درصد است و این منبع انرژی در داخل کشور حرف اول را می زند.

رتبه سوم مصرف گاز در دنیا

مدیر گازرسانی شرکت گاز ملی گفت: با توجه به منابعی که کشور از آن برخوردار است رتبه سوم میزان مصرف گاز در دنیا را به دست آوردیم.

وی افزود: شاخصه رشد و توسعه‌یافتگی در دنیا میزان مصرف انرژی است که باید باارزش افزوده و بهره‌وری خوب همراه باشد، اما در بحث بهره‌وری انرژی، افزایش و راندمان‌ها از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم.

مؤمنی با بیان اینکه کشور ایران در دنیا از رتبه اول منابع گاز، رتبه سوم مصرف گاز و رتبه چهارم تولید برخوردار است، اظهار کرد: برای اینکه بهره‌وری مطلوب اتفاق افتد نیازمند زمان و هزینه هستیم که تاکنون اقدامات خوبی از سوی تکنولوژی، فرهنگی و ساختاری انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۱ نیروگاه در کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند، تصریح کرد: در سطح هزار و ۱۱۵ شهر و ۲۵ هزار و ۹۰۰ روستا، ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری و بیش از ۱۱ میلیون انشعاب نصب‌شده است.

مدیر گازرسانی شرکت گاز ملی گفت: در ۵۰ سال اول عمر شرکت گاز، بحث کمی و توسعه گازرسانی از اهداف اصلی بود که بعد از انقلاب گاز جایگزین سوخت‌ها شود، اکنون رشد توسعه گازرسانی نسبت به سایر کشورها در رتبه اول قرار دارد.

وی افزود:  در گاز رسانی تقریباً سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد توسعه‌ای داشتیم درحالی‌که در دنیا حدود دو و دودهم (۲.۲) درصد است و این توسعه علی‌رغم مشکلات، جنگ و تحریم اتفاق افتاد و هیچ‌گاه متوقف نشد.

وی تصریح کرد: در استراتژیکی که تا سال ۱۴۰۴ تعریف شد قصد داریم یکی از سه شرکت برتر در خاورمیانه باشیم که این جز تلاش و پشت‌کار نیروها محقق نخواهد شد.

مدیر گازرسانی شرکت گاز ملی گفت: اکنون با انتقال خط از نفت شهر و شلمچه به بصره نیروگاه بغداد روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار