در 10 سال گذشته 200بیمار مرگ مغزی در استان گلستان اعضای بدن خود را اهدا کرده اند.

نهادینه شدن اهدای عضو در گلستان/800 بیمار کلیوی گلستانی در صف انتظار عضو

به گزارش گلستان 24؛ هر زمان که یک عضو از بدن در حین حادثه ای ضربه می بیند در وهله اول دچار تورم و کبودی می شود، ولی زمانی که سر و جمجمه انسان ضربه بخورد مغز دچار تورم می شود و به دلیل اینکه مغز فضایی برای تورم ندارد به روی خودش بازگشته و موجب انسداد خون رسانی به مغز می شود و در نتیجه فرد مورد نظر دچار مرگ مغزی می شود.

طبق برخی از آمارها در کشور ایران به ازای هر 100 مرگ یک نفر دچار مرگ مغزی می شود که نیمی از افراد به علت تصادفات رانندگی به مرگ مغزی دچار می شوند، که بیشتر این افراد را جوانان تشکیل می دهند.

سالانه بیش از صدها نفر در کشور به علت عدم پیوند عضو جان خود را از دست می دهند و هر 10 دقیقه یک نفر به صف انتظار پیوند عضو اضافه می شود؛ این مسئله در حالی اتفاق می افتد که سالانه حدود 8000 نفر در ایران دچار مرگ مغزی می شوند، ولی از این مقدار تنها یک سوم از خانواده های بیماران مرگ مغزی اجازه ی اهدای عضو بیماران خود را می دهند و بیش از 10000 عضو سالم که میتواند جان انسان های زیادی را نجات دهد به زیر خاک میرود.

مهمترین اعضایی که پیوند در آنها انجام می گیرد شامل: کلیه، قلب، کبد، شش، روده، لوزالمعده و چشم می باشد که پیوند کلیه در ایران بیشترین رسته را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بیماران منتظر در صف اهدای عضو در گلستاننیازمند پیوند کلیه هستند و حدود 800 بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که نیازمند اهدای عضو می باشند.

 در استان گلستان از سال 82 تاکنون حدود 200 عضو اهدا شده که این موضوع نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو را در استان نشان می دهد و طبق اعلام  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی،استان گلستان با ایجاد ساختمان و تجهیزات و تکمیل اقدامات حوزه پیوند اعضا به ۶ استان کشور که دارای مرکز پیوند می‌پیوندد.

 

 انتهای پیام/پ 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار