مدیرکل تعاون گلستان:

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در سال گذشته 178 مورد اتباع خارجی غیرمجاز در استان شناسایی شدند که 154 نفر جایگزین نیروی کار داخلی به جای اتباع کار خارجی از طریق کاریابی‌ها شدند و 74 مورد نیز کارفرمایان به مراجع قضایی معرفی شدند.

شناسایی 178 مورد اتباع خارجی غیرمجاز در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از بررسی بیش از 6 هزار دادخواست و شکایات کارگری در مراجع حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش گلستان24؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، سعید مازندرانی اظهار کرد: در حوزه بازرسی کار  8 هزار و 498 مورد بازرسی از کارگاه‌ها به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون کار انجام شد که 17 مورد از کارگاه‌های متخلف تعطیل شدند.

وی افزود: در خصوص کارهای سخت و زیان‌آور 412 مورد بازرسی ویژه انجام شد و به 131 مورد از درخواست‌های متقاضیان اخذ صلاحیت شرکت‌های خدماتی و 296 مورد از درخواست‌های متقاضیان اخذ تایید صلاحیت مصونیت ایمنی رسیدگی شد.

مازندرانی اذعان داشت: در سال گذشته 178 مورد اتباع خارجی غیرمجاز در استان شناسایی شدند که 154 نفر جایگزین نیروی کار داخلی به جای اتباع کار خارجی از طریق کاریابی‌ها شدند و  74 مورد نیز کارفرمایان به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: ارجاع ماموریت‌های مختلف و متعدد به بازرسان کار و نیز کاهش تعداد نیروهای فوق ذکر در سنوات اخیر (کاهش تعداد 20 نفر در سال 1392 به 15 نفر در سال 1396) منجر به کاهش حجم بازرسی‌ها شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در رابطه با عملکرد مراجع حل اختلاف اظهار کرد: در سال گذشته 6 هزار و 442 دادخواست مورد بررسی قرار گرفت  و یک هزار و 536 پرونده به هیئت‌های حل اختلاف واصل شد، نزدیک به نیمی از شکایات کارگری با سازش حل و فصل شدند.

وی گفت: 20 هزار و 528 نفر ساعت برنامه‌های آموزشی عمومی و تخصصی در زمینه حفاظت بهداشت کار برگزار شد و در 46 واحد تولیدی، صنعتی،کشاورزی، معدنی و خدماتی، بررسی و اندازه‌گیری عوامل شیمیایی و فیزیکی محیط کار انجام شد.

مازندرانی ادامه داد: 53 کارگاه نیز مورد بررسی از لحاظ ایمنی و بهداشت کار قرار گرفتند.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در حوزه تشکلات اظهار کرد: 997 مورد برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های مرتبط برای تقویت تشکل ها صورت گرفت و 57 مورد تاسیس تشکل های کارگری و کارفرمایی انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی گلستان گفت: بیش از 10 هزار کارگر گلستانی در سال 1396 از بیمه تکمیلی برخوردار شدند.

مازندرانی اظهار کرد: 10 هزار و 309 کارگر از بیمه تکمیلی برخوردار شدند و 5 هزار و 356 کارگر از تسهیلات رفاهی، تفریحی و زیارتی برخوردار شدند.

وی افزود: 145 دوره آموزشی و توجیهی آشنایی با سهام و بورس ویژه جامعه کار و تولید برگزار شد.

مازندرانی ادامه داد: در سال 1396، برای 134 نفر از زنان کارگر دوره‌های آموزشی مهارت زندگی و آشنایی با قوانین و مقررات برای کارگران برگزار شد.

وی اذعان داشت: در سال گذشته دو خانه بهداشت با مشارکت شورای هماهنگی استان برای کارگاه‌های 50 تا 500 نفره تاسیس و راه‌اندازی شد.

مازندرانی اظهار کرد: دو مرکز همیار کارکنان تاسیس و راه‌اندازی شد و پنج نشست تخصصی در راستای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و وزارت کشور برگزار شد.

وی با اشاره به برنامه‌های امورورزشی تصریح کرد: برگزاری دو مورد جشنواره رفاهی، تفریحی، ورزشی خانوادگی در سطح استان، اجرای 24 مسابقه ورزشی انتخابی شهرستان و استان به منظور تشکیل تیم منتخب و اعزام آن به مسابقات قهرمانی کشور، برخورداری 371 خانواده جامعه کارگری از استراحتگاه و زائرسراها، جذب حمایت‌های مالی بخش خصوصی در اعزام تیم‌های منتخب به مسابقات قهرمانی برای هفت تیم، اجرای هشت مسابقه انتخابی استانی و شهرستانی به منظور تشکیل تیم منتخب بانوان کشور، اعزام 14 تیم منتخب کارگری استان به مسابقات کشوری، برنامه‌ریزی و اجرای رویداد برای هفت برنامه فعالیت‌هایی است که در سال 1396 در حوزه امور ورزشی انجام شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: در زمینه امور فرهنگی هم دو نمایشگاه کتاب و کالاهای فرهنگی برای کارگران و اعضای تعاونی‌ها برگزار شد، بازدید و ساماندهی نمازخانه‌ها در 21 کارگاه، برگزاری دو مسابقه استانی و شرکت در مسابقات ملی قرآن کریم جامعه کار و تلاش، برگزاری دو برنامه یادواره شهدا و دیدار با خانواده شهدا، شناسایی و معرفی 31 نفر به عنوان استعدادهای فرهنگی، مذهبی جامعه هدف و تشکیل دو باب خانه فرهنگ کار اقدامات اداره کل در حوزه امور فرهنگی در سال 1396 بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از اشتغالزایی یک هزار و 619 نفری با تشکیل 164 تعاونی در استان خبر داد.

مازندرانی اظهار کرد: در سال گذشته به منظور تقویت بخش تعاون و افزایش نقش آن در اقتصاد 304 هزار و 520 میلیون ریال تسهیلات رونق تولید به شرکت‌های تعاونی پرداخت شده است.

وی افزود: 164 تعاونی در سال با تعداد 8 هزار و 533 نفر عضو در استان تشکیل شد که نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

مازندرانی خاطرنشان کرد: در سال 96، یک هزار و 619 نفر اشتغالزایی توسط تعاونی‌های استان ایجاد شد و بیش از 10 میلیون دلار صادرات توسط آنان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در بخش نظارت بر حوزه تعاون، در سال گذشته 176 مورد بازدید و نظارت مالی از تعاونی‌های تولیدی، 159 مورد از تعاونی‌های توزیعی و 197 بازدید مالی نیز از تعاونی‌های خدماتی و نوع جدید انجام شد صورت‌های مالی 395 تعاونی تولیدی و توزیعی نیز بررسی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد: در بخش نظارت بر مجامع عمومی شرکت‌های تعاونی، در سال گذشته 722 مورد بازدید از مجامع تعاونی‌های تولیدی، 207 مورد از تعاونی‌های توزیعی و 246 مورد نظارت نیز از تعاونی‌های خدماتی و نوع جدید انجام شد.

وی اذعان داشت: دو همایش برندسازی در سال 1396 برگزار و 35 هزار نفر ساعت آموزش نیز به اعضا و هیات مدیره تعاونی‌ها انجام شده است.

مازندرانی گفت: طی سال گذشته، 3 همایش ترویجی در گلستان برگزار شد و 18 تعاونی برتر در همایش جشنواره هفته تعاون انتخاب شدند.

وی افزود: دربرنامه روستا تعاون نیز 57 تعاونی در روستاهای استان تشکیل شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار